• Anonym (orolig mamma)

    Min son ler inte... Autism?

    Hej

    Min son är 15 veckor. Han sprattlar, jollrar, ligger i sitt babygym och pratar och boxas med både armar och ben, han äter ordentligt, han växer som han ska (han var långsmal då han föddes och väger nu 7,5 kg och är ca 67 lång) han följer saker med blicken både på nära och långt håll osv osv osv... ja han utvecklas jättefint bortsett från 2 saker... Han är svår att få kontakt med och ler inte spontant men ytterst sällan om man riktigt försöker locka fram det.

    Han ler med ögonen, men inte med munnen. När han sitter upp är det i stort sett omöjligt att få kontakt med han, men kommer det in någon i rummet så vrider han huvet ditåt för att titta. Är precis som att allt annat är mer intressant. Däremot om han ligger på skötbordet får man ganska bra kontakt med han och han ler ibland om man verkligen försöker. 

    På bvc säger dom att jag inte ska oroa mig, men jag  gör det iaf.

    Kan det vara så att han "bara" är sen i utvecklingen? eller vad kan det handla om?      

  • Svar på tråden Min son ler inte... Autism?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Din son är fortfarande väldigt liten och det kan då vara mycket svårt att avgöra om något är fel. Men om vi ska gå på din beskrivning av din son så kan jag inte se något som du behöver oroa dig för. Du har också fått lugnande besked från BVC där de verkligen är vana att se barn i de här tidiga åldrarna.
    För att slippa din oro tycker jag att du ska ta alla möjligheter och träna ögonkontakt och pratkontakt med din son. Det brukar vara ett bra sätt att ha barnet på skötbordet och stå över det och skapa blickkontakt och på så sätt träna barnet på detta. Om du pratar, ler och kommunicerar med honom på detta sätt mycket och ofta, ska du se att hans kontaktutveckling kommer att bli mycket tydlig. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

  • Anonym (orolig mamma)
    barnpsykologen margit skrev 2012-12-04 23:02:11 följande:
    Hej! Din son är fortfarande väldigt liten och det kan då vara mycket svårt att avgöra om något är fel. Men om vi ska gå på din beskrivning av din son så kan jag inte se något som du behöver oroa dig för. Du har också fått lugnande besked från BVC där de verkligen är vana att se barn i de här tidiga åldrarna. För att slippa din oro tycker jag att du ska ta alla möjligheter och träna ögonkontakt och pratkontakt med din son. Det brukar vara ett bra sätt att ha barnet på skötbordet och stå över det och skapa blickkontakt och på så sätt träna barnet på detta. Om du pratar, ler och kommunicerar med honom på detta sätt mycket och ofta, ska du se att hans kontaktutveckling kommer att bli mycket tydlig.  Med vänlig hälsning. Margit Ekenbark 

    Tusen tack för bra svar :)god jul
Svar på tråden Min son ler inte... Autism?