• mamma 86

    hjälp med råd och erfarenhet

    tänkte höra med er här som vet mycket om endometrios

    på ett vul upptätcktes en blodfylld cysta som på ett vul ca 6 veckor senare (hos en annan gyn) inte sågs något spår av. var på sjukhuset idag igen för ett nytt vul (uppföljning) där hon nu sa att den hade krympt jättemycket men den var fortfarande där. hon trodde det var en gammal ägglossningsrest men kunde inte lova att det inte var en endometrioscysta. brukar chokladcystor minska eller försvinna av sig själv?

    sedan sa hon att där var endometriosförändringar i livmodern.. fler som haft det så? jag är precis i slutet av min mensperiod vet inte om det kan spela roll för hur det ser ut

    det konstiga är att på vul:et för 6 veckor sen sa hon att livmodern såg jättefin ut
    ska tillägga att hon också pratade om att det var som om en bit av tarmen satt fast vid livmodern eller livmoderhalsen. (vet inte riktigt vad hon menade faktiskt eftersom hon var väldigt stressad). så sa hon: vi sätter diagnosen men du kan komma tillbaka om 3-4 månader för att kolla det med tarmen. och så sa hon att det finns olika typer av endometrios
    undrar också över p-.piller. har blivit rekommenderat det men sen läste jag att endometrioshärdar är östrogenberoende så varför rekommenderas man då p-piller??
  • Svar på tråden hjälp med råd och erfarenhet
  • typ89

    Jag fick min diagnos tidigare iår och är absolut ingen expert på ämnet.
    Men jag tror att dom vill att man ska äta p-piller/ eller preventivmedel med hormoner för att "stoppa" den naturliga cykeln. Äta ihop kartorna för att blöder man inte så ska man inte ha besvär av det. MEN det är inte alls säkert att det fungerar för alla...
    Till mej sa dom att det inte går att ställa diagnosen bara genom ultraljud, jag fick därför göra en titthålsoperation där dom kunde se endohärdar på blåsan och tarmar men inga cystor så vet inte om cystorna kan försvinna sådär av sig självt.

    Har/hade du mycket besvär eller hur kom det sig att dom gjorde vul och såg cystan? (du behöver inte svara om du inte vill, bara lite nyfiken på hur andra med endo har det) 

  • mamma 86
    typ89 skrev 2012-10-19 12:07:55 följande:
    Jag fick min diagnos tidigare iår och är absolut ingen expert på ämnet.
    Men jag tror att dom vill att man ska äta p-piller/ eller preventivmedel med hormoner för att "stoppa" den naturliga cykeln. Äta ihop kartorna för att blöder man inte så ska man inte ha besvär av det. MEN det är inte alls säkert att det fungerar för alla...
    Till mej sa dom att det inte går att ställa diagnosen bara genom ultraljud, jag fick därför göra en titthålsoperation där dom kunde se endohärdar på blåsan och tarmar men inga cystor så vet inte om cystorna kan försvinna sådär av sig självt.

    Har/hade du mycket besvär eller hur kom det sig att dom gjorde vul och såg cystan? (du behöver inte svara om du inte vill, bara lite nyfiken på hur andra med endo har det) 
    jag tänkte också att det är därför men om man sen vill ha fler barn sen så har man ju samma problem sen när man slutar med sitt preventivmedel... usch jag fick typ ingen info alls

    har ringt och sökt läkaren som utförde ultraljudet och de skulle lägga en lapp till henne. men förväntar mig inte att hon ringer upp, vet hur det brukar bli

    jag tycker också det är konstigt att hon skulle kunna se det genom ett vaginalt ultraljud men hon verkade så säker 
  • Lovisa09

    Har själv diagnosen sedan 10 år tillbaka. Du kan inte få diagnosen utan en titthålsop, så väldigt oproffsigt av läkaren att säga så. Vet dock inte så mycket om cystor växer och sen försvinner. Själv fick jag behandling med sprutor vid diagnosen och sen har jag ätit p-piller för att hålla det i schack, antar det är för att minimera blödning vilket leder till att härdarna inte kan bildas.. Funkat fint för mig, har inga besvär idag och har tre ljuvliga barn, helt på naturlig väg. Men för att få diagnos krävs det att man tittar in i buken. På mig syntes ingenting på vul så utan operation hade jag fortfarande inte fått reda på vad som orsakade mig smärtor.

  • mamma 86
    Lovisa09 skrev 2012-10-19 14:55:00 följande:
    Har själv diagnosen sedan 10 år tillbaka. Du kan inte få diagnosen utan en titthålsop, så väldigt oproffsigt av läkaren att säga så. Vet dock inte så mycket om cystor växer och sen försvinner. Själv fick jag behandling med sprutor vid diagnosen och sen har jag ätit p-piller för att hålla det i schack, antar det är för att minimera blödning vilket leder till att härdarna inte kan bildas.. Funkat fint för mig, har inga besvär idag och har tre ljuvliga barn, helt på naturlig väg. Men för att få diagnos krävs det att man tittar in i buken. På mig syntes ingenting på vul så utan operation hade jag fortfarande inte fått reda på vad som orsakade mig smärtor.
    åh jag blir så glad av ditt inlägg. åt du p-piller så du slapp mens? min andra gyn tyckte jag skulle göra det så jag slapp mensen helt. men borde jag inte först opereras och sen få sprutor kanske? och sen p-piller tills jag vill ha barn.. precis som dig. känner mig helt deppig över att hon verkade så negativ över det här med att kunna få barn på naturlig väg. som tur är har jag en underbar dotter redan Cystan var nog ingen endocysta denna gången var den iaf inte blodfylld såvitt jag vet (gulkroppscystor kan tydligen också bli blodfyllda). 

    Har du "vanlig" endometrios eller adenomyos? Finns mycket mindre fakta om sistnämda 
  • Henrietta83

    Jag fick endo utbrott maj 2009, de var extrema smärtor då jag knappt kunde gå el stå sitta eller ligga... Fick ha hjälp att gå om smärtan hade utbrutit.
    Var in och ut på sjukhuset/akuten till december 2009 för en träff med en överläkare.
    Han säger att man behöver inte åka in så ofta, nähä? Vem  vad tusan är då problemet när jag inte kan jobba eller något sådant som leva normalt? För mig efter en mens period tog ca 3veckor att få tillbaka energin för sedan efter par dagar vara tillbaka i mens träsket..
    Ser då i journalen när han läser den att dom misstänkt endo sedan då juni 2009 men ingen har velat förklara el säga något till mig,
    Efter en titthåls op i feb 2010 så fick jag min diagnos. fick 3alternativ att få "bort"mensen. Barn,spruta el tabletter.
    Barn skulle vi vänta med. Trodde vi ja.... upptäckte då i maj 2010 att jag var gravid. Allt gick bra förutom mådde illa hela tiden under dessa 9månader.

    I dagens läge äter jag tabletter, men inte ens de hjälper. El ja de hjälper får ju inga starka smärtor men de händer att jag känner lätt pinnande el ilande smärta. Och de kommer lätt blödning ena månaden där o sedan några veckor/någon månad efter de.... inte mycket men ja...
    Finns endometrios hemsida: www.endometriosforeningen.com/site/

    Jag har påbörjat en diet för endo, får se om de hjälper lite.... Ja man kan få cystor utanför i buken, har en vännina som har de kring tarmen. På mig tog dom bort på vänster äggstock men läkaren såg en till men den var inte så stor som den andra jag hade.. den var mellan 4-7cm stort.

  • mamma 86

    grattis till ditt barn! några fler barn ska vi inte ha just nu. får väl börja med p-piller nu och sen tjata till mig en titthålsoperation. vad är det för tabletter du tar?

    var sitter din endo? 


    Henrietta83 skrev 2012-10-19 18:53:32 följande:
    Jag fick endo utbrott maj 2009, de var extrema smärtor då jag knappt kunde gå el stå sitta eller ligga... Fick ha hjälp att gå om smärtan hade utbrutit.
    Var in och ut på sjukhuset/akuten till december 2009 för en träff med en överläkare.
    Han säger att man behöver inte åka in så ofta, nähä? Vem  vad tusan är då problemet när jag inte kan jobba eller något sådant som leva normalt? För mig efter en mens period tog ca 3veckor att få tillbaka energin för sedan efter par dagar vara tillbaka i mens träsket..
    Ser då i journalen när han läser den att dom misstänkt endo sedan då juni 2009 men ingen har velat förklara el säga något till mig,
    Efter en titthåls op i feb 2010 så fick jag min diagnos. fick 3alternativ att få "bort"mensen. Barn,spruta el tabletter.
    Barn skulle vi vänta med. Trodde vi ja.... upptäckte då i maj 2010 att jag var gravid. Allt gick bra förutom mådde illa hela tiden under dessa 9månader.

    I dagens läge äter jag tabletter, men inte ens de hjälper. El ja de hjälper får ju inga starka smärtor men de händer att jag känner lätt pinnande el ilande smärta. Och de kommer lätt blödning ena månaden där o sedan några veckor/någon månad efter de.... inte mycket men ja...
    Finns endometrios hemsida: www.endometriosforeningen.com/site/

    Jag har påbörjat en diet för endo, får se om de hjälper lite.... Ja man kan få cystor utanför i buken, har en vännina som har de kring tarmen. På mig tog dom bort på vänster äggstock men läkaren såg en till men den var inte så stor som den andra jag hade.. den var mellan 4-7cm stort.
  • Henrietta83

    Min satt då som tog bort den via titthåls op i vänster äggstock. Men fanns en på höger sida men inge minne om den satt utanför då...

    Jag tar cerazette, jag är ju nöjd med dem. Man får ju testa sig lite fram oxå. Vissa som äter denna mår jättebra utan andra symtom efter endo,  medans då jag kan få lite blödning el ilande smärta(kommer allt mellan 1gång i månaden-var 4e månad så de kommer och går som de vill), men detta går ju bort med värktablett.
    Då under 2009 åt jag värktab var 4e timma, på pricken annars var de kört med smärtan...
    Det är bara o fråga vad dom har för alternativ som tar "bort" mensen, vilka tabl som gäller o sedan sprutan då. Tror de var den man tog var 3e månad i skinkan.om jag inte minns helt fel nu...

  • mamma 86
    Henrietta83 skrev 2012-10-19 19:29:16 följande:
    Min satt då som tog bort den via titthåls op i vänster äggstock. Men fanns en på höger sida men inge minne om den satt utanför då...

    Jag tar cerazette, jag är ju nöjd med dem. Man får ju testa sig lite fram oxå. Vissa som äter denna mår jättebra utan andra symtom efter endo,  medans då jag kan få lite blödning el ilande smärta(kommer allt mellan 1gång i månaden-var 4e månad så de kommer och går som de vill), men detta går ju bort med värktablett.
    Då under 2009 åt jag värktab var 4e timma, på pricken annars var de kört med smärtan...
    Det är bara o fråga vad dom har för alternativ som tar "bort" mensen, vilka tabl som gäller o sedan sprutan då. Tror de var den man tog var 3e månad i skinkan.om jag inte minns helt fel nu...
    jag har fått både p-ring och neovletta på recept. jag tänker mer på att om man sen vill ha barn och slutar med prevetivmedel då sitter man ju i samma skit igen, dvs endon är oförändrad ju.. min sitter tydligen vid livmodern (o kanske vid fler ställen) vilket verkar vara svårare än endo ute i buken

     
  • Henrietta83

    Läst på deras hemsida?
    Ja de inte lätt, de är ju kronisk sjukdom som man får gå med livet ut om man inte opererar bort de(men då kan
    man inte få mer barn), de händer att denna sjukdom är ärftlig, förr i tiden hette den väl blodblåsa/blodcysta(lite beroende på hur långt bak man frågar i generationen) Min verkar inte vara ärftlig, men sedan vet jag inte om den kanske hoppar i generationer.
    Vet att de gick på Fråga Doktorn för några år sedan om lite endometrios. Finns i Uppsala en endometrios avdelning/klinik.
    Fick du svåra smärtor eller hur upptäckte du?
    Jag fick massiv smärta och sedan vid ett tillfälle fick jag massiv blödning, pga att en cysta hade spruckit...de var inte kul! Plus stod då på dåvarande jobbet...
    De finns dem som mått bra med dieten, den är mjölkfri,vetemjöls fri,kaffe/koffein fri,inge kött..
    De du då kan äta med dieten är kyckling,fisk(ifrån djupt vatten) grönsaker,nötter, hmmm... jag har inte kommit så långt än i min dietet. Har försökt översätta hela receptboken o ja...

  • mamma 86
    Henrietta83 skrev 2012-10-19 19:50:56 följande:
    Läst på deras hemsida?
    Ja de inte lätt, de är ju kronisk sjukdom som man får gå med livet ut om man inte opererar bort de(men då kan
    man inte få mer barn), de händer att denna sjukdom är ärftlig, förr i tiden hette den väl blodblåsa/blodcysta(lite beroende på hur långt bak man frågar i generationen) Min verkar inte vara ärftlig, men sedan vet jag inte om den kanske hoppar i generationer.
    Vet att de gick på Fråga Doktorn för några år sedan om lite endometrios. Finns i Uppsala en endometrios avdelning/klinik.
    Fick du svåra smärtor eller hur upptäckte du?
    Jag fick massiv smärta och sedan vid ett tillfälle fick jag massiv blödning, pga att en cysta hade spruckit...de var inte kul! Plus stod då på dåvarande jobbet...
    De finns dem som mått bra med dieten, den är mjölkfri,vetemjöls fri,kaffe/koffein fri,inge kött..
    De du då kan äta med dieten är kyckling,fisk(ifrån djupt vatten) grönsaker,nötter, hmmm... jag har inte kommit så långt än i min dietet. Har försökt översätta hela receptboken o ja...
    ja jag har läst det (står tyvärr mindre om adenomyos)

    jag har haft hemsk mensvärk i ca 1-1 /2 år nu, men speciellt sen mitt missfall i april. kunde ha ont innan också när jag hade mens men absolut inte så som jag tyvärr har det nu.  därav besök hos gyn.

    jag äter mest fisk och kyckling faktiskt, inte så förtjust i något annat. kaffe dricker jag ej får titta lite närmare på det med kosten.

    jag är så jävla rädd att det inte ska gå att bli gravid sen speciellt nu eftersom gyn säger att det sitter i livmodern.. vem vet kanske därför jag fick missfall.  
  • Henrietta83

    jag köpte boken recipes for the Endometriosis diet av Carolyn Levett.  Hela boken är på engelska. dricker du te? Enligt boken så är de bäst med ört el rooibos.

    Åh, så trist att du fick missfall hoppas du får veta snart vad exakt du har. Blir lättare att utgå därifrån.

    Jag har alltid haft mens värk men april/maj 2009 blev de ännu värre. De var riktigt hemskt.
    Jag tar hellre o föder barn igen än denna hemska mens smärtan.
    Men ja jag vet inte heller om jag kommer kunna få fler, återstår att se i framtiden.
    Dock så är de nog en bra bit dit då jag e ensamstående sedan ca 1,5-2år sedan.

  • mamma 86
    Henrietta83 skrev 2012-10-21 07:24:13 följande:
    jag köpte boken recipes for the Endometriosis diet av Carolyn Levett.  Hela boken är på engelska. dricker du te? Enligt boken så är de bäst med ört el rooibos.

    Åh, så trist att du fick missfall hoppas du får veta snart vad exakt du har. Blir lättare att utgå därifrån.

    Jag har alltid haft mens värk men april/maj 2009 blev de ännu värre. De var riktigt hemskt.
    Jag tar hellre o föder barn igen än denna hemska mens smärtan.
    Men ja jag vet inte heller om jag kommer kunna få fler, återstår att se i framtiden.
    Dock så är de nog en bra bit dit då jag e ensamstående sedan ca 1,5-2år sedan.
    Just nu verkar jag inte få veta något, kanske min gyn kommer vilja att jag gör titthål efter att hon har fått papperna från läkaren som gjorde vul. hoppas nästan på det så man ska få riktig hjälp. nu fick jag bara höra "ät hormoner". 

    hoppas verkligen inte mitt missfall beror på adenomyos, då känns det ju kört om man nu skulle bli gravid igen 
  • Henrietta83

    Håller tummarna att de går bra för dig och att de blir bra.

    Hoppas du får veta snart vad de är, jobbigt att gå i ovissheten utan att veta vad de är. Det blir bara mer frågor än svar.

Svar på tråden hjälp med råd och erfarenhet