• zoffi86

    Renior tavla ..hjälp!

    Hejsan, Det är såhär att jag fått en tavla av min farmor som det står renior på.. jag vet att det antagligen är en kopia, men jag undrar om någon vet något mer om denna tavla, så som namnet?
    Jag har ingen direkt koll på konst.. det står även en lapp på baksidan som är märkt med MB marichio depisitato står det också..står även renoir på gulddetaljen nedanför tavlan. här är en bild på tavlan. jag blir glad för alla svar jag får :)


  • Svar på tråden Renior tavla ..hjälp!
  • zoffi86

    Oj det var inte meningen renoir står det självklart :)

  • Fontana

    Du kanske har hunnit googla lite på Renoir nu?

    Det var synd att det inte var en äkta Renoir du fick, i så fall hade du varit mångmiljonär! Renoir räknas till en av de stora franska impressionisterna, slog igenom under 1880-talet och har haft stor betydelse för den moderna konsten. Renoir målade ofta just blommor och växter men också interiörer från det parisiska nöjeslivet.

    Jag är ganska säker på att originalet till din tavla är en oljemålning, men ditt exemplar är ett tryck, förmodligen i massupplaga. "marchio depositato" betyder ungefär "registrerat varumärke" och kommer alltså från förlaget som har givit ut trycket. Det verkar vara ett ganska bra tryck förresten, kraftfulla färger.

    Googla och Wikipedia lite på Renoir så får du veta mer.

    Det är ju en vacker målning, så om den passar in så pryder den ju sin plats på väggen. (Hade det varit en äkta Renoir så hade du fått ha den i bankfacket, och hur roligt är det?)

Svar på tråden Renior tavla ..hjälp!