• Pastell

    Får man starkare äl av pergotime?

    Hur funkar det egentligen? Denna månaden är mitt första pergoförsök och jag hade äl i helgen, dels fick jag glad gubbe i fredags och dels hade jag grymt ont i både äggstocken och livmodern. Höll på hela helgen så det gick liksom inte att ta miste på vad som skedde.
    Jag har aldrig känt så här mycket vid en äl förutom då och då när jag var yngre.

    Hur som, det jag undrar är, kan pergo ge starkare äl på något vis? Eftersom det känns mycket mer, eller hur funkar det? Tycker det är konstigt att jag kände av den så extremt denna månaden, även om läkaren tror jag har äl annars också,iallafall då och då.

  • Svar på tråden Får man starkare äl av pergotime?
  • Philippa

    Min gyn sa att man får ondare vid ÄL när man äter pergo för att äggledarna är mer "ansträngd" för att få iväg ägget....

    De sa han när jag åt pergo och jag fick mycket ondare än vad jag brukar ha... 

  • Pastell
    Philippa skrev 2012-12-19 14:30:22 följande:
    Min gyn sa att man får ondare vid ÄL när man äter pergo för att äggledarna är mer "ansträngd" för att få iväg ägget....

    De sa han när jag åt pergo och jag fick mycket ondare än vad jag brukar ha... 
    Ok, tack för svar
  • NLAL

    Jag har aldrig någonsin känt av äl, men när jag åt pergotime förra månaden så gick det liksom inte att undvika. :p

  • Pastell
    NLAL skrev 2012-12-19 15:51:13 följande:
    Jag har aldrig någonsin känt av äl, men när jag åt pergotime förra månaden så gick det liksom inte att undvika. :p
    Se där Kanske är vanligt då .
  • NLAL
    Pastell skrev 2012-12-19 16:42:58 följande:
    Se där Kanske är vanligt då .

    Som jag har fattat det så är det ganska vanligt. :)
  • ljusa

    Jag har två barn som är födda 00 och 02. Jag fick dom lätt. jag 42 år. Vi planera ett tredje barn nu. Vi har fösökt sedan Juli-12. har ättit folsyra ganska länge nu. Har haft regelbunden mens en tid nu.  Enligt BM så får jag träffa en läkare nu i Juni.13 ev då har vi ju försökt ett år. Chansen finns ju kvar. Har ju försökt planera  min ägglossnig ändå lyckas vi inte.  Jag är 42 år och mannen är 47 år. Våra barn är födda 00 och 02., Dom var lätta att får. Nu vill vi har ett tredje syskon. Nu har jag haft regenbunden mens en tid nu. Ca 30 dagar går det emellan. Vi har försökt sedan Juil-12. Har jag fått min mens 1 Feb-13. Villka dagar ska vi har sex så det tar sig? Vi hade sex den 17, 19, 22 Jan-13 . BIM: 1/3 ÄL:  17/2 mest blå. Fertila dagar: 15-18/2-13    Snälla oss mig med råd och tips. Hur vi ska göra.nästa omgång.


    BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
  • NLAL

    Ljusa: Folsyra gör ju inte att man lättare blir gravid. Det äter man för att förebygga ryggmärgsbråck.

  • ljusa
    NLAL skrev 2013-02-02 16:15:54 följande:
    Ljusa: Folsyra gör ju inte att man lättare blir gravid. Det äter man för att förebygga ryggmärgsbråck.

    OK. Tack. Har härt att man ska äta det en tid innan man blir gravid.
    BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
  • elyse

    ljusa: Har du testat bidrottninggelé? Finns att köpa i kapslar på hälsokostbutiker. 

  • ljusa
    elyse skrev 2013-02-03 00:58:11 följande:
    ljusa: Har du testat bidrottninggelé? Finns att köpa i kapslar på hälsokostbutiker. 
    Nej det har jag inte gjort. Jag gjorde detta för att får i gång mensen.
    BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
  • NLAL

    Ljusa: Jo, dom rekommenderar att man ska äta det 3 månader innan man blir gravid och så till v.12 ungefär. Men många får för sig att det är för att lättare bli gravid, vilket man inte blir. Har själv slutat med folsyra för ca en vecka sedan. :)

  • ljusa
    NLAL skrev 2013-02-03 03:04:40 följande:
    Ljusa: Jo, dom rekommenderar att man ska äta det 3 månader innan man blir gravid och så till v.12 ungefär. Men många får för sig att det är för att lättare bli gravid, vilket man inte blir. Har själv slutat med folsyra för ca en vecka sedan. :)

    Då äter jag tills dom är slut då. Det är inte mång kvR. Är det helt ok?
    BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
  • ljusa

    Nu blir jag för virrad av det här.


    BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
  • ljusa

    Har varit Hos BM starx innan lunch i dag.


    BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
  • NLAL

    Folsyra rekommenderas man att äta 3 månader innan graviditet och sedan till v.12, alltså 6 månader totalt.

  • ljusa
    NLAL skrev 2013-02-04 21:10:59 följande:
    Folsyra rekommenderas man att äta 3 månader innan graviditet och sedan till v.12, alltså 6 månader totalt.
    Ok.
    BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
  • Elisabet7101
    ljusa skrev 2013-02-02 12:18:07 följande:
    Jag har två barn som är födda 00 och 02. Jag fick dom lätt. jag 42 år. Vi planera ett tredje barn nu. Vi har fösökt sedan Juli-12. har ättit folsyra ganska länge nu. Har haft regelbunden mens en tid nu.  Enligt BM så får jag träffa en läkare nu i Juni.13 ev då har vi ju försökt ett år. Chansen finns ju kvar. Har ju försökt planera  min ägglossnig ändå lyckas vi inte.  Jag är 42 år och mannen är 47 år. Våra barn är födda 00 och 02., Dom var lätta att får. Nu vill vi har ett tredje syskon. Nu har jag haft regenbunden mens en tid nu. Ca 30 dagar går det emellan. Vi har försökt sedan Juil-12. Har jag fått min mens 1 Feb-13. Villka dagar ska vi har sex så det tar sig? Vi hade sex den 17, 19, 22 Jan-13 . BIM: 1/3 ÄL:  17/2 mest blå. Fertila dagar: 15-18/2-13    Snälla oss mig med råd och tips. Hur vi ska göra.nästa omgång.
    Hej jag är också 42år och har 2pojkar,2007 och och 2010.Jag hade jättesvårt att bli gravid båda gångerna,tog flera år med båda.Andra gången åt jag pergotime och blev gravid med en kur.Jag blev gravid i januari i år efter över 2års försök och fick missfall i början på februari.Försöker nu med ett tredje barn och hoppas hoppas.Jag har tagit en pergotime kur och använder mig av fertilitetsmonitor som visar exakt fertila dagar och ägglossning,visar 6-7dagar så man ökar sina chanser mmed nästan 90%.Och blir jag gravid denna gång ska jag be doktorn att ge mig progesteronvagitorier som ska öka chanserna för fostret att ligga kvar.Äter också mitt val kvinna tablett från apoteket som innehåller folsyra och andra bra saker om man vill bli gravid.Hoppas på att jag är gravid eller kommer bli,har ägglossning idag som heter duga men så har jag ju haft flera fertila dagar innan som min monitor visar för mig varje dag.Vi får hålla kontakt och se hur det går för både dig och mig och gärna andra som är 40+.
Svar på tråden Får man starkare äl av pergotime?