• Anonym (fundersam)

    Behöver lite insikt här...

    Lite kort om våran bakgrund:
    Min man har missbrukat porr i flera år och så klart även under våran relationstid, det kanske inte skulle ha varit ett problem om det inte påverkade våran relation negativt - men verkligheten var annorlunda. Hans missbruk hade inget med mig att göra, den fanns där långt innan. 
    Han kunde inte kontrollera sig, ljög många ggr, sagt och gjort saker som har sårat mig oerhört mycket, varit kall, mycket egoistiskt och opålitlig helt enkelt. Vid flertal tillfällen drog han jämförelser om att porren var bättre än mig mm Detta var intressant då jag är fysiskt attraktiv (hans smak) och mer påhittig och öppen än min man i sängen, vilket uppskattas enormt. Han mådde dålig med tiden och stängde in sig ännu mera. 
    Allt detta och mycket mer gjorde att jag utvecklade en med beroende där jag var kontrollerande, orolig, ständigt misstänksam mm. Jag tappade självförtroende och förlurade mig själv totalt. Blev deprimerad och självklart tappade jag lusten för sex.
    Vi pratade och försökte lösa problemet på flera sätt utan att lyckats( detta under flera års tid) Till sist mådde jag så dåligt att jag ville ge mig av. Han sökte hjälp och blev en nykterist om man kan kalla det så. Saker och ting har blivit bättre. Vi började må bättre och i dagens läge försätter jobba på våran relation.

    Har märkt att han är en man som behöver ständigt variation och detta gäller inte i sängen utan mer att han har en behov(?) att kolla på andra kvinnor på nätet (porr, bilder och sånt). Och detta är ju inte konstig i sig. I alla fall borde inte vara det. 

    Då han inte kollar på porr nu har han hittat sig en ny hobby och kollar runt på sexiga kvinnor och kändisar i typ underkläder, bikinis och vad vet jag, kanske mer än så. Som han själv sagt, han har sina favoriter som han bli kåt på. Han gör det i smyg, så som med porr då det är hans grej. Ännu en gång ironiskt nog de tjejer ser ut som jag i kroppen vilket gör att jag inte förstår varför denna behov? Jag finns ju här live så varför spana in andra? Skulle nog förstå om det var några speciella kroppstyper som skilde sig från mig men i detta fallet har jag svårt att förstå... 

    Och konstigt nog så börjar jag åter igen bli orolig.. Detta är nog inte något problem för mig men samtidigt så funderar jag vad är det som händer här? Känns löjligt att ta upp det men med den bakgrunden vi haft så vet jag ärligt talat inte vad som bli bäst att göra och tro. 
    Så jag gör det som känns tryggast för mig.. tar ett steg bakåt från detta och lite från honom då jag vill inte ha fler överraskningar så som förut. 

    Kan du se och förstå vad är det som händer här? 
    Byter han ut sin beroende mot detta eller hur ska man tolka det? 
    Hur kan jag diskutera med honom utan att det blir för personligt? 
    Hur ska jag bete mig då det börjar bli svårt för mig att låtsas som om allt är som det ska? 

    Behöver Din insikt här..

  • Svar på tråden Behöver lite insikt här...
  • Sexolog Camilla

    Hej.


     


    Behandling av sexmissbruk innehåller en bearbetning av trauman och smärtsamma upplevelser från det förflutna. Gruppterapi är en terapiform som rekommenderas för behandling av sexmissbruk. Individuell terapi kan upplevas som mest bekväm att börja med, gruppterapi är någonting som ofta kommer senare i behandlingen. I terapin får din partner möjlighet till att uttrycka alla sina känslor i syfte att omprogrammera de dysfunktionella budskap som man kan ha fått från andra, exempelvis ursprungsfamiljen eller vänskapskretsen. Din partner får också lära sig att hantera sina känslor som smärta och ångest, samt få möjligheten att träna på nya sätt (strategier) att hantera ångesten på.


    Eftersom att jag inte är läkare får jag inte rekommendera läkemedel vid namn men vid svåra problem med överdriven sexlust går det att använda läkemedel som dämpar sexlusten. Genom en lagom dos kan man uppnå en normal sexdrift och därmed hämma en alltför stark sexdrift.


    Behandling av sexmissbruk kan fortgå under lång tid och då är det viktigt att båda parterna i relationen mår så bra som möjligt. Det kan vara bra att ni båda två har någon form av samtalskontakt. Det behöver inte vara samma terapeut, det kan med fördel vara olika terapiformer och inriktningar som ni söker. Det kan vara svårt att nå fram och kommunicera på ett bra sätt, ibland behöver man hjälp utifrån och då är det bra att möjligheten finns till att ni båda i parterapi tar upp de stora frågorna som du nämner i brevet. Det är också rättvist mot din partner som utifrån sitt perspektiv kan bemöta dina frågor.


     


    Hälsningar


    Camilla

Svar på tråden Behöver lite insikt här...