Inlägg från: themia |Visa alla inlägg
  • themia

    Parken Zoo vanvårdar djur till död och fryser sedan in liken

    Jag tror att många här inte riktigt förstått vad det innebär att rädda utrotningshotade arter. Man samlar in dem i djurparker för att de riskerar att dö ut i de biotoper där de normalt lever, för att människor förstöt deras möjlighet att leva där.
    Om det ska vara någon mening med att försöka rädda en art, så måste man se till att det blir avkomma, att djuren får ungar. I det har Parken Zoo varit mer framgångsrik än många andra djurparker världen över, så framgångsrik att man blivit internationellt uppmärksammade.
    Tyvärr lyckas man inte alltid att få fram ungar från de djur man håller. Det innebär ett misslyckande i bevarandeuppdraget, och då måste man försöka med nya djur.

    Ment är det fullkomligt oacceptabelt hur man behandlat döda djur, som Kalla Fakta visade. Djurchefen får nog se sig om efter ett nytt jobb. 


    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • themia
    En struts skrev 2012-10-20 16:10:05 följande:
    Gud vilket bra förklarande inlägg. Jo men det är såhär lite jag faktiskt ha börjat förstå det nu, när jag läst mer om det.
    Man är liksom fokuserad på att bevara själva arten, har jag förstått det hela rätt då?
    Och då kan det vara svårt att hantera avkommor som inte går att avla på, eller? Där får man ju ändå en förklaring på deras hantering så att säga.
    Men jag undrar ändå över den här åsikten som flera djurskötare vittnade om, att parken ville ha bort djur för att få in nya exotiska djur. Det är ju så många djurskötare som vittnat om det, och de verkar trovärdiga också, så man undrar ju om det. Har du en aning om hur det ligger till på den punkten?
    Nej, jag har ju ingen direktkontakt med parken så det vet jag inte, men hittills har vi ju bara hört de anklagande. En förklaring från djurparkens ledning vore intressant.
    Ordföranden yttrade sig under programmet via länk, men det blev lite väl kortfattat. 
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • themia

    Ja, du har förstått rätt, det handlar om att rädda arten, inte enstaka djur.


    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • themia
    solskina skrev 2012-10-20 17:43:47 följande:
    Tror han klarade sig för att han är helt ny sen i somras, hur ska han hunnit satt sig in i allt?

    Vet inget om honom alls. Media snygg, kanske därför han fick positionen. Eftersom det är kommunen som driver parken så är det ju en styrelse och inte VD som bestämmer inriktningar mm. VD är bara en mellan hand med övergripet ansvar. Han hade ju redan som uppdrag att få in mer pengar, men själva skötseln av parken är parkchefens. 

    Jag hoppas det här får fart på politikerna så att parken blir privat ägd. En kommun ska inte driva en djurpark. Det ska utbildad och engagerad personal göra.    
    Tror du verkligen att djuren får det bättre i privat ägo? När privata bolag inte ens kan sköta om gamla och sjuka människor!
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • themia
    solskina skrev 2012-10-20 18:10:19 följande:
    Dom flesta privata företag måste gå med vinst för att finnas överhuvudtaget och en privat ägare skulle inte få leka zoolog om man är biologilärare. Jag tror faktiskt att tillsynen blir hårdare.

    Just nu är det min kommunalskatt så går raka vägen in i parken zoos förluster. 

    När det gäller skola och omsorg är det allas skatt som går ner i det. Och ja jag tror på valfrihet inom skola och omsorg och även vård. Mina barn har under årens lopp gått på privata alternativ inom dagis och skola. Det är bara inom statlig omsorg och skola dom mått dåligt. Inom det privata har dom blivit sedda som individer. 

    Det hoppas jag även djuren blir inom privatinvestering. En privat ägare skulle nog ta bort dom djur som inte gav inkomst, alltså dom som inte avlar av sig. (mår dåligt). 

     
    Nu är du dåligt underrättad. Parken Zoo går inte längre med förlust, och för övrigt har parken varit en enorm tillgång för Eskilstuna kommun genom att dra till sig besökare från hela landet, så du behöver inte bekymra dig om dina skattepengar.
    Men en sådan här händelse är naturligtvis ett stort slag för kommunen. Det är bara att hoppas att man snabbt och effektivt rättar till missförhållandena.
     
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • themia
    solskina skrev 2012-10-21 09:05:05 följande:
    Det beror på hur man ser det kommunen kastade in några extra miljoner för några år sedan för att få balans i bolaget. Men sant jag är inte helt insatt i ekonomin.

    Självklart skadar det kommunen och semestersäsongen, det är synd. Hoppas att dom hittar en bra lösning. 
      
    Att bolaget går med vinst idag beror framför allt på att antalet besökare ökat kraftigt de senast åren.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
Svar på tråden Parken Zoo vanvårdar djur till död och fryser sedan in liken