• Anonym

    Är detta ett normalt beteende för en 1,5 åring?

    Hej.
    Jag har umgänge med mitt barn två dagar i veckan 5 timmar åt gången hemma hos mig. Hon kommer på morgonen, äter lunch hos mig och sover ca 2 timmar efter lunchen, däremellan busar vi, läser sagor, bygger pussel bland annat. Hon tar en liten paus innan lunchen efter allt busande, med paus menar jag att hon gärna sitter i min famn och snuttar på nappen och stryker sitt gosedjur längs sin kind.

    När hon kommer hem till boendeföräldern springer hon fram och kramas samt pussas för att tydligen efter ett tag få ett utbrott där hon skriker och biter den andra föräldern, är ledsen och vaknar ofta på nätterna om hon förlorar kroppskontakt med föräldern. Hon är ganska sen med talet då hon i stort sett bara kan säga mamma,vovve och oj. Boendeföräldern tror att umgänget då är negativt för barnet.

    Barnet går inte på någon förskola och har ett syskon på två månader hos boendeföräldern.

    Hur kan det komma sig att dottern reagerar som hon gör helt plötsligt? Hon är jätteglad, tuff, framåt, nyfiken, gosig under umgängestillfällena.

  • Svar på tråden Är detta ett normalt beteende för en 1,5 åring?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Din lilla dotter håller på att vänja sig vid att ha nära relationer både med dig och sin mamma. Eftersom hon träffar dig mindre så visar hon upp sig från sin bästa sida och bygger på relationen till dig.
    När hon kommer tillbaka till sin mamma regredierar hon, dvs går tillfälligt tillbaka i sitt beteende och blir liten, för att hämta ny kraft att utvecklas och gå framåt.
    Barn behöver tanka kraft genom att få vara små och ynkliga för att sedan gå ut och utvecklas. Du kommer säkert med tiden att se en del av detta hos henne också, men än så länge är du utmaningen och mamma grundtryggheten.
    Så fortsätt som du gjort så kommer er relation att djupna. Du kan också säga till mamma att hennes beteende vid hemkomsten är helt adekvat och inget som hon behöver oroa sig för. Så gör alla barn.
    Lycka till !
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Är detta ett normalt beteende för en 1,5 åring?