• Anonym (Hjälp)

    Flytta utomlands med bonusen?

    Jag och min man har en gemensam son på 4 år och sen en bonus dotter på 8 år varannan vecka. Både jag och min man är sugna på att åka utomlands och jobba en tid. Inte permanent utan prova på det med annan kultur, språk, omgivning m.m.
    Vi vill ju gärna att bonusen följer med oss och får samma chans som vi andra får. Frågan är om mamman går med på att låta bonusen följa med oss, kanske ta 6 månader i taget, även låta henne åka hem 1-2 gånger, lite beroende på var man väljer att bosätta sig, kommer det att påverka bonusen negativt?

    Varken jag eller min man vill egentligen göra denna resan utan bonusen men frågan är var hon kommer få det bäst? Stanna hemma hos sin mamma när resten av familjen åker iväg eller få följa med och dela erfarenheten och sen åka hem till sin mamma och kompisar igen?

    Hade hon varit vår gemensamma hade vi inte tvekat alls, vi anser att det är en bra erfarenhet för barnen också. Frågan är även att om vi väljer att vänta tills bonusen är i tonåren, blir det inte svårare för henne då?

  • Svar på tråden Flytta utomlands med bonusen?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Så vitt jag förstår är detta ett beslut som inte ligger helt i er hand att avgöra. 8-åringens mamma måste ju också vara med på noterna, något som jag har svårt att tro att hon skulle ropa hurra över.
    Men om vi börjar med att se det från er sida så kan jag till fullo förstå er lust att resa utomlands och pröva på ett liv i en annan kultur under en tid. Det som alltid är svårt är ju att förutspå hur lång perioden kommer att bli. Men finns inga andra hinder så är det ju ett beslut man kan ta utifrån hur man trivs.
    Men om vi i stället ser det ur 8-åringens synpunkt så innebär er flytt att hon antingen blir berövad en nära kontakt med sin mamma eller sin pappa, ett val som jag inte tror att någon 8-åring skulle vilja ställas inför. Att hon skulle få en annan upplevelse om hon följer med er, tror jag är av helt underordnad betydelse.
    För henne blir detta en mycket svår situation liksom säkert för hennes mamma och för hennes pappa.
    Självklart hade situationen varit annorlunda om hon var ert gemensamma barn, men nu är hon ju inte det.
    Om ni väntar med att uppfylla era önskemål tills 8-åringen är i tonåren så kan hon ju själv tydligare tala om hur hon vill göra.
    Så mitt förslag är att ni inte går för långt i era planer innan ni undersökt det ordentligt med bonusens mamma. Alternativt att pappa är helt beredd att lämna dottern på obestämd tid med allt vad det innebär.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden Flytta utomlands med bonusen?