• skogstjejen19

    Fertilitetsmottagningen i Gävle

    Är det någon här som går på fertilitetsmottagningen i Gävle på sjukhuset???
     

  • Svar på tråden Fertilitetsmottagningen i Gävle
  • Emmie02

    Jag går inte där längre då jag nu är i vecka 23 :) dock var jag inte alls nöjd med varken läkarna eller ordningen där :/ vilken läkare har du? :)

  • skogstjejen19

    Grattis till lilla Baby i magen
     

    vi ska till Adharaa Al-Abbasi
    Jag har tidigare gått igenom fert utredning men då hos misgena på läkarhuset, men han har visst slutat nu.

    Får jag fråga vad ni hade för problem och hur du lyckades bli gravid??

    Vad var det som du var missnöjd med???

     

  • Emmie02

    Hon gjorde mitt UL i vecka sex bara för att se att allt var bra, henne tyckte jag om hon var ganska lugn och försökte att förklara allt i lugn och ro. Jag hade Tanja och hon förklarade inte alls och allt skulle gå så snabbt.

    Vi sökte hjälp precis efter det gått ett år och vi inte kunnat bli gravida och det var i september 2011, då Tanja kom fram till att jag har PCO genom ett vaginalt ultraljud och som nästa steg i utredningen så skulle det göras en äggledarspolning och det skulle bli inom tre månader, vi skulle få en kallelse. Nästan fyra månader gick och vi hade inte hört något alls så jag ringde upp till kk och frågade om de glömt mig, men nej vi skulle få en kallelse den här månaden, upprepade detta och ringde och de svarade samma sak för kallelsen kom aldrig, i början av augusti kom våran kallelse och vi skulle dit ca två veckor efter.

    När jag var på första mötet med Tanja så skrev hon ut antibiotika som jag skulle äta två dagar tror jag det var innan vi skulle på nästa besök eftersom att spolningen skulle göras då, jag gjorde som hon sa. Hämtade ut medicinen och åt den som jag skulle, vi åkte på mötet och jag var super nervös för spolningen men tyckte det skulle vara skönt att få den gjord.

    Vi satt där i 30 min och vi gick igenom alla tester så som sperma prover och alla blodprover allt var toppen. Så skulle hon avsluta mötet och jag frågar men spolningen då? :/ Var ju skjukt irriterad för att de lovat och vi fått vänta så länge innan vi fick komma tillbaka, då säger hon men sa vi att vi skulle göra den idag? Och då blev jag förbannad, var väl både nerver och mycket annat som spelade in och hon såg det på mig, har ganska bra minne och minns tydligt instruktionerna hon gav mig vid mötet vi haft innan tycker vi blev väldigt nonchalant behandlade. Hon ringde efter en sköterska och de gjorde iordning allt, ingreppet tog fem minuter och förberedelserna tog en timme ca.

    I och med att vi fick spolningen gjord så fick vi också pergotime utskrivet så vid nästa mens skulle vi börja med pergo och jag fick egen spontan mens i slutet av april så vi började och fick instruktioner om att vid pergostart ringa kk och boka in en tid för VUL och kolla äggblåsorna om de vuxit till sig, fick komma på vul på cd 14 och då var äggblåsorna två på 8 mm och en på 10 mm, läkaren som utförde detta var Kija. Hon bestämde att göra ett till VUL på fredagen cd 16 och de skulle ringa upp mig på eftermiddagen och boka en tid. De ringde inte, fick själv ringa på torsdagen som var en söndag kom inte fram. Fick ringa tidigt på fredag morgon och de hade inga tider kvar men jag fick tillslut efter mycket tjaffs komma till jourläkaren så de fick titta då såg det lite bättre ut.

    Jag var beredd på att byta klinik om inte denna kur skulle ta sig, hade redan ringt till uppsala då de är närmaste privata klinik och pratat med dem om det skulle gå bra om vi ville flytta över till dem och de höll verkligen med om att vi blivit dåligt behandlande.

    En solskens historia, det tog sig på första kuren och är som sagt i vecka 23 nu :) Känns helt underbart men hade absolut inte gått tillbaka till gävle, tycker de är respektlösa och nonchalata, till och med hon i telefonen när man ringer och bokar tid eller vill fråga nåt är otrevlig och nonchalant.

    Kan tycka att detta är en väldigt känslig grej att gå igenom en utredning och fertbehandling och då borde människor som förstår det hjälpa en inte tvärtom, har aldrig mått så dåligt än under tiden mellan första besöket och tills vårt plus. Sen så kändes det inte bara som att de gjorde en utredning rent fysiskt utan de gick väldigt ingående på vårt förhållande, precis som att de inte trodde vi var i lag igentligen och ville verkligen vara säkra på att vi var i lag, bodde ihop med mera.

    Jag hoppas din upplevelse kommer att bli bättre, funderade på misegena på läkarhuset men fick berättat att han lagt ned vilket var väldigt synd :(

    Hur långt har ni kommit i eran utredning?

  • skogstjejen19

    Misgena var inte så bra, allt handlade om pengar så man blev skickad till IVF typ direkt, jag har ätit en kur med pergotime sen blev det IVF, ingen spolning eller något.

    Jag har också pco.

    Vi har gjort tre IVF och fyra frysförsök utan resultat.

    Nu ska vi försöka få pergotime igen och hoppas på en spolning.

    Hade du mens regelbundet?? Jag har typ en gång om året :(
    Men äter nu provera så jag har den regelbundet.

    Är det bara kvinnor som jobbar på kk?

    Jag trodde den vi skulle till var man :)

    Är ju van vid att det bara är män.

    Tack för ditt svar

  • Emmie02

    Har inte träffat någon man på kk faktiskt men kan inte säga att det inte finns för vet faktiskt inte :/ har mens kanske fyra till sex gånger per år av mig själv, ser inte ut som en typisk pcoare då jag är ganska smal min bm trodde jag skojade med henne när jag berättade för henne :/ att det gick så snabbt till ivf, det är väl ännu dyrare! Var nog min största skräck att det skulle behöva gå så långt som till ivf tycker det verkar läskigt! Jag tror att spolningen kombinerat med en lyckad äl gjorde det för oss, så rekomenderar verkligen spolning då det blir helt rent och får veta att inget blockerar och är i vägen, ingreppet är lite jobbigt men har du gått igenom ivf så borde du klara det galant :) varför tog sig inte ivf och frysförsöken? Har ni gjort ett uppehåll ett tag eller? :)

  • NooneBird
    skogstjejen19 skrev 2012-10-09 09:38:48 följande:
    Misgena var inte så bra, allt handlade om pengar så man blev skickad till IVF typ direkt, jag har ätit en kur med pergotime sen blev det IVF, ingen spolning eller något.

    Jag har också pco.

    Vi har gjort tre IVF och fyra frysförsök utan resultat.

    Nu ska vi försöka få pergotime igen och hoppas på en spolning.

    Hade du mens regelbundet?? Jag har typ en gång om året :(
    Men äter nu provera så jag har den regelbundet.

    Är det bara kvinnor som jobbar på kk?

    Jag trodde den vi skulle till var man :)

    Är ju van vid att det bara är män.

    Tack för ditt svar
    Jag måste bara säga en sak, Misgena är Fertilitetsexpert, han har hjälp mig vid äggdonationer mm och har verkligen ställt upp till 100% han har kommit in på en Lördag tom för att göra ett VUL inför äggdonation för att han var orolig för min hälsa.
    Jag tror att han kan ha skickat dig till IVF direkt då han kanske kände att pergotime inte skulle fungera för dig. Ni har tydligt haft svårt med IVF också så hans känsla kanske inte var så fel ändå? Lyckas man inte med pergotime så går man ju vidare till IVF de som inte lyckats med pergo brukar istället kunna lyckas med IVF.
    Jag tror inte att han tjänade pengar på att skicka dig till IVF, han tjänar nog mer på att ha kvar dig hos honom och behandla  dig själv.

    För övrigt så går jag på KK i gävle och ska börja med Pergotime igen efter att ha gått ner över 30kg. Jag gick hos Tanja innan och pergotime fungerade inte alls. Jag hade ingen egen mens och fick äta provera för att få mens, knaprade buddeldos pergo men ingen ÄL alls. Hade bara små blåsor på ca 6mm. Så vi fick lägga allt på hyllan medan jag kämpat med vikten.Nu har mensen kommit igång igen och jag har sen i april haft mens 4ggr vilket är rekord för mig.  
  • skogstjejen19

    Ivf fick antagligen Misgena mer pengar från staten för att göra, därför blev man snabbt skickad vidare.

    Vi vet inte säkert varför IVFerna inte tog, inte heller läkarna, men nu efteråt har det visat sig att jag har Ra dvs en  autoimmun sjukdom och det kan tydligen försvåra att man blir gravid, för utan medicinering är kroppen i krig mot sig själv och tillåter antagligen inte en graviditet att ske.
    Nu är jag under medicinering och kroppen mår bra, mina värden ligger jätte bra.
    När vi höll på med IVF tänkte jag inte på varför jag hade ont i mina leder och var svullen om händerna, för jag trodde det hörde till IVFen men smärtorna blev kvar långt efter vi avslutat alla försök, plus att det bara blev värre.

     Vi har haft ett uppehåll på 5 år och adopterat 2 barn under den tiden och nu längtar vi efter ett till barn och eftersom köerna till adoption till är jätte långa ca 3-4 år så provar vi detta igen, plus att adoptionen kostar väldigt mycket pengar, lyckas vi denna väg så slipper vi lägga ut 250000:- till på en adoption.

     

  • skogstjejen19
    NooneBird skrev 2012-10-11 11:49:45 följande:
    Jag måste bara säga en sak, Misgena är Fertilitetsexpert, han har hjälp mig vid äggdonationer mm och har verkligen ställt upp till 100% han har kommit in på en Lördag tom för att göra ett VUL inför äggdonation för att han var orolig för min hälsa.
    Jag tror att han kan ha skickat dig till IVF direkt då han kanske kände att pergotime inte skulle fungera för dig. Ni har tydligt haft svårt med IVF också så hans känsla kanske inte var så fel ändå? Lyckas man inte med pergotime så går man ju vidare till IVF de som inte lyckats med pergo brukar istället kunna lyckas med IVF.
    Jag tror inte att han tjänade pengar på att skicka dig till IVF, han tjänar nog mer på att ha kvar dig hos honom och behandla  dig själv.

    För övrigt så går jag på KK i gävle och ska börja med Pergotime igen efter att ha gått ner över 30kg. Jag gick hos Tanja innan och pergotime fungerade inte alls. Jag hade ingen egen mens och fick äta provera för att få mens, knaprade buddeldos pergo men ingen ÄL alls. Hade bara små blåsor på ca 6mm. Så vi fick lägga allt på hyllan medan jag kämpat med vikten.Nu har mensen kommit igång igen och jag har sen i april haft mens 4ggr vilket är rekord för mig.  
    Om han nu är en sån expert varför var Falun så missnöjd med honom??
    Ena gången jag blev skickad till plock hade jag över 50 klara ägg
    andra gången 2 ägg Enligt falun hade vi kunnat försöka hemma istället eftersom det inte fanns några andra fel på oss
    tredje gången 14 ägg
    Visst man fick komma dit lördag som söndag.

    Men efter alla dessa misslyckanden så var Misgenas enda tips att vi köpte ett 3 pack och då skulle han göra en mer noggrann utredning på oss?? 
    Varför inte tidigare funderar jag.

    När jag åt pergotime så gjordes inget VUL inget blodprov så inget vet om det fungerade förutom att jag inte blev gravid dvs
    Så enligt mig är han inte den bästa.

     
  • Emmie02

    Jag tror att detta med utredningar och liknande är sin egen uppfattning och tolkning. Tyckte själv det var en otroligt jobbig tid i mitt liv och vet att om jag vill ha ett till barn i framtiden så kommer jag förmodligen att få göra detta igen och då kommer jag inte välja kk i gävle utan åker hellre till uppsala. Har hört att misgena var bra och hade gärna gått dit och provat men då han la ned när vi startade vår utredning så var inte det ett alternativ. Dock är min svärfar doktor och som person med hsns kvinnosyn bland annat så var knappast misgena nån han rekomenderarde till oss. Men som sagt allt är ens egen upplevelse av situationen och jag tycker det var dålig ordning på kk i Gävle och kommer alltid att säga det för dem gjorde en jobbig situation som den redam var ännu mer jobbig och psykiskt nedslående.

Svar på tråden Fertilitetsmottagningen i Gävle