• Anonym (Alla Lika??)

    Vilka egenskaper har en typisk Missbrukarpersonlighet?

    Har mina aningar då jag lever med en nykter narkoman/alkoholist, men undrar hur era erfarenheter ser ut, men hör gärna från psykologer och liknande också!
    Vad skulle du säga att en missbrukspersonlighet innefattar för personliga egenskaper?

    vet att alla är olika, men man brukar höra talas om denna "personlighet" då och då, även på AA, NA-möten, och undrar lite mer om den och om min sambo passar in i den...

    Undrar också om det är lätt att förvirra denna "personlighet" med diagnoser som narcissism, borderline tex? Och hur vet man skillnad?

    dessa egenskaper tror jag passar in;


    egoistisk/självisk förnekande vill inte ta eget ansvar ljuger manipulerar döljer saker pga vana humörsvängningar agerar nästan alltid i affekt dåligt minne svårt att koncentrera sig svårt att sätta sig in i hur andra känner stämmer det & isåfall, vilka mer?
  • Svar på tråden Vilka egenskaper har en typisk Missbrukarpersonlighet?
  • fortsätt paddla

    Googla på Dopamin och missbruk. Då borde du lära dig något.

  • Petrol

    Jag tycker du är ute och cyklar, det är en skillnad på att ha en missbrukspersonlighet och att missbruka, den tidigare har helt enkelt lätt för att falla ner i ett missbruk men gör det nödvändigtvis inte utan kan i hög utsträckning vara precis som vem som helst nästan, medan den som har ett aktivt missbruk i större utsträckning kan stämma in på din beskrivning, men inte nödvändigtvis.

    Något jag upplever är typiskt för människor med missbrukspersonlighet är att man gör allting ända in i kaklet så att säga och har väldigt svårt att göra något på en lagom nivå.

  • sextiotalist
    Petrol skrev 2012-10-08 13:38:38 följande:
    Jag tycker du är ute och cyklar, det är en skillnad på att ha en missbrukspersonlighet och att missbruka, den tidigare har helt enkelt lätt för att falla ner i ett missbruk men gör det nödvändigtvis inte utan kan i hög utsträckning vara precis som vem som helst nästan, medan den som har ett aktivt missbruk i större utsträckning kan stämma in på din beskrivning, men inte nödvändigtvis.

    Något jag upplever är typiskt för människor med missbrukspersonlighet är att man gör allting ända in i kaklet så att säga och har väldigt svårt att göra något på en lagom nivå.
    Dety är också den uppfattningen jag har, jag har sett folk som pendlat mellan olika missbruk, då ätmissbruk och träningsmissbruk, missbruk kanske är fel att säga, men de har ett beteende som gränsar till onormalt när det gäller detta.
    Jag har en väninna som har en missbrukspersonlighet, men har koll på detta, så hon är mycket noga med att vara lagom i allt. Detta tar en hel del energi, då det krävs mycket för att hålla allt på lagom nivå, för vad hon än gör, äter, dricker, tränar så kan hon låta detta ta över om hon inte begränsar sig själv. 
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2012-10-08 13:46:55 följande:
    Dety är också den uppfattningen jag har, jag har sett folk som pendlat mellan olika missbruk, då ätmissbruk och träningsmissbruk, missbruk kanske är fel att säga, men de har ett beteende som gränsar till onormalt när det gäller detta.
    Jag har en väninna som har en missbrukspersonlighet, men har koll på detta, så hon är mycket noga med att vara lagom i allt. Detta tar en hel del energi, då det krävs mycket för att hålla allt på lagom nivå, för vad hon än gör, äter, dricker, tränar så kan hon låta detta ta över om hon inte begränsar sig själv. 
    Glömde skriva, allt som du beskrev är så långt ifrån min väninna som det går.

    Det du beskrev är nog en som är fast i sitt missbruk och väldigt djupt inne i missbruket 
  • Anonym (Alla Lika??)
    sextiotalist skrev 2012-10-08 13:48:18 följande:
    Glömde skriva, allt som du beskrev är så långt ifrån min väninna som det går.

    Det du beskrev är nog en som är fast i sitt missbruk och väldigt djupt inne i missbruket 
    tack för tidigare inlägg!

    givetvis tror jag inte att alla är likadana, som jag skrev...!
    men var nog kanske otydlig, de egenskaperna jag räknade upp är och kan vara vanliga för en aktiv missbrukare, men för många blir det beteendet/de egenskaperna en del av den personen som inte försvinner "bara" för man blir nykter. har man drogat i 20år tex och betett sig på ett visst vis, så återgår man inte till den man var innan utan "skador" på själen, beteendet och tankebanan.

    att man stoppar den kognitiva utvecklingen helt om man missbrukar aktivt många år vet jag, speciellt om man är i tonåren då missbruket början. då kan man som 30åring bete sig som en 12åring, om man missbrukat under hela den tiden för man missat allt...!

    men frågan var lite mer inställd på om man missbrukat länge, är van med att ljuga, manipulera, bara tänka på sig själv, stjäla pengar osv (eventuellt då) och hur man fortsätter vara som person....
  • Anonym (njae)

    De egenskaperna du listar upp gäller ju för en "aktiv" missbrukare, under själva missbruket. En nykter alkoholist o.s.v. har sällan alla de där egenskaperna. Tvärtom kan en nykter alkoholist vara väldigt ödmjuk, generös, ansvarsfull, ha god självinsikt, ej egoistisk o.s.v.

    Däremot tror jag att följande egenskaper KAN tyda på en missbrukarpersonlighet:

    - Svårt att säga nej
    - Dåligt självförtroende
    - Blir uppslukad av intressen o.d. på ett osunt vis
    - Behov av att vara ensam i perioder
    - Svårt att be om hjälp

  • Anonym

    Läs "jaget och missbrukaren" så får du en väldigt bra bild av det hela också.

    Jag håller inte alls med om att personer som kommit ur sitt missbruk fortfarande bär på alla de egenskaper du nämnde. Som sagt är det ofta tvärtom, ödmjukhet och ärlighet är nästan en förutsättning för att man över huvudtaget ska komma ur missbruket.

    Om du känner en f.d. missbrukare som fortfarande har alla de där egenskaperna är det nog stor risk att personen inte alls är f.d. missbrukare utan fortfarande missbrukar och är mitt uppe i det.

  • frufur

    Jag tycker att din beskrivning mer visar symtom på en psykiatrisk sjukdom / personlighetsstörning. Och det kan ju även vara så att man har / kan ha haft ett missbruk också.

  • Anonym (Alla Lika??)
    Anonym skrev 2012-10-09 19:10:08 följande:
    Läs "jaget och missbrukaren" så får du en väldigt bra bild av det hela också.

    Jag håller inte alls med om att personer som kommit ur sitt missbruk fortfarande bär på alla de egenskaper du nämnde. Som sagt är det ofta tvärtom, ödmjukhet och ärlighet är nästan en förutsättning för att man över huvudtaget ska komma ur missbruket.

    Om du känner en f.d. missbrukare som fortfarande har alla de där egenskaperna är det nog stor risk att personen inte alls är f.d. missbrukare utan fortfarande missbrukar och är mitt uppe i det.
    intressant, tack! ska till biblioteket imrogon och kolla efter den då..!

    verkar som att inte blir klokare på min fråga eftersom så många tycker det är tvärtemot, haha...! jag får fråga runt mer när jag har al-anon och se va de säger... ställde ju frågan för jag hört på AA samta NA möten många gånger prata om de egenskaperna som ofta följer med fast de blivit nyktra, att det kan ta tid att lära sig leva på ett "moraliskt" sätt..
    ja så kan man ju tro också... återfall tar han, kanske därför egenskaperna ligger kvar...?
  • Anonym (Alla Lika??)
    Anonym skrev 2012-10-09 19:10:08 följande:
    Läs "jaget och missbrukaren" så får du en väldigt bra bild av det hela också.

    Jag håller inte alls med om att personer som kommit ur sitt missbruk fortfarande bär på alla de egenskaper du nämnde. Som sagt är det ofta tvärtom, ödmjukhet och ärlighet är nästan en förutsättning för att man över huvudtaget ska komma ur missbruket.

    Om du känner en f.d. missbrukare som fortfarande har alla de där egenskaperna är det nog stor risk att personen inte alls är f.d. missbrukare utan fortfarande missbrukar och är mitt uppe i det.
    intressant, tack! ska till biblioteket imrogon och kolla efter den då..!

    verkar som att inte blir klokare på min fråga eftersom så många tycker det är tvärtemot, haha...! jag får fråga runt mer när jag har al-anon och se va de säger... ställde ju frågan för jag hört på AA samta NA möten många gånger prata om de egenskaperna som ofta följer med fast de blivit nyktra, att det kan ta tid att lära sig leva på ett "moraliskt" sätt..
    ja så kan man ju tro också... återfall tar han, kanske därför egenskaperna ligger kvar...?
  • Anonym (Alla Lika??)
    hallon2012 skrev 2012-10-09 19:26:46 följande:
    Jag tycker att din beskrivning mer visar symtom på en psykiatrisk sjukdom / personlighetsstörning. Och det kan ju även vara så att man har / kan ha haft ett missbruk också.
    okej, intressant...!
    ja just min partner genomgår nu en utredning and borderline och en drös med personlighetsstörningar, sjukdomar... känner mig lite virrvirrad nu bara då jag hört andra från NAmöten prata om det så mycket, tillexempel eogismen som följjer efter och hur de jobbar på det.

    får forska mer i ¨ämnet!
  • Anonym (Alla Lika??)
    Anonym (njae) skrev 2012-10-09 19:05:18 följande:
    De egenskaperna du listar upp gäller ju för en "aktiv" missbrukare, under själva missbruket. En nykter alkoholist o.s.v. har sällan alla de där egenskaperna. Tvärtom kan en nykter alkoholist vara väldigt ödmjuk, generös, ansvarsfull, ha god självinsikt, ej egoistisk o.s.v.

    Däremot tror jag att följande egenskaper KAN tyda på en missbrukarpersonlighet:

    - Svårt att säga nej
    - Dåligt självförtroende
    - Blir uppslukad av intressen o.d. på ett osunt vis
    - Behov av att vara ensam i perioder
    - Svårt att be om hjälp
    jaha okej...! de va intressanta egenskaper du tog upp, ska fundera vidare på det
  • korp3n

    När jag var aktiv så stämmer den listan till viss del, vissa av sakerna är typiska andra inte.

  • Amandak

    En person som tar droger varje dag i åratal är en missbrukare dem ljuger manipulerar är egoister tänker på sig själv före allt och alla andra. Dem väljer att knarka dem vet exakt allt dem gör och dem har inga skuldkänslor oavsett vem det än är.

  • JJ cale

    Missbrukar själv  främst alkohol och lättare droger..
    Vilka är mina negativa personligheter?  
    Kan inte planera (är dock egen företagare sedan 10 år) 
    Har kort stubin ( har alltid haft tyvärr)
    Hatar mig själv och många medmänniskor .
    Det är nog allt ....

     

  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Alla Lika??) skrev 2012-10-08 01:46:43 följande:

    Har mina aningar då jag lever med en nykter narkoman/alkoholist, men undrar hur era erfarenheter ser ut, men hör gärna från psykologer och liknande också!
    Vad skulle du säga att en missbrukspersonlighet innefattar för personliga egenskaper?

    vet att alla är olika, men man brukar höra talas om denna "personlighet" då och då, även på AA, NA-möten, och undrar lite mer om den och om min sambo passar in i den...

    Undrar också om det är lätt att förvirra denna "personlighet" med diagnoser som narcissism, borderline tex? Och hur vet man skillnad?

    dessa egenskaper tror jag passar in;


    egoistisk/självisk förnekande vill inte ta eget ansvar ljuger manipulerar döljer saker pga vana humörsvängningar agerar nästan alltid i affekt dåligt minne svårt att koncentrera sig svårt att sätta sig in i hur andra känner stämmer det & isåfall, vilka mer?
    Jag har en missbrukarpersonlighet. Fastnar i allt jag provar. 
    Din beskrivning stämmer väldigt bra in på mig. Jag är ganska empatilös och ogillar de flesta människor. Jag ljuger, sätter alltid mig själv först, kan vara manipulativ och har dåligt minne. Jag ser ner på andra och tycker att jag är bättre än dem.
    Jag lider även av en ospecifik ångestsjukdom och tenderar att sjunka ner i depression. Detta har dock blivit bättre sedan jag började äta Cipralex.
    När det gäller själva missbruket så är det främst alkohol. Tar droger ibland, och i ärlighetens namn skulle jag nog gjort det dagligen också om jag haft råd. Men kokain är inte gratis.
    Jag är helt enkelt ingen bra människa.
  • klyban

    Missbruk betyder man är destruktiv mot sig själv och andra, så vet inte vad man inbillar sig en missbrukare är.
    Annat är det med de som är brukare och eller bara beroende av nån narkotika/alkohol.
    Så behöver inte en enda stämma in som räknas upp i TS.

    Och sen ska man vara sån, så finns det människor som har vart enda av dessa egenskaper som räknas upp.
    Och inte tar droger(alkohol inkluderat).
    Det är inte bra att generalisera, då man inte gör annat än dömer människor.
    Vilket i och för sig människan älskar att göra, för att den ska få må bättre själv.

Svar på tråden Vilka egenskaper har en typisk Missbrukarpersonlighet?