• Anonym (Trött mamma)

    Nattammande ettåring

    Hej!
    Jag är mamma till en pojke som nyss fyllt ett år. Jag har börjat jobba för en dryg månad sedan och sonen är nu hemma med sin pappa på dagarna. Sonen har alltid haft ett stort närhetsbehov. På dagarna söver pappa honom i famnen (i vagn eller säng bara gråter han och jagar upp sig). När jag är hemma duger inte pappa för sövning, utan han vill somna vid bröstet hos mig. På nätterna sover han med oss föräldrar eftersom han inte verkar trygg i spjälsängen - vaknar och gråter. 
    Nu till problemet. Han vaknar 3-6 gånger varje natt och börjar då böka runt och gnälla och det hela eskalerar till gråt om han inte får komma till bröstet. När pappa försöker söva om i famnen så börjar han gråta hysteriskt så att han nästan kräks. Det har vi inte stått ut med utan då får han komma till mig och amma och då somnar han om fort. Men jag börjar bli trött av att amma 3-6 gånger varje natt och dessutom jobba på dagarna. Vi har fått tipset från BVC att jag ska sova borta ett par nätter eftersom de menar att när jag är hemma så kommer sonen inte nöja sig med pappa. Dessutom klarar jag inte av att höra hans hysteriska gråt. Men tror du att han kan ta skada av att jag "överger" honom några nätter? Skadas anknytningen? Har du något annat tips på hur vi kan gå till väga för att lära sonen att sluta med nattamningen, utan att han far illa av det?

  • Svar på tråden Nattammande ettåring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tycker att det låter som ett bra råd ni fått på BVC. Pappa kommer säkert att få några oroliga nätter, men ganska snart kommer sonen att lära sig att det inte blir någon belöning om han vaknar på natten.
    Det som kan vara viktigt är förstås att han fått ordentligt med mat innan han går och lägger sig så att han inte vaknar av hunger.
    Någon gång måste amningen avbrytas och det brukar alltid vara lite knepigt, oftast mest för mamma. Att rida ut den stormen genom att pappa tar över är alldeles utmärkt och förstör inte på något sätt anknytningen. Snarare utvecklas sonen av sin förmåga att till fullo kunna lita på två personer i stället för att vara helt beroende av en.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Nattammande ettåring