• Majja10

    Min dotter hatar att jag skaffat kille

    Har bott ensam med min 9 åriga dotter i tre års tid nu. Innan detta bodde vi med mitt ex i fyra år och hennes biologiska pappa flyttade vi ifrån när hon va två år som nu har ny tjej och två barn, hos honom är hon bara på lov osv eftersom han bor 40 mil ifrån oss. Hon har vant sig vid att ha mig för sig själv nu. Har haft mycket hjälp av min mamma och pappa som hon är hos ofta och det har varit helt ok. Nu har jag äntligen träffat någon.. Vi har träffats i ett halvår nu och jag har hållt henne utanför. Nu har jag berättat om honom och dom har träffats. Det gick bra, tills han åkte hem. Nu va det två veckor sedan och i helgen föreslog jag att dom skulle ses igen och att vi skulle göra något hon ville, bio osv. Hon skriker,slåss, gråter, säger att han inte får finnas, hatar honom. Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Jag ger henne allt jag kan, uppmärksamhet,kärlek allt! Jag bekräftar henne hela tiden och gör allt för att hon inte ska känna att jag tycker om henne mindre bara för att jag träffat honom. Jag försöker prata med henne om varför och hur hon tänker men det går inte! Hon slår ifrån vill inte lyssna! Han får inte finnas för då kommer jag aldrig va glad igen säger hon. Ska jag nu behöva ljuga för henne när jag ska träffa honom!? Jag känner att jag får hålla henne utanför ett tag till och inte tvinga henne att träffa honom men jag måste ju få göra det! Och självklart kan hon då inte få lina mycket uppmärksamhet som förr.. Hur ska det gå. Varför kan jag inte bara få vara glad nu när jag är så himla kär. Han va verkligen jätte snäll och gullig mot henne så där kan inget gått fel. Hon vill bara inte att jag tycker om någon annan än henne, iaf inte en kille. Jag gör allt jag kan för att hon ska må bra och känna sig omtyckt men det räcker inte. Snälla vad ska jag göra??

  • Svar på tråden Min dotter hatar att jag skaffat kille
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det är verkligen inte lätt när en 9-åring spelar ut och konkurrerar om ens kärlek på det starka sätt som din dotter gör. Men jag tror att du ska vara envis och hålla ut. Fortsätt att introducera din nya kärlek och träffa honom både tillsammans med henne och på tu man hand. Prata mycket med henne om att detta inte betyder att du älskar henne mindre. Men visa också att du som vuxen har ett eget liv som du har kontroll över.
    Barn som lever själva med en förälder kan lätt få uppfattningen att de är förälderns allt , dvs både partner och barn och tar på så sätt kontroll över förälderns liv. Detta är inte bra för dem.
    Du behöver sätta gränser för utspelen och visa att det är du som bestämmer och inte hon. Om du är tydlig och i verkligheten visar att du inte på något sätt överger henne för att det kommer in en ny man i ditt liv så kommer hon så sakta att inse fördelarna med det också.
    Får hon ta kontrollen och bestämma över detta ökar hennes oro och känsloutbrott och gör att hon mår sämre. 
    Så stå på dig, öka er samvaro successivt så kommer hon att se fördelarna av det på sikt.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark. 

Svar på tråden Min dotter hatar att jag skaffat kille