• Mälaröbo

    Julklappslekar

    Vi har bestämt att bara köpa julklappar till barnen i familjen. För att vi vuxna ändå ska ha nåt att öppna så funderar vi på att ha nån form av julklappslek. Har hört talas om nån lek där var och en köper en eller två presenter för 20-30 kr och lägger lite energi på inslagningen. Sen har man nån slags spel kring dessa paket där man får sno dem av varandra.
    Alla är garanterade minst ett paket men någon kan alltså få fler.

    Vet någon hur detta "spel" fungerar eller har tips om nån annan så tar jag tacksamt emot alla förslag!

  • Svar på tråden Julklappslekar
  • Jeszicka

    Vi köper 5 julklappar var för ca 20kr styck som vi sen lägger i en hög på bordet, sen får den som slår högst med en tärning börja spelet! Vi sätter en äggklocka på bestämd tid (brukar bli 1 timme) å så får man ta 1 paket varje gång man slår en sexa! När alla paket e utdelade tar man ett paket från vem man vill när man får en sexa! När tiden e slut får man de paket man har vunnit! Vi har alltid skitroligt och det brukar vara krig om de största å tyngsta paketen! Rekommenderar verkligen spelet på detta sättet!

  • KMJ

    Har hört andra som kört den leken och då satt nummer på dem och sedan slagit tärning om paketen tror det finns många andra sätt att lotta ut paketen, som en slags auktion.

    I min släkt köper vi också bara paket till barnen, men de som firar i hop av oss vuxan kör med en hemlig julklapp. Vi lottar ut namn och sedan får man köpa en julklapp till denna person för max 300 kr gärna något lite fyndigt som passar just den personen och sedan ska man skriva en julvers till. Efter paket öppningen ägnas kvällen åt att gissa vem som köpt till vem. Blir ganska roligt med dess julverser och en sport att inte lyckas bli avslöjad. Kanske en barnslig lek men vi har kul och vi slipper detta med att byta prylar/pengar.

  • Ann Nelly

    Vi har kört paketleken många år i rad nu på julaftonskvällen. Förr så körde vi vuxna när sonen somnat men nu är han så stor så de senaste åren har han varit med också. Det är det roligaste han vet.
    Förra året körde vi på nyårsafton också med vännerna men då var vi så många så det tog lite för lång tid innan "gått runt bordet" så det var inte riktigt lika kul.
    Jag har kört paketleken med olika väninnegäng massor med gånger och folk har olika regler.
    Vissa kör med två tärningar, då ska man få två lika för att få plocka paket. Andra kör med en tärning och att man ska få en sexa.
    Standard brukar väl vara att spela i ca 20 -30 minuter kanske (efter paketen är öppnade alltså).
    Beror lite på hur många vi är. Men det får inte vara för lång tid för då tröttnar man. Absolut inte så länge som en timme.
    Belopp och typ av prylar varierar jättemycket. På julen kör vi ca 50:- per person (men jag och svärmor brukar ha med mer). Jag brukar köpa några paket med godis och små kul prylar så sonen har lite kul att vinna. Annars är det ganska mycket alkohol (vin & öl) på bordet :) 
    Med väninnorna brukar vi nog oftast ligga på 50-100:- per person. Ibland har vi kört att man även tagit med något hemifrån som man inte vill ha längre själv.

    Så här spelar vi:
    Alla lägger de inslagna paketen i mitten av bordet.
    Tärningen går runt och om någon får sexa (eller hur man kör) så får man plocka ett paket från mitten.
    Så fortsätter man till alla paketen är plockade. En del kanske inte har fått nåt och vissa många paket men detta brukar hinna vända ett antal gånger innan spelet är slut.
    Alla öppnar sina paket så man ser vad det är.
    Sedan sätter en person äggklockan på valfri tid och gömmer undan den. Man vet alltså aldrig hur lång tid det är kvar av spelet.
    Nu börjar jagandet efter de fina grejerna. Tärningen går runt igen och när man får en sexa får man sno en grej från någon annan. Jättespännande och så jäkla kul är det. Ofta är det världens riv efter en grej som alla vill ha.
    När klockan ringer så får man de grejer man har framför sig just då.
    Ett väninnegäng kör att man inte får ta från en person som bara har en grej, för att alla iallafall ska få med sig en sak hem.
    På julafton kör vi INTE så, då är det hårda bud och min svärmor tycker det är jättekul att retas. Hon går alltid på de grejerna så hon ser andra vill ha så mycket. Då är vi inte snälla alls, ju argare andra blir desto roligare :)
    Man dras med så in i bängen i spelet, även om det inte är några speciella grejer som man skulle brytt sig om i vanliga fall.
    Jag lovar att ni får en jättekul julafton med paketleken!!!

  • Mälaröbo

    Låter så kul! Vi är en riktig spelfamilj i övrigt. Hårda ord, men hjärligt!
    Hur många paket per person brukar ni köra med? Ska alla minst få behålla ett så måste man ju köra med minst 2 st/pers.

  • Ann Nelly
    Mälaröbo skrev 2012-11-12 22:26:34 följande:
    Låter så kul! Vi är en riktig spelfamilj i övrigt. Hårda ord, men hjärligt!
    Hur många paket per person brukar ni köra med? Ska alla minst få behålla ett så måste man ju köra med minst 2 st/pers.
    Det har varit lite olika. Beror lite på hur många man är för det tar längre tid att komma igång om det är massor paket i mitten av bordet.
    Oftast så sätts en summa och så bestämmer man själv om man vill köpa en eller flera grejer.
    Med vissa väninnor så är det mer strikt med ett paket, för att man vill att det ska vara finare grejer att slåss om. Och att det ska bli "rättvist". Om jag tar med en fin grej för 100:- så kanske det inte är så kul om andra har med 5 paket för 20:-/st. Då kanske jag går hem med en pryl för 20:- istället för en pryl för 100:- (när man kör att alla ska ha minst ett paket var när leken är slut).
    Men då är det ju lite mer "seriösa" paketlekar där man vill vinna fina grejer.

    På julen är det inte alls så hos oss. Då är det så blandat i paketen och det är snarare själva leken som är viktig, inte vad som är i paketen. De flesta har ett paket var men jag och svärmor öser på med några till bara för att det ska finnas lite mer att slåss om. Vi är inte lika noga med beloppsgränser då heller. Svågern kanske lägger 50:- och jag kanske lägger 200:-.

    Det viktigaste är att ni är tydliga med vad som gäller. Antingen säger ni ett belopp och att alla ska ha med ETT paket. Eller ett belopp och antalet paket är fritt.
    Om man är exempelvis är upp till 5 pers, då kan man ha nästan hur många paket som helst.
    Är man 6 - 8 pers så är det lagom med 2 eller max 3 paket var tycker jag.
    Är man 9 pers eller fler så ska man MAX ha två paket per person för att snabba upp leken.

    Men det är ju bara mina åsikter. Många kör på olika sätt. Ha det så kul med paketleken!
  • gussilago

    Vi gör ungefär som tidigare inlägg, men med nitar/bommar. Vi "satsar" tre paket med ett innehåll värt 75kr totalt. Men alla tar också med två stycken tomma paket, lika omsorgsfull inslagna. Alltså 5 paket var. Allt läggs i en hög o tärningen kastas. Vid 6 får du ta ett paket men vid1 måste du lämna tbax. När högen är slut men det är tid kvar får man knycka av varandra. Det blir alltså hetsigt, eftersom några paket blir mer attraktiva än andra. När tiden är slut får man öppna de man vunnit. Så galet kul!

  • josefinesfamilj
    gussilago skrev 2012-11-13 19:36:19 följande:

    Vi gör ungefär som tidigare inlägg, men med nitar/bommar. Vi "satsar" tre paket med ett innehåll värt 75kr totalt. Men alla tar också med två stycken tomma paket, lika omsorgsfull inslagna. Alltså 5 paket var. Allt läggs i en hög o tärningen kastas. Vid 6 får du ta ett paket men vid1 måste du lämna tbax. När högen är slut men det är tid kvar får man knycka av varandra. Det blir alltså hetsigt, eftersom några paket blir mer attraktiva än andra. När tiden är slut får man öppna de man vunnit. Så galet kul!



    Vilken kul idé med tomma paket, det måste vi prova i år! :D Ska testa några nya varianter jag hittat på julklappslekar.se men denna hittade jag inte där Glad
  • BARBRO IRENE

    En kul jullek som barnbarnen alltid vill leka - ett par på tärningen och man får   
    ta paket och när paketen är slut på bordet  knycker man från någon annan. När klockan ringer öppnar vi de paket vi fått och en byteshandel utbryter.Att tvingas lämna tillbaka ett paket var ju en kul variant.
    En riktigt rolig och glad jul på Er.

Svar på tråden Julklappslekar