• Lillalila

    Bra tips inför julfirandet!

    Inför denna högtid som för alla människor i detta land innebär lika många olika typer av känslor, skulle jag vilja dela med mig av några goda tankar och tips...


    PAUSA från Facebook under julen! Inget annat ställe på denna jord får människan att inta en sådan snedvriden bild av sin egen och andras tillvaro som Facebook. Det skryts om julklappar, mys, traditioner, mys, familj/släkt/vänner, mys mys och åter mys. INGEN kan känna att man har det tillräckligt bra när man läst dessa otaliga onyanserade statusuppdateringar. Nej- skapa er egen lilla bubbla i jul! Stäng ute alla risker för negativa intryck. Stanna inne! Att vara inne en hel dag. Mysa runt i kroppsformsvänliga kläder, äta sig stinn, titta på tv och bara njuta av värmen och alla juldofter är rogivande om något.  Umgås / uppehåll dig med sådant du tycker om att göra. Har du någon att fira med- njut av sällskapet! Stäng ute gammalt groll, fördomar, irritationsfaktorer och åsikter. Tag varandra för vilka ni är, njut av varandras goda sidor och uppskatta varandra. Är du ensam- skit fullständigt i vad som av andra kan anses vara juligt/inte juligt- gör det som får dig att må bra! Innebär det att rensa ut i garderoben ackompanjerat av en flaska Amarone och härlig musik i bakgrunden så gör det. Eller för all del- se ett maraton av filmer på tv´, och frossa i allt med saffran! Tag kontakt med dem du annars får för lite tid för. SKicka ett sms/ring/maila och önska dem en god helg. Detta är den tid på året då det ALLTID är glädjande att få hälsningar, oavsett den i övrigt sporadiska frekvensen av träffar/samtal Skapa nya traditioner. Är du nyskild/flyttat nyligen/saknar en viktig person i julfirandet? SKapa nya traditioner! Det kan vara allt ifrån att tillsätta en ny rätt på julbordet till att införa en ny rutin för julklappsutdelning eller annat.  Är du ensamstående och har det dåligt ställt- samlas! Samlas med andra i samma situation och ha knyte! MAn behöver inte ha dyra prinskorvar och julskinka. Laga annat billigare som är minst lika gott! SLÄPP hysterin! SLappna av! Lev i nuet!
    Det var allt för mig... Har ni andra tips att dela med er av så fyll gärna på!
  • Svar på tråden Bra tips inför julfirandet!
  • Lillalila

    Jag tänker att oavsett om svaren ramlar in eller inte så puffar jag för denna tråden frekvent under julen! Jag tror verkligen att ett eller annat tips kan medföra små män dock väl så behövliga förändringar för de som behöver. 

  • La Lola

    Jag har inga som helst planer på att pausa från FB bara för att det är jul.
    Jag har inga problem med att folk skriver såna uppdateringar.

    Inte heller planerar jag att kontakta nån jag inte pratar med så ofta.
    Det kan jag göra övriga dagar på året känner jag.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lillalila

    SÅKLART skall det komma bittra kommentarer- på den mest harmlösa och välmenande tråden! Ack vad man bedrar sig på detta forum när man försöker att bidra med något positivt- och tror att man skall mötas av harmlösa kommentarer tillbaka.. Och känner jag till er två bäst så överöser ni nu mig med fortsatt bittra och tradiga kommentarer....Men såväl versaler som ifrågasättanden, bitterfitte-anda och ren och sker pessimism. 

    Kunde man inte helt enkelt bemötts av kommentarer som; bra tankar, håller med, jag vill fylla i med eller liknande...

    SUCK och God Jul Tomte

  • Tow2Mater

    Tack for (4.). Jag har nu skickat ett e-mail med en julhälsning jag annars inte skulle gjort. Det känns bra. :)

  • Persimon

    Min lilla reflektion är väl att jag tror att i stort sett alla mår bäst av att ta sig ut och promenera och få lite fart på endorfinerna. Så att stanna inne var ett ganska dåligt hälsotips. Ut och promenera, åk pulka, bygg snögubbar gärna i dagsljus etc och må bra.

  • La Lola
    Lillalila skrev 2012-12-21 17:25:45 följande:
    SÅKLART skall det komma bittra kommentarer- på den mest harmlösa och välmenande tråden! Ack vad man bedrar sig på detta forum när man försöker att bidra med något positivt- och tror att man skall mötas av harmlösa kommentarer tillbaka.. Och känner jag till er två bäst så överöser ni nu mig med fortsatt bittra och tradiga kommentarer....Men såväl versaler som ifrågasättanden, bitterfitte-anda och ren och sker pessimism. 

    Kunde man inte helt enkelt bemötts av kommentarer som; bra tankar, håller med, jag vill fylla i med eller liknande...

    SUCK och God Jul Tomte
    Vänta här nu....du skrev:
    Lillalila skrev 2012-12-21 16:12:50 följande:
    Reflektioner!?
    Du ville alltså bara ha "hålla med-inlägg"?

    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Persimon
    Persimon skrev 2012-12-21 17:29:17 följande:
    Min lilla reflektion är väl att jag tror att i stort sett alla mår bäst av att ta sig ut och promenera och få lite fart på endorfinerna. Så att stanna inne var ett ganska dåligt hälsotips. Ut och promenera, åk pulka, bygg snögubbar gärna i dagsljus etc och må bra.

    Annars var det bra jultipsTomte
  • Lillalila
    Tow2Mater skrev 2012-12-21 17:28:23 följande:
    Tack for (4.). Jag har nu skickat ett e-mail med en julhälsning jag annars inte skulle gjort. Det känns bra. :)
    Persimon skrev 2012-12-21 17:29:17 följande:
    Min lilla reflektion är väl att jag tror att i stort sett alla mår bäst av att ta sig ut och promenera och få lite fart på endorfinerna. Så att stanna inne var ett ganska dåligt hälsotips. Ut och promenera, åk pulka, bygg snögubbar gärna i dagsljus etc och må bra.

    TomteSkål
  • La Lola
    Persimon skrev 2012-12-21 17:32:28 följande:

    Annars var det bra jultipsTomte
    Ja jag höll också med om de andra tipsen (inkl den att slappa...eller framför allt den snarare)
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lillalila
    La Lola skrev 2012-12-21 17:34:07 följande:
    Ja jag höll också med om de andra tipsen (inkl den att slappa...eller framför allt den snarare)
    {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Bra tips inför julfirandet!