• Anonym (Lina)

    Kondylom - kan det ta över ett år att smitta?

    Hej,

    Jag tänkte fråga om det är vanligt att det tar över 1 år för kondylom att smitta, eller få symtom? 

    Jag var tillsammans med min kille i 1 år och 3 månader när jag fick symtom för kondylom (vårtor). Jag var och testade mig  och de förklarade för mig att just den här könsjukdomen kunde ta ett tag att smitta, och att man kan ha haft det länge utan att ha symtom. Jag har alltid litat på min kille så det var den enda sanningen för mig - att det tog så lång tid.

    Men på senare tid har jag haft en sån lustig känsla i magen kring hela situationen. DEt var som symtomen väckte någon tanke omedvetet, om att det kunde finnas någon annan förklaring.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, det känns jobbigt att prata med killen om det. 

    Vad finns det för anledningar till att symtom uppstår så lång tid senare? Är det något speciellt som utlöser symtomen?

    Tack,
    Lina

     

  • Svar på tråden Kondylom - kan det ta över ett år att smitta?
  • Sexolog Camilla

    Hej.

    Möjligheten finns att kondylom överförs vid ett senare tillfälle och inte första gången som du hade sex med personen med kondylom. Det kan också vara så att kondylom överförts tidigt i relationen men att du haft ett latent kondylom, det kan finnas flera anledningar till varför kondylom bryter ut senare och inte när kondylom först överförs, en faktor kan vara stress. 

    Om du misstänker att din partner fått kondylom överförd för inte så länge sedan, kan det vara bra att ta upp det med din partner. Våga fråga! För att få veta svaret på om din partner haft parallella relationer, kan det vara bra att prata om dina misstankar med din partner för att få svaret på den frågan. 

    Hälsningar
    Camilla 

  • Anonym (Lina)

    Tack för ditt svar! :)

    Jag har också läst att det kan bryta ut när man är stressad. Det som är konstigt är att jag förlorade mitt jobb tidigare på året, och var väldigt stressad under den perioden, men då blev det inga symtom alls, vilket känns konstigt. Det var flera månader efter att jag hade ordnat upp mitt liv igen och slutat stressa som symptomen kom. 

    När det hände snackade jag och killen mycket om det, och det var han som hade mer panik och tyckte att det var konstigt och visste inte vad han skulle tro, så att jag nästan fick försvara mig (eftersom han inte hade några syntom). Så vi la ner det några veckor senare. Förstår inte ritkigt varför jag helt plötsligt börjat tänka i sånna banor, bara en konstig känsla liksom.  

  • Sexolog Camilla

    Hej.

    Du beskriver att du har en konstig känsla efter beskedet gällande kondylom. Det är viktigt att inte bagatellisera och normalisera känslor utan lyssna på kroppen. Om det känns i magen eller i kroppen på något sätt så kan det också vara någonting som inte helt stämmer. I en kärleksrelation är det viktigt med förtroende och tillit, kanske behöver du och din partner reda ut de frågetecken som finns kvar? Om det uppstår problem och om du upplever dig påhoppad och ifrågasatt för att du tar upp ämnet kan det varaen fördel för samtalets resultat om det finns en familjerådgivare med i samtalet. 

    Hälsningar
    Camilla    

Svar på tråden Kondylom - kan det ta över ett år att smitta?