• Kardemamma

    Flytta utomlands med små barn - någon mer med samma planer?

    Hej!

    Nytt år nya äventyr. I år har jag och min Nya Zeelänska man bott i Sverige i 5 år, och det är enligt planen dags att flytta tillbaka till Nya Zeeland.

    Vi har en dotter på 19 månader och väntar syskon 1 april. Flytten är planerad att påbörjas i Oktober, och det kommer att börja som ett 6-månadersbesök under föräldraledighet, med avsikt att "reka" läget, dvs se om vi kan få fotfäste nog för att stanna kvar. 

    Nu har vi ju både familj och vänner där, och jag har bott där tidigare, men det känns ändå som ett stort steg nu när vi har barn.

    Jag undrar om det finns någon annan därute som har samma eller liknande planer, som vill följas åt? Dela tips, tankar osv. Det är ju en del som ska förberedas och planeras, visum (för mig), hur gör vi med lägenheten, möblerna, husdjuren, familjen vi lämnar bakom oss etc etc. Vore skönt att ha någon att dela med!

    Det spelar ingen roll vart i världen ni är på väg!

    Hoppas någon hör av sig!  

  • Svar på tråden Flytta utomlands med små barn - någon mer med samma planer?
  • LiKaZo

    Hej! Vi gör samma sak. Efter två år i sverige ska vi tillbaka till Frankrike. Vår första dotter föddes i Frankrike, och under vår tid här har vi hunnit få två till som är 16månader och 2 månader. Vi flyttar redan om två veckor, och jag har lite ångest över att lämna allt tryggt här, men ser samtidigt fram emot att bo någonstans varmare.
    Nu är det nog ett mycket större projekt att flytta ända till Nya Zeeland, men jag diskuterar gärna!

Svar på tråden Flytta utomlands med små barn - någon mer med samma planer?