• Mimmi74

    Har du haft synnervsinflammation och fått reda på att du INTE har MS?

    2004 hade jag en synnervsinflammation på varje synnerv. Två månader före det hade jag bränningar i huden på olika ställen, stelhet i kroppen och lite till. Det gjordes MR av hjärnan och de gjorde tre lumbalpunktioner. De hittade inget. Sen har jag fött fyra barn och mellan graviditeterna har jag, då jag tränat, fått halsont och en enorm trötthet i några veckor. Har annars mått bra.

    För två år sen var jag yr i sex veckor. Har nu varit yr i fyra veckor plus att jag haft bränningar i huden i ansiktet och halsen.

    En läkare på vårdcentralen har nu satt mig på kö för en MR av hjärnan och han skriver att han vill det med tanke på mina synnervsinflammationer, inte pga av att det bränner i huden i ansiktet. Bränningarna kan bero på stelhet i nacke och axlar. 

    Har helt förskjutit mina tankar på MS då jag inte haft några symtom och då de inte hittade något 2004, men NU är jag superorolig över att jag har MS i alla fall, fast jag knappt har några symtom. När man läser på nätet står det ju bara om MS då det handlar om synnervsinflammation. Men visst kan man få synnervsinflammationer utan att ha MS???? Har DU nån erfarenhet av folk som haft det, blivit undersökta och fått reda på att de inte har MS?

    Usch så läskigt detta är!! 

  • Svar på tråden Har du haft synnervsinflammation och fått reda på att du INTE har MS?
  • Mimmi74

    Känns väldigt läskigt att bara se min rubrik - jag befinner mig i en mardröm. Och ingen har något svar?

  • Aimee68

    Har inget svar att ge dig då jag inte vet men håller alla tummarna att det inte handlar om MS.
    Måste vara jättejobbigt att inte veta. Ska själv göra en datortomografi eftersom jag har ihängande huvudvärk som aldrig vill ge sig. Så visst är det lätt att googla runt.. Och förstår verkligen din oro. Kram

  • villaeille

    Jag har en pågående synnervsinflammation och precis som du googlade jag och fann att det blev väldigt mycket artiklar om MS. Det är tydligen väldigt sällsynt att man får det av annan orsak - min ögonläkare sa att han hade aldrig träffat på det under sina 10 år som läkare!
    För 9 år sedan hade jag andra symtom som pekade på MS men då hittades bara ett ärr på hjärnan och jag fick beskedet att jag inte hade MS. Men ingen frågade efter tidigare symtom då. Nu har jag insett att jag hade de första symtomen för 22 år sedan!
    Nästa vecka ska jag på MR och senare blir det lumbalpunktion, så innan dess vet jag inte säkert vad min synnervsinflammation beror på. Jag har träffat en neurolog och hon tror att det är MS, men väldigt lindrig då jag i så fall troligtvis haft det i 22 år utan att ha särskilt mycket besvär. 

    Så jag tycker inte du ska vara så orolig - även om det skulle vara MS du har så har du ju ändå inte haft så mycket problem under de här åren och du kan klara dej bra i många år till. 

  • Mimmi74

    Men om man läser om synnervsinflammationer så står det att 1/3 av dem är oklara varför de har uppkommit.

  • södertälje

    Hade synnervs inflamation för många år sedan,ögat känndes som en ballong,var till ögonläkaren och fick droppar.Kommer inte ihåg om jag hade smärta någonannan stans men jag var färgblind på det ögat.Men nu har jag en smärta i hela kroppen med känsel och styrke bortfall i händerna.Har ingen artros eller reumatism.

  • Mimmi74

    södertälje: Och vad gör du åt dina symtom? Går till doktorn? Eller har du fått diagnos men uttalar dig lite kryptiskt här? För hur många år sen hade du din synnervsinflammation?

  • Mimmi74

    Jaha, men haft synnervsinflammation. Då har jag alltså stött på EN som haft det, blivit undersökt och inte fått diagnosen MS.

  • Mimmi74

    Det är den ensidiga synnervsinflammationen som är kopplad till MS. Att ha det på båda synnerverna tillhör det ovanliga för de 20 % MS-patienter som har haft just synnervsinflammation.

  • södertälje

    Har fått diagnosen fibromyalgi,såg att många av symtomerna är lika.
    Jag har en otrolig stelhet ,smärta och ska läggas in på smärtkliniken, ska nog ta upp detta med läkaren,läkare kan ju ställa fel diagnos

  • flagnell

    Jag har haft upprepade synnervsinflammationer, första för ca 20 år sedan. Men hos mig säger de att det beror på den juvenila reumatoida artrit jag har ("barnreumatism") sedan 6 års ålder.

  • AnkiB

    Hej!
    Såg att det var längesedan du skrev men jag kommer här med goda exempel. Jag fick synnervsinflammation vid 17 års ålder på ett öga. Detta kom tillbaka någon gång fram till jag var 20. Idag är jag 46 och har ingen MS. Jag jobbade en tid på ögonlaserklinik och fick där reda på denna koppling MS/synnervsinflammation. Jag blev jätteorolig och tog kontakt med läkaren. Det är väl 5 år sedan nu. Men jag har inget som tyder på MS - inte på något sätt. Hoppas det ger dig lite hopp! :)

  • Jo90

    Jag fick en synnervsinflammation på höger öga för snart 5 månader sedan. Det har varit otroligt tufft att inte veta om man har en neurologisk sjukdom eller inte. Men efter en MR undersökning så visade det sig att jag inte har MS. Jag är väldigt säker på att min inflammation berodde på min kalciumbrist jag hade då + att jag även överansträngde ögonen extremt mycket med mobil&data surf, inte blinka tillräkligt osv. Nu hoppas jag att min syn blir återställd (kan ta upp till ett år) & att jag aldrig kommer få en neurologisk sjukdom eller återfall av synnervsinflammation!

  • Almex

    Bättre sent än aldrig :) hur gick det? fick du något svar?

    Jag har haft inflamation i synnerven i åtta månader nu och har inte MS, men de vet inte vad som är fel eller var det kommer ifrån. Jag är på ögonkliniken varje månad, har även för högt tryck och återkommande hornhinneinflamationer. skulle vara intressant att höra vad du har fått för svar, kanske det kan hjälpa mig  :)

  • Berit L

    Jag hamnade på denna tråd efter att ha sökt på synnervsinflammation.

    Jag har fått tilltagande dimsyn på vänster öga och fått konstaterat gråstarr. Ögonläkaren trodde inte det skulle behöva åtgärdas på minst ett år, men nu har det försämrats hastigt det senaste halvåret.

    Konsulterade optikern idag för att undersöka om det skulle vara idé att byta till starkare glasögonglas, men mätningen visade att det bara skulle hjälpa marginellt.

    Väntar på kallelse till magnetröntgen efter att ha haft konstiga osymmetriska symptom från nerver och muskler.

    Behandlades för borrelia för ett år sedan och blev då av med de akuta symptomen.

    Kan inte låta bli att misstänka att synnedsättningen har ett samband med nerv- och muskelproblemen men vet ännu inte vad som kan ligga bakom. MS? Sjögrens syndrom eller annan reumatisk sjukdom? Restborrelia? Diabetes typ 2, som jag medicinerar för? Har inte tillräcklig värk för att misstänka fibromyalgi, även om det finns i släkten.

    Återkommer när jag har fått besked efter magnetröntgen.

  • Boppom

    Hej. 
    Jag hade synnervsinflammation första gången 1999, andra gången 2016 , tredje gången 2022 
    Gjorde MR alla gånger och ryggmärgsprov 2016. Inga tecken på MS. 
    Däremot har jag vid alla tillfällen haft bihåleinflammation. 


    Det är hemskt att läsa om synnervsinflammation för det skrivs bara om MS. 


    I skrivande stund har jag senaste dagarna fått lätt symptom på ena ögat, igen, så jag ska nog ringa ögonkliniken för en koll.  Har även känt av bihålorna. 

Svar på tråden Har du haft synnervsinflammation och fått reda på att du INTE har MS?