• Anonym (Man)

    Våran familj är naturister, fråga mig vad du vill. :-)

    Som rubriken lyder.
    Har fått en del frågor från vänner och bekanta, så det kanske är fler som undrar.

  • Svar på tråden Våran familj är naturister, fråga mig vad du vill. :-)
  • Anonym (campare)

    Jag ser mig inte som naturist själv och har inte helt grepp på tankarna bakom det hela heller. Trots det så har jag bott på olika naturistcampingar i Spanien och Frankrike, både tillfälligt och längre perioder. Varför? Ptjah... nyfikenhet och öppet sinne eller nåt. :) Men jag pratade aldrig så mycket med de andra camparna. 

    En sak som förbryllade mig var dock när jag bodde på en naturistcamping i norra Frankrike under senhösten. Det var soligt men ganska kallt om dagarna. Så vad gjorde folk? Jo, de gick runt på campingen med tjocka tröjor och dunjackor, samt skor - och nakna från midjan och neråt. 

    Det fick mig att undra om naturistgrejen mest bara handlar om att man vill gå runt och visa upp sitt könsorgan....? Eller varför väljer man att göra så? Jag förstår ju självklart att naturister vill vara nakna och speciellt på en sådan plats, men att dra det till sin spets på det sättet när det är kallt ute blir bara konstigt tycker jag, och det gör ju att man undrar vad det hela går ut på egentligen... 

  • Anonym

    Naturister alltid eller bara när ni är själva med gardinerna fördragna?

  • Anonym (Man)
    Anonym skrev 2012-10-26 18:39:55 följande:
    Naturister alltid eller bara när ni är själva med gardinerna fördragna?

    Vi badar på naturistbadplatser och campar på naturistcampingar.
  • Anonym

    Det verkar vara ok för tjejer att ha bikiniunderdel på naturistcampingar (tex i Kroatien) men inte för män, vad jag har hört. Stämmer det och vet du varför?

  • Anonym (Man)

    Har iof aldrig vart i kroatien, men jag vet att vissa perioder i månaden så finns det väl ibland anledning för kvinnor att ha underdelen på, för män finns ju inte direkt den anledningen.

  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2012-11-05 14:08:08 följande:
    Har iof aldrig vart i kroatien, men jag vet att vissa perioder i månaden så finns det väl ibland anledning för kvinnor att ha underdelen på, för män finns ju inte direkt den anledningen.

    Då har alla tjejer den veckan jämt... (En bekant som varit på flera FKKcampingar berättade att hon och de flesta andra tjejer alltid hade underdel) Men det är klart, ingen kan ju ifrågasätta det!
  • Anonym (Man)
    Anonym (campare) skrev 2012-11-06 00:28:18 följande:
    Varför svarar du inte på min fråga?

    Det är inget jag har uppleft själv måste jag erkänna, så jag har ingen aning om varför man gör så....
  • Opappan

    Jag har två frågor till;

    Hade det inte blivit svårt att inte titta om en man kom in på en nakenstrand och hade världens penis? Skulle det bli typ ett samtalsämne om ni kom i kontakt med varandra, om ni tillexmpel morsade på varandra och därigenom började prata?

    Fråga nr 2, säg att du står i kön till en kiosk på en nakenstrand med sitt barn.

    Precis bakom ditt barn står en medelålders man, och du upptäcker att mannen får ett rejält ståfräs där han står rakt bakom ditt barn (det kan ju hända för han kanske såg en vacker kvinna som jobbar i kiosken eller liknande och kunde inte hjälpa det) och verkar inte särskilt brydd om fjången. Hur hade du agerat/reagerat? :) *obs* seriöst frågat

  • Sötsug

    Är ni en familj med barn osv? Isf, har barnen samma intresse eller tycker de att det är pinsamt?

    Hur ofta är ni nakna utomhus?

    Och hur gör ni isf på vintern?


    BF oktober 2012
  • Anonym (Man)
    Opappan skrev 2012-11-06 08:47:33 följande:
    vad är skilnaden mellan en nudist o naturist?

    Har hört olika förklaringar på det, men som JAG tolkar orden är nudister nakna för att vara nakna om du förstår vad jag menar, medans naturister näckar för att det är skönt, dvs på sommaren oftast, eller i badhus.
  • Anonym (Man)
    Opappan skrev 2012-11-06 09:32:08 följande:
    Jag har två frågor till;

    Hade det inte blivit svårt att inte titta om en man kom in på en nakenstrand och hade världens penis? Skulle det bli typ ett samtalsämne om ni kom i kontakt med varandra, om ni tillexmpel morsade på varandra och därigenom började prata?

    Fråga nr 2, säg att du står i kön till en kiosk på en nakenstrand med sitt barn.
    Precis bakom ditt barn står en medelålders man, och du upptäcker att mannen får ett rejält ståfräs där han står rakt bakom ditt barn (det kan ju hända för han kanske såg en vacker kvinna som jobbar i kiosken eller liknande och kunde inte hjälpa det) och verkar inte särskilt brydd om fjången. Hur hade du agerat/reagerat? :) *obs* seriöst frågat

    Självklart tittar man på männsikor, det gör man ju på en "vanlig" strand också. Men jag har aldrig börjat snacka med en viss person för att den såg ut på ett visst sätt.

    Svaret på fråga 2 är att jag skulle bli irriterad på honom. Tycker att det är opassande även på en textilstrand att gå omkring med stånd.

    Måste bara säga att jag beter mig inte på så olika sätt (bortsett från kläderna) på en naturiststrand och en textilstrand faktiskt.
    Det som är opassande på en textilstrand är oftast också opassande på en naturiststrand.
  • Anonym (Man)
    Sötsug skrev 2012-11-06 09:37:03 följande:
    Är ni en familj med barn osv? Isf, har barnen samma intresse eller tycker de att det är pinsamt?

    Hur ofta är ni nakna utomhus?
    Och hur gör ni isf på vintern?

    Vi har barn, dom tycker inte att det är konstigt eller så, dom är uppväxta med det.
    Däremot så får våran tjej ha på sig badkläder ibland nu när hon har blivit lite äldre, hon väljer själv om hon vill ha dom på eller inte. Lillkillen däremot badar istort sett alltid näck.

    På sommaren är vi näck när vi är på stranden eller på camping, eller hemma.

    På vintern har vi kläder på oss som "normala" människor.
  • Opappan

    men man kan ju inte alltid rå för att man får fjång:) och det finns ju ingen offknapp så att han skulle kunna stänga av den om du sa åt honom

    hur gamla är era barn och hur har ni lärt dom när det är ok att vara naken?

  • Bert



    Bild: Jag badar på Ågesta nakenbad i Stockholm.

    Nudist, naturist eller nakenbadare är jag nog för trivs utan kläder . Har både campat och badat textilfritt. Brukar berätta för mina textil bekanta att jag är naturist, då tänker dom oftast på sex. Försöker förklara att nakenbad har väldigt lite med sex att göra, visst kan lusten komma till i bland men inte mer än vad det gör på ICA.


    Nu är det så att vara naken på ett nakenbad är naturligt men visa sina känslor är något fult. Syftar närmast på att få stånd, vet själv inte risken med det men misstänker att en del tror den är så dåligt uppfostrad så den anfaller folk.


    Har aldrig fått påpekande om jag har råkat ut för stånd men det är ju inget som man visar upp. Tyvärr så händer det på fel ställen i bland. Däremot var det en dam som tyckte jag skulle dölja mitt ollon, är omskuren.


    Nu är det sällan som jag råkar ut för att få stånd bland andra naturister men var svårare för en 40 år sedan, blev att man undvek att bada naken på strand där man inte var ensam.


     


    Anonym (campa­re) : Vet inte om jag kan svara på ditt inlägg men är det inte så att går man i badbyxor och det blir lite kallt så tar man på sig en tröja och inte ett par byxor.


     


    Fråga: Varför törs en del naturister inte stå för att dom är naturister.


    Är inte det smusslande som gör att textilare tror att vi har sex .


     


    Bert. Naturist och det är jag stolt över och delar gärna med mig bland bekant, dom flesta har någon gång badat naken.


     

  • Anonym (Kåt)

    Vad är det som fått ett stånd att vara något fult? Stånd kan man ju få av ren nervositet att få stånd. Är det sex som naturister är rädda för?
    Då tycker jag att kvinnor med styva bröstvårtor ska gömma brösten, det kan ju vara ett tecken på att dom är kåta.
    Eller är det ok att kvinnor är kåta, det syns ju inte lita mycket.

  • Anonym (Naturistfamiljen)

    Vi är en familj som gillar naturistlivet och för oss är det helt naturligt att vara naken på naturiststränderna och hemma brukar vi vara näck. Så för oss är det helt ok att se nakna och det är helt naturligt. På somrarna är vi ute så mycket vi kan på naturisstranden.

Svar på tråden Våran familj är naturister, fråga mig vad du vill. :-)