• MammasGos

    Affektkramp! Erfarenhet, någon?

    Jag har en dotter på 17 månader som höll på att skrämma livet ur mig i förrgår.
    Hon trillade framåt neri  golvet med pannan då hon snubblade på trägolvet hemma. Jag satt en liten bit ifrån så jag tog upp henne inom 3 sekunder men hon lät inget och jag började skaka henne, kittla henne i sidorna, "kastade" upp henne i luften men inte ett ljud eller rörelse kom... istället blev hon blålila i ansikte och på händer.
    Jag skrek på henne och kollade ansiktet. Ögonen var neråt golvet och blicken helt borta och munnen var stängd så hon väntade inte på ett skrik..
    Jag sprang upp till grannen (vi är nyinflyttade i ett hyreshus) och ringde på men ingen som öppnade. Under hela denna tiden var hon helt bortA...Minst 40 sekunder.

    När vi hade ringt på började hon gråta lite smått, som blev mer och mer och sen slutade hon inte på säkert 20 min.
    Jag ringde 1177 och de frågade om de skulle skicka ambulans, men då hon började gå på golvet under samtalet så sa jag att jag kan köra in själv.

    De kontrollerade henne var 15: minut och allt såg bra ut. Jag frågade om det kan vara affektkramp och ville gärna ha utredning på detta men då jag beskrev händelsen (som ovan) så sa dem att vi inte behövde göra en utredning eftersom hon inte hade krampat utan "baa varit borta"... men jag vet inte..
    Nu i efterhand känner jag mig orolig, tänker på det jätteofta och ser henne framför mig å hon var helt väck.
    Så himla hemskt

    Tidigare då hon blivit ledsen då hon slagit sig så har hon väntat "för länge" på det där andetaget innan ett barn börja skrika igen, som de alltid gör efter första skriket liksom..förstår ni?
    Å då har hon hållit på att bli sådär lealös innan men aldrgi så långt. Det har hjälpt då man kittlat henne i sidorna.

    Finns det någon med erfarenhet med affektkramp eller finns det någon läkare som läser detta som kan tipsa mig?
    Jag är jätteorolig då hon e på dagis nu och när vi har var barnvakt...om det blir så då?
    Ung tjej hemma själv med tre barn och minsta åkar slå sig så hon svimmar av.
    Många tankar...

    HOppas på ett hjälpsamt svar!

    Mvh

  • Svar på tråden Affektkramp! Erfarenhet, någon?
  • Januariblomma

    Jag har erfarenhet och det finns inget du behöver vara orolig för

    Inte mer än den typen av oro man har att barnet ska trilla och slå sig för det är vad som kan hända ifall en affektkramp kommer då barnet står upp.

    Det finns alltså INGET att vara rädd för, alla barn överlever affektkramp.
    Det är hemskt att uppleva som förälder till ett litet, litet barn och det bästa att göra är att låta barnets kropp få sin tid ifred eller i en varm, stilla och rofylld kram att komma igång av sig själv.

    Jag vet, det är fruktansvärt, jag var övertygad om att mitt barn dog i min famn första gången det hände och jag var på helspänn säkert två veckor efteråt men för varje gång det hände så blev det lättare och lättare att handskas med.
    Tillslut úpphörde krampanfallen av sig själv när hans hjärna mognat så det inte blev kortslutning längre

  • mabelle

    Min svärmor berättar ofta att min man och hans bror ofta svimmade i affekt. Hon la då handen på huvudet och vred det fram och tillbaka (som en glödlampa) så att de skulle börja andas igen. Efter ett tag blev hon expert men andra runtomkring tyckte givetvis att det var väldigt obehagligt. Lycka till med din lille!

  • Younes

    Hon krampade, lyssna inte på läkarna.
    Min son har gjort så där 11 ggr (!) men utan att ha slagit sig. Det visade (håller fortfarande på att utreda, men det känns som att det är säkert.) att det berodde på b12 brist, inte affekt i vårat fall alltså.

    Men jag säger som Januariblomma,håll om, försök vara lugn, andningen kommer igång igen. På sjukhuset sa de att det finns inget man kan göra, förutom att ge kramplösande med., att försöka med att få igång andning eller nåt annat är meningslöst. Inte ens att ge syrgas hjälper, för att barnet inte drar ner det i lungorna. Det känns som att de ska dö, men det gör de inte. Under min sons längsta kramp blev han medvetslös och alldelse lealös ett tag, det sa läkaren är kroppens skydda mekanism, krampen var tvungen att försvinna (Han svimmade alltså) för att han skulle få andas.

    Men jag förstår din oro helt klart, det är skitläskigt! Jag får panik varje gång.  


  • Larssss

    Hej jag har en son so har affektkram och han har haft det kanske en fem sex gånger senast i dag..väldigt väldigt hemskt i dag hade han det värsta anfallet hittills vi skulle gå ut och han ville inte sätta på sig sina strumpor så jag tog honom och satte honom i mitt knä..då blev det fel för honom och han krampade och mamman tog honom men han var helt borta ögonen var vidöppna och jag tog honom i min famn han ryckte i hela kroppen stötvis och andningen likaså.. jag hade varit med om det några gånger men inte lika illa..han var borta i minst tio minuter och vi ringde ambulans som kom fort.. precis när dom kom vaknade han till och började gråta.. men dom åkte till akuten och jag efter i bilen... man dom sa han hade haft affektkramp när vi beskrev hur det var.. men man blir stressad och orolig hela tiden att han ska bli så där och han blir ju väldigt bortskämd då man försöker se till att han inte blir ledsen så det ska hända igen.. jag har öppnat en sida på fb som heter barn som får affektkramp där jag hoppas föräldrar till barn som har det här problemet kan stötta varandra och prata om det här... hoppas du går med där och pratar med mig.. vi är hemskt oroliga trots att läkarna säger det inte är farligt ... men när man såg vad som hände i dag..så är man inte säker att det är ofarligt menar läkare har väl haft fel förr.. och dom säger det ska växa bort och vi får väl hoppas det.. men det är väldigt väldigt hemskt för oss föräldrar och jag har sett på min son att han också blir rädd av det här..
    mvh Lars.

Svar på tråden Affektkramp! Erfarenhet, någon?