• kickan82

    Ni som opererat bort gallblåsan...

    Hejsan!
    Jag opererade bort min gallblåsa 09. Och sen dess så har jag jättesvårt att hålla vikten...den går bara uppåt . Jag äter som jag gjort innan. Tänkte höra med er som också har opererat bort er gallblåsa, har ni svårt att hålla vikten? 

  • Svar på tråden Ni som opererat bort gallblåsan...
  • Alexi

    Jag opererade bort min när jag var 20, för 15 år sedan typ. Jag har visserligen problem med övervikt men det hade jag innan och efter och jag går ner i vikt utan problem när jag bestämmer mig. Så nej, inga viktproblem kopplade till gallblåsan.

  • Yoshii

    Jag opererade bort min gallblåsa för 12år sedan nu och har inte haft problem med vikten alls, varken före eller efter.

  • karet

    Jag har problem med vikten men det är absolut inte relaterat till gallblåseoperationen.

  • Flisan79

    Nej, jag väger i stort sett samma som
    Jag vägde när jag opererade bort den för 11år sedan. Har svårt att se något samband mellan galla och vikt förutom att jag själv får ont i magen av frukt och grönt . Men som sagt, det har ändå inte påverkat vikten.

  • kickan82

    Ok, tack så mycket! Jag träffade en bekant, hennes svärfar opererade bort sin gallblåsa och gick då upp i vikt. Men då kanske det inte finns nåt samband...

  • untitled

    Hej hej.

    Jag opererade bort gallblåsan 2009. Har inga stora problem med vikten, väger runt 70 kg, men något jag minns att min läkare sa var att jag skulle vara försiktig med fett. Minns inte riktigt hur det var, men gallblåsan hjälpte alltså till att bryta ner fett eller åtminstone ta hand om det innan det gick ner i magsäcken, har jag för mig. Och utan en gallblåsa då så skulle fettet alltså gå direkt ner i magsäcken, utan att alltså brytas ner innan/tas bättre hand om , vilket kunde orsaka problem, bland annat att du får ont i magen om du äter mycket fett. 

    Något åt det håller var det, minns jag att han sa... Kan själv  inte äta mycket fett utan att få ont i och problem med magen. Kanske är något sådant för dig, som gör det bökigt att hålla vikten?

  • Mystique

    Det finns visst något sammband mellan gallblåseoperation och vikt. Många jag pratat med har samma problem som mig. Ca 10-20kg viktuppgång som inte går att bli av med.

    Jag har aldrig varit överviktig men opererade bort gallblåsan för 2 år sedan och gick sedan väldigt snabbt upp 15kg...

    detta bör forskas mer på så vi som är drabbade får någon lösning.

  • systersandra

    Inte haft problem men är gastric bypass opererad för mindre än ett år sedan och går fortfarande ner i vikt.
    Bara för att man tar bort gallblåsan så förbränner man ju inte mindre,galla bildas ju ändå men lagras inte på samma sätt.
    Svårt att tro att man går upp i vikt bara för att man opererat bort den,de som går upp i vikt efter en sådan operation måste ju ändrat sina matvanor på något annat sätt,annars är det ju väldigt mystiskt.

  • ilovehjo

    Hej jag blev akut opererad för min gallblåsa för 4 år sedan och jag har gått upp 23 kg sedan dess och jag äter samma mängd som innan och fått en ölmage på köpet trots att jag inte ens har druckit en öl på dessa år.

Svar på tråden Ni som opererat bort gallblåsan...