• gojubben

    Envis 3½ åring!

    Mitt första och största problem med min son är att han fortfarande vill bajsa i bjöja och det är väl det som oroar mig mest. Han har kissat på toa eller pottan sen han va 2. Han håller sig hela dagen på dagis också för där vill han inte bajsa i blöja och jag tycker synd om honom som måste gå och hålla sig hela dagen. Vi har prövat att ta bort blöjan också men då höll han sig i två dagar innan vi föll till föga....

    Han är en väldigt viljestark man och min största oro är att det är vi som skapat det för att vi har vart för slappa med honom från början eller om han ha en stark vilja.

    Exempel kan vara:
    -Osten ligger fel på mackan (jag viker inte) och han får istället lämna den. 
     -Vägrar sätta på sig vinterrjackan vilket resulterar i att han får gå med bara tröja till dagis och jag med jacka under armen.
    -Vägrar tvätta håret .....

    Ja, igentligen argumenterar han om allt som har någon vikt i.

    Jag förklarar att det är vi vuxna som bestämmer och tom då argumeterar han emot och säger att på dagis är det dom stora killarna som bestämmer! Vad säger man då....

    Vi är ingen familj som gillar att bråka och skrika åt vårt barn eller till varandra utan ser att vi försäker lösa problem med att prata men det verkar inte som det är hållbart snart!

    Tacksam för goda råd. Speciellt med bajseriet och om någon kan se något mönster i detta!          

           

  • Svar på tråden Envis 3½ åring!
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Alla barn har i de här åldrarna en kamp med sina föräldrar om vem som bestämmer om vad. Barnen vill helst bestämma om allt. För föräldrarna gäller det att välja sina strider. Man måste definitivt inte vinna jämnt. Det handlar inte uppfostran om att tala om vad som är rätt  och vad som är fel.
    Trots och kontroll från barnets sida handlar om utveckling, att utöka sina gränser för bestämmande i lagom takt. Föräldrarna har att anpassa sig och sätta rimliga gränser.
    Barnets starkaste maktmedel är just bajset, för det kan barnet bestämma om helt. Därför blir bajsandet ofta ett problem i familjer med viljestarka barn.
    Om ni slutar tänka på bajset som ert bekymmer som ni ska uppfostra fram en viss ordning för så kommer det att tappa i betydelse för barnet och problemet löser sig.
    Ibland måste man ta strider med små barn men sällan så många som man tror. Försök er på lite hälsosamt ointresse för en del frågor så kan ni lägga kraft där det verkligen behövs.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

  • gojubben

    TACK!

    Jag ska försöka låta vissa fajter gå förbi. Jag tycker bara att det är viktigt att han är hel och ren och mätt i magen och dom fajterna är viktiga att ta tycker jag.

    Har hört tidigare att man ska försöka avdramatisera bajseriet så jag ska göra ett nytt försök.

    Tusen tack för goda råd!      

Svar på tråden Envis 3½ åring!