• RockaTot

    Pirat-tv

    Läser massor av rubriker att pirat tv ska bli olagligt, eller saker till det att köpa. Har inte hört talas om det inte och nu verkar det tydligen inte olagligt att köpa så VART köper jag PIRAT TV saker som behövs och hur gör jag??

  • Svar på tråden Pirat-tv
  • Philippa

    Det kallas dreambox.... och du måste känna någon som har det för att kunna få det.... kan vara rätt så svårt.

  • Philippa
    RockaTot skrev 2012-11-14 16:13:53 följande:
    Aha, inte bara beställa från nätet alltså?

    Själva dreamboxen beställer man från nätet samt parabolen.. men sedan måste man känna någon i en "ring" som det kallas och få en plats där som man betalar för...
  • RockaTot
    Philippa skrev 2012-11-14 16:15:27 följande:

    Själva dreamboxen beställer man från nätet samt parabolen.. men sedan måste man känna någon i en "ring" som det kallas och få en plats där som man betalar för...
    ok, det lät redan avancerat, kan inte vara så många som har det? hm, så tv entusiastisk är jag inte..
    Trodde det räckte med nån grej sen vipps tillgång till allt..haha
  • Philippa
    RockaTot skrev 2012-11-14 16:18:16 följande:
    ok, det lät redan avancerat, kan inte vara så många som har det? hm, så tv entusiastisk är jag inte..
    Trodde det räckte med nån grej sen vipps tillgång till allt..haha

    Jo, det är många som har det.. det är därför de vill göra detta till nåt olagligt...
  • Binary

    fast med tanke på att det inte är dreamboxen i sig som skapar möjligheten, den har du redan med hjälp av en dator, utan cardsharingservern, så kan det bli svårt. Lite som att förbjuda mediaspelare för att du kan spela piratkopierat material på den. Notera KAN.

    Att sedan dreamboxar kan ha utbytbara tuners för både DVB-S , -C samt -T är bara saker som gör den bättre eftersom du själv kan ta emot distribueringen av signalen som du vill.

    En dreambox är egentligen en ganska enkel set-top box med kortläsare som kör på en för enheten anpassad linuxdistro, inte ett magiskt verktyg som per automatik möjliggör att se på piratkopierat material.


    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • slazh

    Jag är inte så insatt i detta men det finns ju andra liknande boxar som Dreamboxen, Miraclebox och allt vad dom heter. Sen måste man ju även förbjuda alla komponenter som behövs för att bygga sig en egen box så det är inte helt enkelt. I slutändan blir det lite som att förbjuda alla datorer för att man kan piratkopiera med dom, alla typer av knivar för att man kan skada nån med dom och så vidare som Binary är inne på.

  • RockaTot
    Binary skrev 2012-11-14 17:55:05 följande:
    fast med tanke på att det inte är dreamboxen i sig som skapar möjligheten, den har du redan med hjälp av en dator, utan cardsharingservern, så kan det bli svårt. Lite som att förbjuda mediaspelare för att du kan spela piratkopierat material på den. Notera KAN.

    Att sedan dreamboxar kan ha utbytbara tuners för både DVB-S , -C samt -T är bara saker som gör den bättre eftersom du själv kan ta emot distribueringen av signalen som du vill.

    En dreambox är egentligen en ganska enkel set-top box med kortläsare som kör på en för enheten anpassad linuxdistro, inte ett magiskt verktyg som per automatik möjliggör att se på piratkopierat material.
    Hjälp. Jag förstår nog ingenting av vad du skrev och det gör mig väldigt frustrerad.
    kan jag se på ex kanal 5 gratis med min dator, inte bara svenska program som ligger ute i nån vecka?
    Vad är en cardsharingserver?
    "Utbytbara tuners för både DVB-S , -C samt -T"???
    "set-top box med kortläsare som kör på en för enheten anpassad linuxdistro"??

    Jag har alltså aldrig befattat mig med boxar eller kort utan haft sladd från vägg till tv tills jag flyttade och där det bara finns 1,2 och 4 typ. Bor dessutom med ett bolag som har stoppat möjlighet att välja vem jag vill köpa ifrån och har dessutom läst att de är kassa så kan inte ex välja comhem eller nått annat...vad de nu heter...

    Så läser jag nått om pirat tv och tänkte att det lät ju bra, att man bara köper nått, kopplar ihop det med tv och på så vis kan se 3, 5 osv som vanligt för att den där saken man köper "kommer förbi" kodningen (om det är så det heter?)
    Men det är alltså inte så det går till? Utan dels köper man en box som är svår att få tag på? Sen köper man nån plats i nått eller känner nån så man är med i en grupp? Är det nått likande dc++ och komma in i vissa hubbar?

    Hoppas du orkar kan förklara igen på en mycket lättförståelig nivå?
  • Binary
    RockaTot skrev 2012-11-17 03:59:02 följande:
    Hjälp. Jag förstår nog ingenting av vad du skrev och det gör mig väldigt frustrerad.
    kan jag se på ex kanal 5 gratis med min dator, inte bara svenska program som ligger ute i nån vecka?
    Vad är en cardsharingserver?
    "Utbytbara tuners för både DVB-S , -C samt -T"???
    "set-top box med kortläsare som kör på en för enheten anpassad linuxdistro"??

    Jag har alltså aldrig befattat mig med boxar eller kort utan haft sladd från vägg till tv tills jag flyttade och där det bara finns 1,2 och 4 typ. Bor dessutom med ett bolag som har stoppat möjlighet att välja vem jag vill köpa ifrån och har dessutom läst att de är kassa så kan inte ex välja comhem eller nått annat...vad de nu heter...

    Så läser jag nått om pirat tv och tänkte att det lät ju bra, att man bara köper nått, kopplar ihop det med tv och på så vis kan se 3, 5 osv som vanligt för att den där saken man köper "kommer förbi" kodningen (om det är så det heter?)
    Men det är alltså inte så det går till? Utan dels köper man en box som är svår att få tag på? Sen köper man nån plats i nått eller känner nån så man är med i en grupp? Är det nått likande dc++ och komma in i vissa hubbar?

    Hoppas du orkar kan förklara igen på en mycket lättförståelig nivå?
    Ok, jag ska försöka, men det är lite svårt att förklara på annat sätt.

    DVB står för Digital Video Broadcasting. C, S och T är de olika versionerna. Cable, Satellite och Terrestial

    Cable = Com hem, Tele2TV
    Satellite = Canal Digital och Viasat
    Terrestial = Boxer

    Om man tänker det på leverantörsnivå. Nej, du kan inte "gå förbi" kodningen. De kodningar som används idag
    i Sverige är Videoguard (NDS) som viasat använder, Conax som Canal Digital och Com Hem använder, och Viaccess2 som boxer använder om jag inte minns fel.

    Med i signalen ligger flertalet delar förutom själva kanalerna och vad som finns är olika beroende på vilken leverantör man använder, inte bara distributionssätt. Det skickas auktorisationer för kanalpaketen bland annat och utan ett kort som läser av dessa så är signalen krypterad hela vägen.

    En cardsharingserver är i princip en digitalbox, men vad den gör är att den tar in signalen från en leverantör, använder ett reellt kort till att avkoda signalen och skickar sedan ut den via nätverksporten till de klienter som är anslutna, vanligtvis med med lösenordsskydd.

    Eftersom cardsharingservrar är olagliga så är det ganska svår att ens hitta en ring att försöka bli medlem i, och det brukar dessutom inte vara lätt att bli medlem.

    En tuner är lite kortfattat den antennen som sitter i digitalboxen. Olika typer av sändningar använder olika tuners för att ta in signal. Det finns dreamboxar som klarar av att köra både boxer med DVB-T och Canal Digital med DVB-S om man har rätt tuners i den.
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • slazh

    Boxer har abonnemanget Flex8 för 99kr/mån då får du ett grundutbud med kanaler plus att du får välja 8st själv som du kan byta ut mot andra varje månad och du kan dessutom få med en digitalbox billigt. Boxer funkar i stort sett vart som helst och det enda du behöver är en vanlig bordsantenn till digitalboxen.

    Det är bättre att du skaffar dig ett abonnemang på Boxer för det du kallar pirat-tv är:
    Olagligt
    Mycket krångligt för den som inte är tekniskt bevandrad
    Du får inte hem kanalerna från internet eller liknande med "pirat-tv" utan kanalerna kommer ändå från en leverantör som du har tillgång till det vill säga om Comhem inte levererar till din bostad i vägguttaget så kan du inte få Comhem med det du kallar för pirat-tv heller

    Dina alternativ är:
    Boxer med en vanlig bordsantenn
    Kabel-tv via den leverantören som levererar till den bostad genom kontakten i väggen
    Sätta upp en parabol och ta emot kanalerna via satellit från Viasat eller Canal Digital

  • Binary
    slazh skrev 2012-11-18 09:55:29 följande:
    Boxer har abonnemanget Flex8 för 99kr/mån då får du ett grundutbud med kanaler plus att du får välja 8st själv som du kan byta ut mot andra varje månad och du kan dessutom få med en digitalbox billigt. Boxer funkar i stort sett vart som helst och det enda du behöver är en vanlig bordsantenn till digitalboxen.

    Det är bättre att du skaffar dig ett abonnemang på Boxer för det du kallar pirat-tv är:
    Olagligt
    Mycket krångligt för den som inte är tekniskt bevandrad
    Du får inte hem kanalerna från internet eller liknande med "pirat-tv" utan kanalerna kommer ändå från en leverantör som du har tillgång till det vill säga om Comhem inte levererar till din bostad i vägguttaget så kan du inte få Comhem med det du kallar för pirat-tv heller

    Dina alternativ är:
    Boxer med en vanlig bordsantenn
    Kabel-tv via den leverantören som levererar till den bostad genom kontakten i väggen
    Sätta upp en parabol och ta emot kanalerna via satellit från Viasat eller Canal Digital
    Precis. Cardsharing servern skickar bara auktorisationerna, inte kanalerna i sig.
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • RockaTot

    Jag får läsa om det här ni skrev sist utan barn virvlandes runt pratandes med mig samtidig.

    Men varför har folk piart tv då? Vad är grejen med det? Det förstår jag inte nu?

    Och hur kan många ha det om det är svårt att komma in i en ring?

  • RockaTot
    slazh skrev 2012-11-18 09:55:29 följande:
    Du får inte hem kanalerna från internet eller liknande med "pirat-tv" utan kanalerna kommer ändå från en leverantör som du har tillgång till det vill säga om Comhem inte levererar till din bostad i vägguttaget så kan du inte få Comhem med det du kallar för pirat-tv heller
    Pirat tv verkar inte vara ett alternativ för mig men jag blir ju himla nyfiken och vill veta vad har folk det till om det inte ens fungerar? Nu fattar jag ingenting. Ex som jag bor, där det inte finns comhem, eller annat, om jag eller mina granar skulle ha priat tv vad skulle vi ha då? 1, 2 och fyran eller?
    Det verkar inte alls vara vad jag trodde att det var...

    En människa mitt ute i skogen, utan nån leverantör överhuvudtaget kan alltså inte ha pirat tv utan man måste bo i ett hus med diverse cabel grejs indragna (som jag bodde innan antar jag där det bara var att välja nått hål och nån leverantör)??
  • slazh
    RockaTot skrev 2012-11-18 14:26:49 följande:
    Pirat tv verkar inte vara ett alternativ för mig men jag blir ju himla nyfiken och vill veta vad har folk det till om det inte ens fungerar? Nu fattar jag ingenting. Ex som jag bor, där det inte finns comhem, eller annat, om jag eller mina granar skulle ha priat tv vad skulle vi ha då? 1, 2 och fyran eller?
    Det verkar inte alls vara vad jag trodde att det var...

    En människa mitt ute i skogen, utan nån leverantör överhuvudtaget kan alltså inte ha pirat tv utan man måste bo i ett hus med diverse cabel grejs indragna (som jag bodde innan antar jag där det bara var att välja nått hål och nån leverantör)??
    Om jag har Comhem uttag i väggen hemma och vill ha alla deras kanaler kostar ett abbonnemang kanske 500kr i månaden (siffran är tagen ur luften) med olaglig "pirat-tv" kan jag låsa upp alla Comhems kanaler utan att ha något abbonemang hos Comhem (men jag måste ha ett Comhem uttag i bostaden). Kanalerna låser man ju normalt upp med det programkortet man får från Comhem till sitt abbonemang men med "pirat-tv" kringgår man det här och låser upp alla kanaler på annat sätt (vilket är olagligt).

    Vem som helst skulle kunna sätta upp en parabol och ta emot alla Viasats kanaler (som sänds ut via sattelit) utan att betala nånting om det inte vore för att kanalerna är låsta och kräver ett programkort som man får med sitt Viasat abbonemang för att låsa upp kanalerna. Med "pirat-tv" kringgår man den här låsningen som tv-leverantörerna har.

    Pirat-tv är alltså bara ett sätt att kringgå så att man slipper betala för kanalerna som man annars skulle kunna få genom att betala för ett abbonemang hos tv-leverantören.
  • RockaTot
    RockaTot skrev 2012-11-18 14:26:49 följande:
    Pirat tv verkar inte vara ett alternativ för mig men jag blir ju himla nyfiken och vill veta vad har folk det till om det inte ens fungerar? Nu fattar jag ingenting. Ex som jag bor, där det inte finns comhem, eller annat, om jag eller mina granar skulle ha priat tv vad skulle vi ha då? 1, 2 och fyran eller? Det verkar inte alls vara vad jag trodde att det var... En människa mitt ute i skogen, utan nån leverantör överhuvudtaget kan alltså inte ha pirat tv utan man måste bo i ett hus med diverse cabel grejs indragna (som jag bodde innan antar jag där det bara var att välja nått hål och nån leverantör)??

    Aha. Och då kringgår man det med att vara med i en grupp, köpa dyr utrustning som knappt finns och betalar man även för detta månadsvis? Varför säger de att de ska göra det olagligt när det redan är det?
  • Binary
    RockaTot skrev 2012-11-23 22:53:28 följande:

    Aha. Och då kringgår man det med att vara med i en grupp, köpa dyr utrustning som knappt finns och betalar man även för detta månadsvis? Varför säger de att de ska göra det olagligt när det redan är det?
    utrustningen i sig är inte olaglig, det är förfarandet som är det. Vad som är på tapeten är att försöka förbjuda hårdvaran,

    Utöver det, så finns det ägare till krypteringssystemet som vill ha ut sin del av kakan, vilket dom inte får med pirattv
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
Svar på tråden Pirat-tv