• Anonym (Rådvill)

    Problem med mat på förskolan

    Hej,
    Min dotter är snart 3 år och och äter inte fisk. I övrigt äter hon bra men är inte stor i maten.

    Hon tycker att det är "dumt" att äta fisk vilket hon första gången konstaterade efter att hon hade varit med när hennes pappa, som hobbyfiskar, tagit upp fisknät och rensat fisk. Efter detta vill hon inte äta fisk eftersom det "inte är snällt mot fiskarna".

    Hemma försöker vi att hitta fiskrätter som hon ändå ska tycka om men det har inte lyckats och vi har gett det en paus och hon får något annat när vi äter fisk. Däremot blir det problem på förskolan där de äter fisk varje tisdag. Till fisken serveras potatis vilket min dotter alltid har ratat. Hon har gjort tappra försök men får kväljningar oavsett hur potatisen är tillredd. Konsekvensen av detta är att hon aldrig äter lunch på tisdagar. Det ska också tilläggas att det inte serveras bröd till maten på dagis så hon äter alltså ingenting annat än lite sås.

    Varje tisdag vid hämtning är hon alldeles blek och låg när vi hämtar henne. Ofta gråter hon bara när vi kommer hem och vill sova så jag får hålla om och trösta henne fram till att min sambo har lagat mat. När hon då ska äta får hon inte i sig något utan gråter bara. Det känns hopplöst och jag känner att det inte är värt att min dotter ska må så dåligt varje tisdag i syfte att hon ska "lära sig" äta fisk eller för att kocken på dagis inte ska behöva laga ett till alternativ. Det skulle räcka med att de kokade lite ris istället för potatis men de säger nej, trots att förskolan är ett föräldrakooperativ med egen kock. 

    De serverar nämligen bara alternativ mat i de fall då föräldrarna bestämmer att deras barn ska ha det av föräldrarnas egna religiösa eller etiska skäl. Jag tycker att det är fel att min dotter inte kan få alternativ när hon uppenbarligen har aversioner mot den mat som serveras varje tisdag. Vad anser du? Bör vi acceptera detta eller göra ytterligare försök att få personalen att ge vår dotter ett alternativ?

  • Svar på tråden Problem med mat på förskolan
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tycker att ni ska anföra etiska skäl för att er dotter ska få alternativ mat när det serveras fisk på dagis.( Däremot gäller ju inte detta potatisen.) Hon mår ju förstås inte bra av att gå utan mat en hel dag. Om dagiset inte samarbetar eller accepterar era motiv kan ni ju enkelt skicka med henne lite matsäck den dagen. Att försöka lära barn vad de ska äta med tvång brukar inte vara en framkomlig väg. Självklart måste man ju sedan motverka att hon i alla lägen ska ha speciell mat, men där är ni ju inte.
    Det brukar inte heller vara bra att skapa en konflikt kring maten, så försök att lösa detta med så lite åthävor som möjligt.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

  • Anonym (Rådvill)

    Tack för ditt svar!

    Jag har också lutat mot att anföra etiska skäl men varit rädd för att det ska ses som tramsigt och skapa en konflikt. Men jag känner mig stärkt i att fortsätta dialogen och peka på etiska skäl för att få ett alternativ till fisk om det inte finns någon annan lösning. Jag måste ju värna om att mitt barn mår bra och jag tror att det är jätteviktigt att inte krångla kring maten.

    Om hon hade ätit poatis hade jag inte sett det som lika viktigt med ett alternativ till fisken. Av den anledningen har jag föreslagit att hon kanske kan få ris istället för potatis så hon får i sig något. Men de sa ju nej och det kanske var ett lite snett förslag.

    Tack!  

Svar på tråden Problem med mat på förskolan