• Anonym (Velig)

    Någon som lämnat och ångrat sig?

    Håller på att bli galen på mig själv! Tror att jag vill lämna men är så rädd att jag kommer att ångra mig.

    Hur känner ni som lämnat något år senare? Är ni glada att ni tog steget eller ångrar ni er? Om ni ångrar er, varför? 

  • Svar på tråden Någon som lämnat och ångrat sig?
  • Karl71
    Anonym (Velig) skrev 2012-12-13 07:33:32 följande:
    Håller på att bli galen på mig själv! Tror att jag vill lämna men är så rädd att jag kommer att ångra mig.

    Hur känner ni som lämnat något år senare? Är ni glada att ni tog steget eller ångrar ni er? Om ni ångrar er, varför? 
    Tänkte länge på att lämna min mer eller mindre "asexuella" fru (då) men kom fram till två saker:

    1.) Gräset är inte grönare på andra sidan. D.v.s. många av mina vänner som brytit upp från sina förhållanden har sedan gått vidare igen och igen i jakt på något de inte vet själva.
    2.) OM du skulle börja behandla din man på samma sätt som en ny älskare/KK eller liknande brukar det ge precis samma resultat som i ett nytt förhållande.  En part i ett förhållande kan faktiskt få liv i det även om den andre till en början inte är engagerad.

    Här kan du följa min resa:
    www.familjeliv.se/Forum-9-198/m66007718.html

    mvh
    Karl 
    Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.
  • Anonym (Velig)

    Förstår lite hur du menar. Problemen jag ser med resonemanget är dock

    1. Jag tänker inte att jag vill hitta nåt bättre. Jag tänker att jag skulle vara lyckligare själv, med mina barn, vänner och familj.

    2. Problemet just nu är att jag äntligen har lyckats få honom att förstå mig och han har börjat jobba mycket med sig själv vilket ju är bra. MEN - jag känner ingenting när jag tittar på honom längre. Vill så gärna älska honom nu när han äntligen öppnar upp för mig och verkar vilja anstränga sig för att jag ska må bra. Men vet inte om det är för sent.    

  • Anonym (Jag hade tur)

    Jag lämnade min sambo för 3år sen ungeför, men bara 1 månad efter så insåg jag att jag inte alls ville lämna honom utan rutinerna vi fastnat i. 
    Jag hade en väldans tur och fick tillbaka min kärlek och nu har vi haft 3 underbara år och vi blir bara mer kär för varje dag och i Juli ska vi få vårat första barn ihop.

    Jag har TUR! 

  • Karl71
    Anonym (Velig) skrev 2012-12-14 07:25:59 följande:
    Förstår lite hur du menar. Problemen jag ser med resonemanget är dock

    1. Jag tänker inte att jag vill hitta nåt bättre. Jag tänker att jag skulle vara lyckligare själv, med mina barn, vänner och familj.

    2. Problemet just nu är att jag äntligen har lyckats få honom att förstå mig och han har börjat jobba mycket med sig själv vilket ju är bra. MEN - jag känner ingenting när jag tittar på honom längre. Vill så gärna älska honom nu när han äntligen öppnar upp för mig och verkar vilja anstränga sig för att jag ska må bra. Men vet inte om det är för sent.    
    p2 får mig att tänka på någon komiker för några år sedan som pratade just om hur många kvinnor jobbar hela relationen på att förändra sina män och sedan lämnar de för att han inte är den han var när man träffades

    Nåväl, jag förstår vad du menar.  Då är det inte en ny partner som hägrar som det var i mitt fall (delvis).  Nu är jag ingen psykolog eller relationsexpert men har du verkligen hamnat i ett dödläge är det mitt råd att inte agera förhastat. Speciellt när det är barn inblandade (en av anledningen jag inte "tog steget" själv).

    Alltså - jag har kommit på mig själv med att gå igenom vissa perioder där jag ser mer negativt på mitt förhållande än andra tider.  

    Är läget "konstant" för dig är mitt råd att försöka ta en ordentlig time-out från förhållandet istället för att bryta tvärt. Några veckor ifrån varandra ger perspektiv och får du komma bort från honom en tid är inte omöjligt att du känner annorlunda.

    Nu kan detta förslag vara lättare sagt än gjort beroende på livssituation men går det att ta en tillfällig time-out innan en permanent är det mitt råd i alla fall.

    mvh
    Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.
  • Anonym (Lycklig idag!)

    Hej!

    Jag hade samma tankar för något år sedan. Allt kändes riktigt uselt. Känslorna var inte desamma längre.

    När jag tittade på honom kändes det så annorlunda. Det medförde att jag var och tittade på en lägenhet i smyg. Men det kändes så fel. Jag började släppa honom lite närmare igen och det kändes så skönt. Är så glad att jag gav honom en sista chans. Idag är vi tillsammans igen. Med detta i minnet så vårdar vi vår kärlek idag. Vi tar varandra inte för givet längre.Glad

    Precis som Karl 71, så är jag heller ingen psykolog eller relationsexpert. Din man verkar ju vilja göra något åt problemen. Du kanske kan släppa honom lite närmare och på så sätt börja känna för honom igen. Jag vet att det är inte enkelt, fast mitt råd är ändå att försöka.         

  • Frans

    AJAJAJ!

    Låter EXAKT som de tankarna jag hade våren 2006. Min fru hade fullt upp med sitt jobb och för varje vecka som gick, så förändrades min syn på henne och vårat äktenskap (samliv). Jag försökte få henne¨att förstå hur jag kände, fast jag nådde aldrig ända "fram".

    Med förfäran insåg jag att mitt äktenskap var på väg utför stupet, och det fanns inget jag kunde göra.
    Av en ren slump träffade jag på en psykolog genom jobbet och efterhand som vi pratade så insåg jag att jag inte bara kunde stå och titta på. Vi hade ju en HISTORIA ihop, som betydde oerhört mycket.
    Sakta men säkert så började knutarna att lösas upp och med facit ihand så var dettta oerhört nyttigt för vårat förhållande.
    Vi går fortfarande hos en relationsexpert någon gång om året. Bara för att inte hamna i samma fälla igen.
    Du verkar ju ändå glad att din man gör något åt saken, så tänk dig för. "Inget är omöjligt"...Flört
            

  • Frans

    Om du är osäker på ert fortsatta liv. så tror jag iaf att du kommer ångra mer att du inte gav det chansen än tvärtom.
    "En resa på tusen mil börjar alltid med ett enda litet steg..."
     

  • Frans

    Missade lite... Mitt inlägg ska vara:
    Även om du just nu är tveksam till ert fortsatta liv tillsammans, så tror jag iaf att du kommer ångra dig mer att du inte gav äktenskapet chansen än tvärtom...
    "En resa på tusen mil börjar alltid med ett enda litet steg..."
    Lycka till!

  • Svennis
    Anonym (Jag hade tur) skrev 2012-12-14 08:40:26 följande:
    Jag lämnade min sambo för 3år sen ungeför, men bara 1 månad efter så insåg jag att jag inte alls ville lämna honom utan rutinerna vi fastnat i. 
    Jag hade en väldans tur och fick tillbaka min kärlek och nu har vi haft 3 underbara år och vi blir bara mer kär för varje dag och i Juli ska vi få vårat första barn ihop.

    Jag har TUR! 
    Åh, vilken solskenshistoria...till slut!

    Jag hänger kvar i tråden. Behöver läsa mer sånt... Ffa att det är rutinerna som gjort att man ledsnat, inte partnern, och att du insåg det.'
    '
    Håller tummarna för er nu!
  • Svennis
    Frans skrev 2012-12-18 10:17:02 följande:
    AJAJAJ!

    Låter EXAKT som de tankarna jag hade våren 2006. Min fru hade fullt upp med sitt jobb och för varje vecka som gick, så förändrades min syn på henne och vårat äktenskap (samliv). Jag försökte få henne¨att förstå hur jag kände, fast jag nådde aldrig ända "fram".

    Med förfäran insåg jag att mitt äktenskap var på väg utför stupet, och det fanns inget jag kunde göra.
    Av en ren slump träffade jag på en psykolog genom jobbet och efterhand som vi pratade så insåg jag att jag inte bara kunde stå och titta på. Vi hade ju en HISTORIA ihop, som betydde oerhört mycket.
    Sakta men säkert så började knutarna att lösas upp och med facit ihand så var dettta oerhört nyttigt för vårat förhållande.
    Vi går fortfarande hos en relationsexpert någon gång om året. Bara för att inte hamna i samma fälla igen.
    Du verkar ju ändå glad att din man gör något åt saken, så tänk dig för. "Inget är omöjligt"...Flört
            
    En historia till med lyckligt slut! Jag suger i mig allt sånt jag kan...


Svar på tråden Någon som lämnat och ångrat sig?