• Anonym (Orolig pappa)

    Ny separerad, mamman introducerar redan nya män i mitt barns liv!

    Hej!

    Jag är nyseparerad sen i aug nu i somras. Jag valde att gå efter att min fru fick valet att vara med sin familj eller dom hon hade vid "sidan av", som du förstår valde hon inte mig. Vi har hus i Norge och eftersom hon är norsk och jag svensk var det jag som flyttade ut. Vi har en dotter tillsammans som är 4,5 år som nu bor hos oss varannan vecka.

    Direkt när jag flyttade ut flyttade en annan man in, en kompis sa hon. Jag antar att han flyttat ut för nu har jag fått höra av vårt barn att hennes mamma har en ny kille. Detta fick jag sedan bekräftat på facebook att det var så sedan någon månad tillbaka! Är detta så bra för barnet att ta in nya killar så fort efter en separation? Det gör verkligen ont i mitt hjärta att varje gång jag ska lämna henne så gråter hon hysteriskt över att hon vill vara kvar hos mig. Jag vet inte vad det beror på.

    Tyvärr kan jag inte prata med mitt ex om detta, eller något annat heller för den delen, då hon inte kan resonera vanligt utan det slutar bara med att hon skriker. Hon har dragit in advokat så det mesta går den vägen men jag kan inte riktigt vända mig dit när det gäller detta känns det som..

    Jag är orolig för min dotter och jag är absolut inte svartsjuk över att min fd fru redan har en ny, så det är inte därför jag skriver. Jag är väldigt nöjd och stolt över att jag har tagit mig ur det här förhållandet som bara har gjort mig ledsen och sårad en längre tid.

    Ur barnens synvinkel, mår dom bra av nya "familjer" så nära på en separation? Blir dom förvirrade eller hur tar dom oftast det? Den nya mannen har tydligen en dotter i jämnålder med våran som han har ibland och min dotter verkar lite avundsjuk på henne. Hon säger att min fd fru "leker" med henne först och min dotter kommer i andra hand. Blir ledsen när jag hör detta...

    Kan du hjälpa mig att förstå hur barn tänker i sådana här situationer?

    Mvh en orolig pappa      

  • Svar på tråden Ny separerad, mamman introducerar redan nya män i mitt barns liv!
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det är lätt att förstå dina farhågor och i synnerhet som ni har svårt att prata med varandra om dotterns väl och ve.
    Det man kan säga är  att barn vid en separation är absolut mest upptagna av uppmärksamheten från den just då närvarande föräldern. När din dotter blir ledsen när du lämnar henne till mamman så handlar det nog mest om att hon inte vill skiljas från dig och uttrycker den sorgen tydligt även om hon säger något annat.
    Att det kommer in nya män i mammans liv är inte lika viktigt för barnet så länge de nya är justa och snälla mot barnet och inte tar all mammas uppmärksamhet i anspråk. Svårare kan faktiskt vara att få nya syskon att tävla om mammas gunst med. Och där gäller det ju att mamma är juste och rättvis mot båda barnen. Men det är saker som är svåra för dig att styra över.
    Så jag säger till dig som till många andra, försök sluta oroa dig över vad som sker hos ditt ex och lägg i stället kraften på att ge din dotter allt du kan när hon är hos dig. Då har hon en bra bas att stå på när hon kommer till andra förhållanden hos sin mamma.
    Enda undantaget från detta är naturligtvis om din dotter uppenbart far illa eller utsätts för saker av de nya män som kommer in i hennes familj. Då måste du reagera med en anmälan till Socialtjänsten och på så sätt få hjälp med din oro. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Ny separerad, mamman introducerar redan nya män i mitt barns liv!