• Redaktör

    Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?

    Det blir allt vanligare att man tar reda på barnets kön vid ultraljudsundersökningen. Hur ser du på den möjligheten?
    Svara gärna både om du väntar barn eller om du redan är förälder.

    Berätta gärna om dina tankar, inläggen kommer att användas som underlag till en artikel här på Familjeliv.


    Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-27 15:50
    Nu kan ni läsa artikeln "Besked om kön är aldrig hundraprocentigt":
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/1.1846849
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?
  • Karpalo

    Jag vill gärna veta i förväg. Varför vänta 9 månader på en överraskning man kan få veta tidigare ;)

  • Queen Of Darkness

    När jag väntade första barnet var jag oerhört nyfiken och ville absolut veta! Dock hade dom som policy att inte tala om det på min barnmorskemottagning och jag tyckte inte det var tillräckligt viktigt för att betala pengar för det någon annanstans. Likaså var det med barn nr 2. Fick flickor båda gångerna.

    Med barn nr 3 hade dom ändrat sina regler och jag/pappan tog reda på det, en liten pojke. Oerhört häftigt att få veta och kunna handla till sin son och inte till en "det". Man knöt an betydligt mer till barnet och det hela kändes verkligare på något vis.

    MEN, känslan att få upp barnet på magen efter 9 långa och undrande månader och då först få reda på vem den lilla var, det var oerhört mycket häftigare! Så nu med barn nr 4 valde vi att inte veta och idag har vi 30 dagar kvar tills den lilla är beräknad. Jag ångrar inte att jag provade på båda varianter för nu vet jag ju vilket som känns bäst för mig


    ♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Mariohn

    Nej. Det spelar ingen roll. Jag vill veta om mitt barn är friskt och mår bra och om så är fallet är jag lycklig oavsett vad barnet tänker kissa med. 


  • Vinterankan

    Jag vill veta i förväg av främst två anledningar. Den ena är att första gången ville min sambo ha en kille och jag ville inte ha en besviken sambo på förlossningen så då ville jag att han skulle veta om det var en tjej så han bara skulle känna glädje när barnet väl kom. Och andra gången så önskade vi båda en tjej eftersom att vi gillade vår tjej så mycket så vi ville liksom ha en till likadan och då var det samma sak där. Och det blev aldrig som vi önskade då vi fick en tjej första gången och en kille andra gången och det har faktiskt vara bra att få vänja sig vid tanken. 

    Den andra anledningen är att varken jag eller min sambo känner någon större koppling till barnet när det är i magen och genom att veta kön så blir det lite mer verkligt.

    Med andra barnet så fanns det en tredje anledning och det är att vår dotter var så fruktansvärt tjejfixerad när vi skaffade andra barnet så att vi behövde förbereda henne på att det var en kille. 

  • Mithra

    Vill och vill, det blev så för vi tyckte det var lite kul om barnmorskan vid RUL kunde se under nuvarande graviditet. Nu hade hon väldigt lätt för att se att det är en pojke.

    När jag väntade dottern så hade jag ingen tanke om att kolla kön. Kanske hade för mycket annat i huvudet då (Bara 16år)

    Möjligheten att se könet är väl egentligen rätt meningslös, men ändå en kul grej för det blir lite roligare att köpa kläder/saker och även lättare att bara ha en namnlista för secifikt kön istället för två listor, namn är ju så svårt! Även om pojkar och flickor kan ha alla färger så skulle jag undvika klänningar om jag inte visste vad det var för kön. Flört

  • MaHo89

    När vi väntade vårt första barn fick vi ett hemskt besked att barnet var svårt sjukt och vi blev tvungna att avbryta, då tyckte jag att det var gräsligt att inte veta innan så denna gång frågade vi om könet.  

  • Pleco

    Ja, jag vill veta. Tog reda på könet sist och ska göra det nu också. Enbart för att jag kan.

  • amiofo

    vi tog reda på könet med första och kommer göra så även med andra. För oss blev det mer personligt att köpa saker och planera när vi visste vem som låg i magen.

  • pralinen86

    Vi väntar vårt första barn och har valt att inte ta reda på könet. För oss är det viktigast att det är en liten människa, sen spelar det ingen roll om det är en pojke eller flicka.
    Det är ju lite av tjusningen med graviditeten, att fundera på vem det är där inne. Och överraskningar är som bäst när man får gå och vara nyfiken ett tag. =)

  • Bjornis

    Jag ville veta både med ettan och tvåan (som ligger i magen). Jag har alltid haft en längtan efter en dotter och har liksom velat vara förberedd på om det är en kille bara så jag inte ens ska kunna känna besvikelse. Första barnet tog tid att "få till" och det var en del strul med mf och ma:n... När det var dags för RUL så kvittade det totalt vad det var för kön bara barnet verkade friskt och levde. Det låg en liten pojk därinne och han är det aboslut bästa som hänt oss!
    Nu när jag väntar nummer 2 så har jag haft svårt att ta till mig graviditeten på ett annat sätt än sist (sist var jag så ofantligt rätt för att barnet skulle dö). Jag är bl.a. rädd att kärleken inte ska räcka till ännu ett barn. Iaf, så vile jag veta för att kunna ta till mig barnet på så vis att kanske välja lite namn och tänka lite på kläder osv. Och nu verkar det ligga en liten tjej därinne denna gång så jag kanske får min dotter till slut...

Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?