• Anonym (jobbigt..)

    panikslagen 2år 3 mån

    Nu vet ja inte vad jag ska göra längre. Min drygt 2åriga son är livrädd för tvättmaskinen. Är den igång kan han knappt gå förbi toadörren. Han får panik, han är inte bara ledsen. Provat få honom att plocka i och ur, starta maskinen, Tvättat gosedjur, haft dörren stängd/öppen. Vad gör man??? Detta är ohållbart då man ofta tvättar en barnfamilj. Hur ska man gå tillväga för att få honom att inse att det inte Är någon fara? Tacksam gör alla tips!!!!

  • Svar på tråden panikslagen 2år 3 mån
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tycker att det låter som om du verkligen prövat alla vägar att vänja honom vid tvättmaskinsljudet utan att han förstår att det inte är farlig.
    Eftersom han är så pass liten och hans rädsla är så svårförklarad tycker jag att du under en period ska försöka sätta på tvättmaskinen så mycket som möjligt när han inte är hemma eller när han ligger och sover, för att inte utsätta honom för detta under en period.
    Det finns mycket som så här små barn inte förstår i världen. Ibland är de omedvetet ganska rationella och klumpar ihop alla sina rädslor till en situation, som tvättmaskinens ljud t ex.
    När han mognar kommer han att bättre kunna skilja ut farliga ljud från ofarliga och hantera sådana här situationer bättre. Ge honom lite tid!
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

  • Anonym (jobbigt..)

    Tack så mycket för svaret! Ska absolut pröva det! Men under hur lång tid ska jag göra så? Han är skolk och pratar mycket och säger själv att Tvättmaskinen inte är farlig.

Svar på tråden panikslagen 2år 3 mån