Inlägg från: Anonym (Elöverkänslig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elöverkänslig)

    Jag är svårt elöverkänslig, fråga vad du vill!

    Mingella skrev 2012-10-20 00:01:17 följande:
    Men du kan se på tv och ha lampor tända? För det är ju ljusstrålning.

    Muskelstrålning då? Alla muskler utsänder strålning och det är också så man mäter muskelmassa - man stänger in en person i ett strålskyddat rum och mäter strålningsnivån.

    Vad är det som händer när man utsätts? På vilket sätt blir man sjuk?
    Efter elsaneringen kan jag se på tv. Det finns en sorts tv som är bättre för elöverkänsliga och dessutom är antennen jordad. Före elsaneringen försökte jag titta på tv och då satt jag ca 7 meter bort med skyddskläder och annat skydd men det gick ändå inte. Den strålning som alltid har funnits tål vi, som tex ljus och jordstrålning. Även kroppens frekvenser tål vi. Man måste skilja på olika frekvenser. 

    Symtomen jag får akut är huvudvärk, värk i nacke, förvärrade minnesproblem och kognitiva ströningar, influensaliknande symtom, koncentrationsproblem, lättirriterad, ont i ögonen, trötthet, muskelsvaghet, ibland tryck över bröstet. Jag får aldrig panik över mina symtom eftersom jag vet vad det beror på. Går jag tex på biblioteket får jag så stora problem att jag har svårt att läsa baksidestexten på böckerna. 

    Problem jag har i stort sett hela tiden är kognitiva störningar, minnesproblem, trötthet, ofta värk, går och kissa ofta, blir fort hjärntrött, koncentrationsproblem, sömnproblem.

    Här är en lista på symtom som jag tycker stämmer bra. Man kan lägga till blåmärken.
     http://www.vagbrytarenstockholm.se/halsoproblem/tabell/index.htm 

    D
    et finns en del sjukdomar som kan orsakas av strålning som tex ADHD, astma, allergier, sköldkörtelproblem, kronisk trötthetssyndrom. Folk som har elsanerat och minimerat strålningen märker att dessa sjukdomar kan försvinna helt i en bra miljö.
    Chridhe skrev 2012-10-20 00:01:43 följande:
    Har du skyddskläder? En väninnas kompis har solhatt och en speciell tröja (ser ut som väldigt finmaskigt nät) när hon måste befinna sig i områden med mycket el.. Hur reagerar du på lampor? Vilka är värst? Glödlampor/lysrör/led/lågenergi..
    Ja, jag använder skjorta och hatt. För mig hjälper det mycket medan för andra blir det värre. Jag tål vanliga glödlampor och vissa lysrör om elen är sanerad. Lågenergilampor tål jag inte, de ger också stora störningar i elnätet. Jag har tre kassar med vanliga glödlampor på vinden så det räcker nog ett tag. Men sen håller en glödlampa mycket längre om det inte finns några spikar i elnätet.
     
  • Anonym (Elöverkänslig)
    Chridhe skrev 2012-10-20 07:53:13 följande:
    Om du ser på tv (kan du det?), "hör" du då när de 'byter färg'? (Om du fattar vad jag menar..? Kompisens bekant sa att hon alltid gjort det, men trott att alla kunde det och inte funderat på det innan hon börjat misstänka elöverkänslighet)
    Ja jag kan se på tv men jag förstår inte vad du menar
  • Anonym (Elöverkänslig)
    Chridhe skrev 2012-10-20 08:14:17 följande:

    Antar att det gällde gammal tjock-tv. Kompisens kompis som är elöverkänslig,berättade att även om hon inte tittade på tvn, utan kanske satt med ryggen åt den, så kunde hon liksom höra när tvskärmen bytte bild, från exempelvis ljus till mörk under ett tvprogram. Olika färger hördes olika.. Undrade bara om du också reagerat på det.. (Har ju inte träffat så många elöverkänsliga..) Hur kom du på att du var elöverkänslig??
    Jag hade en tjock tv tidigare, men jag känner inte igen det som din kompis berättade. Men bara för att en elöverkänslig reagerar på ett visst sätt kan man inte utgå från att alla reagerar på samma sätt. det är väldigt stor skillnad.

    Det började med att jag fick ont i benen. Ja kunde inte ens springa 20 meter. När jag gick till doktorn kunde de inte hitta något fel. Sen började jag få stora koncentrationsproblem på jobbet (jobbade på kontor med dator), allt jag gjorde krävde enorm ansträngning. Några dagar senare började högerhanden svullna upp, handen jag använde mest vid datorn. Samtidigt fick jag yrsel efter bara 1,5h på jobbet så jag fick gå hem. Eftersom jag aldrig haft yrsel tidigare förstod jag först inte varför jag var tvungen att gå och hålla mig i väggen. Sen var jag hemma en vecka och då gick det ganska bra hemma men det blev betydligt värre när jag åkte in till stan. Det var då jag började misstänka vad jag led av. Sen åkte jag till närmsta mobilmast och då förstod jag vad jag drabbats av. Jag försökte jobba några dagar till men det var helt kört. I mitt rum gick det ganska bra för det låg rakt under en mobilmast, men vissa arbetsuppgifter hade jag en bit ifrån och där kunde jag inte vara. Det kändes som om jag fick en influensa på några minuter.

    Jag vet inte varför jag blev elöverkänslig, men så här i efterhand kan jag se att jag har haft en del diffusa symtom länge som jag nu i efterhand kopplat till strålning som tex dåligt minne, trötthet och muskelsvaghet. Precis som andra sjukdomar har man nog en viss känslighet för vissa och andra klarar man sig ifrån. 
  • Anonym (Elöverkänslig)
    MissSandra skrev 2012-10-20 08:24:37 följande:
    Hur känns det att ha en påhittad sjukdom?
    På 50 talet sa man att astma var psykosomatiskt. Elöverkänslighet har varit känt sedan 60-talet. I Frankrike och Österrike diagnostiserar man elöverkänslighet. I Ryssland varnar man barn och gravida för trådlös teknik. Om du läst mina tidigare inlägg beskriver jag att kan känna mobiler utan att jag vet om det. 
    Mingella skrev 2012-10-20 08:33:27 följande:
    Men alla symptom du har är ju i stort sett exakt de samma som utmattningssymptom. Vad är det som säger att det inte är det?
    Vad är det som säger att utmattningssyndrom inte orsakas av strålning? 1974 definierades utbrändhet första gången som känslomässig utmattning, empatibortfall och låg prestationsförmåga. Sedan har begrepet omformats och symtom på känslighet för strålning som ryska forskare sett sedan 60 talet ingår numera i begreppet utmattningssyndrom. Symtom som ljuskänslighet, yrsel, minnesproblem, mm.
  • Anonym (Elöverkänslig)
    Mingella skrev 2012-10-20 08:52:24 följande:
    Utmattningssymptom är ångestrelaterat, vilket jag iof också tror att elallergi är.
    Men man har aldrig kunnat påvisa elallergi vetenskapligt.

    All allergi är psysisk förankrad, men man kan ändå vetenskapligt fastslå den.

    Det har gjorts massvis med tester på elöverkänsliga som fått vara i ett rum fritt från strålning där man sedan tillsatt olika mycket strålning. De har aldrig kunnat säga annat än att de tror att det är strålning när någon hintat om det - och då har strålningen varit av.
    Solklart exempel på att det sitter i och styrs av psyket.

    Har du provat kbt?
    Läs tidigare inlägg.

    Jag kan även rekommendera följande.  http://art-bin.com/art/dalen_sw.html
  • Anonym (Elöverkänslig)
    Mingella skrev 2012-10-20 08:52:24 följande:
    Har du provat kbt?
    Nej. Jag ser ingen anledning till det. Den forskning som finns talar emot det. Däremot visar varenda utvärdering och all samlad erfarenhet att det hjälper att ta bort strålningen och elsanera.
  • Anonym (Elöverkänslig)
    Anonym skrev 2012-10-20 09:47:58 följande:
    Vilken hjälp får du av psykiatrin?
    Jag får ingen hjälp av psykiatrin för att mina symtom beror inte på psyket. Läs den texten. http://art-bin.com/art/dalen_sw.html
    Anonym skrev 2012-10-20 09:50:05 följande:
    Vad jobbade du med innan du blev sjukskriven?
    Jag arbetade på kontor.
    Anonym skrev 2012-10-20 09:54:50 följande:
    Hur kan du ha en dator?

    varför vägra psykiskt hjälp? 
    Dator: Se början av tråden.

    Jag vägrar inte psykiatrisk hjälp men de kan inte hjälpa mig. Har pratat med en psykolog som säger att hon inte kan hjälpa mig med symtomen. För mig är det samma sak som att folk med celiaki inte går till en psykiatriker fast det kan ge depression och trötthet.
     
  • Anonym (Elöverkänslig)
    Anonym skrev 2012-10-20 10:38:27 följande:
    Det 'r självklart att det beror på psyket. Att du inte vill ha det till det förstår jag eftersom det inte är lika "fint" som att ha en allergi. Du kan inte få hjälp av symptomen eftersom det inte finns någon hjälp för det. Det enda du blir hjälpt av är att bearbeta orsaken, psyket.

    "På kontor" är lika tydligt som att säga att man bor i Sverige. Vad var din befattning och dina arbetsuppgifter?

    Angående dator undrar jag varför du har så svårt att svara på frågor? Om du ska hänvisa kan du sluta vara så nonchalant och åtminstone berätta vilket inlägg du menar eller tom citera det. Fast jag tycker att det inte borde vara så svårt att svara iofs.
    Vad du tror får stå för dig själv. Eftersom jag kan känna av när någon har en mobil påslagen i mitt hem som jag inte vet om har jag svårt att se att det är psykiskt.

    Det finns en dator från dell som jag tål. Det trådlösa är bortplockat och telelinan in är jordad. El tål jag bara den inte innehåller några trancienter (spikar). Hemmet är elsanerat och det finns inga spikar i elnätet hos mig.

    Anonym skrev 2012-10-20 10:43:10 följande:
    " Sen började jag få stora koncentrationsproblem på jobbet (jobbade på kontor med dator), allt jag gjorde krävde enorm ansträngning. Några dagar senare började högerhanden svullna upp, handen jag använde mest vid datorn. Samtidigt fick jag yrsel efter bara 1,5h på jobbet så jag fick gå hem. Eftersom jag aldrig haft yrsel tidigare förstod jag först inte varför jag var tvungen att gå och hålla mig i väggen. Sen var jag hemma en vecka och då gick det ganska bra hemma men det blev betydligt värre när jag åkte in till stan. Det var då jag började misstänka vad jag led av. Sen åkte jag till närmsta mobilmast och då förstod jag vad jag drabbats av. Jag försökte jobba några dagar till men det var helt kört. I mitt rum gick det ganska bra för det låg rakt under en mobilmast, men vissa arbetsuppgifter hade jag en bit ifrån och där kunde jag inte vara. Det kändes som om jag fick en influensa på några minuter."

    Låter som du ska leta förklaringen på ditt jobb. 

    Du fick problem på jobbet som gick över när du fick vara hemma.
    Så länge du höll dig på ditt kontorsrum (dvs fick vara ifred) så funkade det, men tvingades du göra något annat så fick du direkt symtom. 

    Du kan elsäkra ditt hem, men märkligt nog inte din arbetsplats. 

     
    Jag kunde vara på rummet men jag tålde inte datorn. Med tanke på hur dålig jag blev senare hade jag omöjligt klarat av att jobba kvar där.

    Jag kan säga att jag stortrivdes på jobbet. Jag hade ett tidsbegränsat arbetet och stället jag var på drog senare ner på personal. 

    Varför tror du att jag ville vara ifred? jJag hade arbetskamrater på rummet som jag trivdes med. Jag trivdes med arbetsuppgifterna och chefen. Har aldrig trivts bättre på ett jobb.  

    Anonym skrev 2012-10-20 10:55:18 följande:
    det här är typiskt allt annat jag läst av de som påstår sig lida av "elallergi". de mår dåligt psykiskt som ger fysiska symptom och börjar då leta orsaker. de hittar förklaringen el och - voila så  har de elallergi.
    Att den forskning som finns motsäger deras egna slutsatser är aldrig något man bryr sig om utan är helt fixerade vid elen och därmed utesluter man också allt annat för de "vet" att det är el.
    eftersom de projicerar allt på elen kommer de också må bättre när man tar bort elen för då "vet" dem att de blir bra. det är därför det finns de som blivit "friska" från allergin, deras psyke har kommit ikapp på ett eller annat sätt.

    ts har du funderat på varför du projicerar allt på elen?
    På vilket sätt skulle jag må psykiskt dåligt? 

    Om man tittar på forskning om elsanering så saknas det. Tittar man på utvärderingar visar alla att elsanering hjälper. Tittar man på den samlade erfarenheten visar det att det hjälper. Du verkar tro att elsanering fungerar för att det är en placeboeffekt. Med vissa metoder av elsanering upplever 100% att det blivit bättre. Att 100% skulle bero på placebo är inte troligt.

    I Österrike och Frankrike diagnostiserar man elöverkänslighet. I Ryssland har det varit känt sedan 60-talet att elektromagnetisk strålning kan ge de symtom som elöverkänsliga har. 

    Jag ser det inte som att jag projicerar på elen. Eftersom jag vet att jag kan känna strålningen, jag har sett andra reagera på strålningen, det finns forskning som visar att strålning kan ge de symtom som jag har, kopplar jag och miljontals personer världen över våra symtom med strålningen. 
  • Anonym (Elöverkänslig)
    Anonym skrev 2012-10-20 12:44:01 följande:
    "Jag kunde vara på rummet men jag tålde inte datorn."

    Men hemma funkar det utmärkt att sitta och skriva inlägg på FL.  
    Här har jag en dator jag tål och telelinan in är jordad. Det är stor skillnad på olika datorer.
    Anonym skrev 2012-10-20 12:47:37 följande:

    Tycker det är märkligt att man inte är villig att prova. Att man bara vill leva med sin "diagnos". Att man hellre klär sig i aluminium än provar terapier eller mediciner.
    Men om det i en klar majoritet av studierna inte visar på någon effekt av KBT och om Socialstyrelsen inte kan rekommendera det och om erfarenheterna säger något helt annat förstår jag inte varför jag skulle prova det. Sen vet jag inte vilka mediciner du syftar på. Om det är lyckopiller förstår jag inte det eftersom jag är en ganska glad och harmonisk person trotts mina kognitiva svårigheter och trötthet.
    Secretlove skrev 2012-10-20 12:48:09 följande:
    Jag förstår ju att du själv är helt övertygad om att du är elalergiker. MEN tror du inte själv att det kan finnas en chans att du lider av psykiska besvär som ger alla dom här symptomen? Att det kan vara ångestsymptom eller liknande. Du ska bara veta vad hjärnan kan skapa.
    För egen del är jag övertygad om att mina besvär kommer av strålningen, min husläkare är övertygad om det. När läkarvärlden inte kan eller vill förklara symtomen har man en tendens att tycka allt är psykiskt. 
    http://art-bin.com/art/dalen_sw.html

     
  • Anonym (Elöverkänslig)
    Anonym skrev 2012-10-20 12:58:19 följande:
    Varför arbetar du inte?
    Anonym skrev 2012-10-20 13:02:15 följande:
    Om du tidigare hade ett jobb som innebar att du satt på ett kontor och knappade på en dator, varför kan du inte finna ett jobb som gör att du kan sitta hemma och knappa på en dator? 

    Det går ju uppenbarligen utmärkt för dig att sitta vid en dator numera.  
    Därför att mina kognitiva svårigheter och minnesproblem är för stora. Ja, jag sitter här men för mig är det en stor ansträngning att svara på frågorna och jag blir väldigt trött. 
Svar på tråden Jag är svårt elöverkänslig, fråga vad du vill!