• Anonym (Trött)

    När ska han börjs sova ordentligt?

    Vi har en treårig pojke som hela sitt liv sovit oroligt och vaknat flera ggr på natten. Jag skrev till dig för några månader sedan om detta och då svarade du att vi skulle ge så lite uppmärksamhet som möjligt och inte ligga bredvid honom när han skulle somna om på natten vilket vi gjorde då. Vi har verkligen ansträngt oss och följer honom bara till sängen och lägger på täcket utan att prata. Men han vaknar fortfarande nästan varje natt minst 2 ggr. Vi har fler barn som sover mkt bättre på natten, både yngre och äldre. Men de väcker oss ju också förstås ibland. Min man och jag är nu så trötta och har fått sömnstörningar av detta så även om barnen inte väcker oss så ligger vi vakna ibland i alla fall. Vi orkar snart inte mer! Jag är bara sur och arg på barnen och känner mig yr och glömsk dagtid. Är ingen bra mamma för tillfället! :( 

  • Svar på tråden När ska han börjs sova ordentligt?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Våra sömnvanor är som så många andra beteenden en yttring av vår unika personlighet. Som ni märkt så går det att förändra och modifiera störande sömnbeteenden i  viss utsträckning, men det går inte att förändra grundpersonligheten som dessutom för det mesta går i arv.
    Att ni nu själva fått problem med nattsömnen är kanske därför inte så överraskande. Ni har dessutom flera små barn med lite olika sovvanor och där ni förmodligen under en rad av år fått er nattsömn störd.
    I sådana här lägen brukar jag föreslå att föräldrarna börjar med att försöka få sova ut på annan ort, en i taget eller båda tillsammans. Där måste man laga efter läge. Finns det mor- eller far-föräldrar som kan ställa upp ett antal nätter eller kan ni åka bort tillsammans utan barn så brukar det sedan vara lättare att ta itu med barnens sömnproblem. Man blir mer kreativ och iderik och orkar vara mer konsekvent om man själv är utvilad. 
    Så försök börja i den ändan så kommer detta att lösa sig med tiden. Barn får alltid den sömn de behöver, föräldrar får det sällan.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden När ska han börjs sova ordentligt?