• Mytime

    fjording 21 år - lämpligt pris?

    Det är så här att ja haft en fjording (född 92) på foder i 8år (fram tills för tre år sedan pga paus pga studier).
    Nu har ja äntligen fått erbjudande att köpa loss honom, han ägs av ett ridläger.

    Exakt vilken utbildning han har vet ja inte men han kan det mesta på den nivån ja själv är.
    Har ridit o tävlat i 20år. Både hoppning och dressyr.
    Jag har vissa perioder haft honom uppstallad på en ridskola där han även fått arbeta som ridskolehäst en del.
    Han har passat ALLA både de avancerade grupperna och nybörjarna.
    Han har även testat på livet som voltigehäst för nybörjarlaget och han har även varit trogen som handikapphäst för ridskolan när han stått uppstallad där.

    Så han e ju ganska välutbildad och trevlig att ha att göra med.

    Ingenting ingår i priset förutom honom och de har begärt 10-12000 för honom.
    Jag tycker det känns lite mycket, vad anser ni?

    Frågan e vad som händer om ja säger att ja tycker priset är lite för högt oxå, o han säljs till någon annan då eller om de e beredda att sälja honom till mig för ett lägre pris.

    Under mina år som fodervärd för honom har ja betalat mellan 1000-5000 per år för honom i "hyra" plus alla omkostnader förutom försäkring såklart.

    Vad anser ni att han borde kosta med tanke på sin ålder?

     

  • Svar på tråden fjording 21 år - lämpligt pris?
  • Maximus01

    Jag hade nog tänkt skriva det svaret ägarna ville ha . Jag köpte en häst för 18 år sedan en fjording som var 10 år för 12000 och jag kan tänka mig att priserna har gått upp mycket på de åren . Så det priset är nog rimligt .

  • långstrump

    Ja, det är ganska mycket pengar för en så gammal häst faktiskt. Vad känns lämpligt för dig att betala då? Kanske kan ni mötas halva vägen?

  • jashrinah

    12000 låter helt ok för en sånn häst . 
    är han välutbildad i bra form och utan anmärkningar så är det ett mycket bra pris !
    jag köpte mitt halvblod (med gråa papper import från Irland ) på 22 år för 15 000 

    hon var supersnäll , välutbildad , gick fram överallt , fullt frisk och i god kondition  ! 
     hade henne i 3 år och sålde henne sedan vidare när hon var 25 för 10 000 

    hos den nya ägaren så tävlades hon i ett år , sedan gick hon som uterittshäst och sällskap till deras unghästar i  2½ år innan hon sedan somnade in i hagen 28 år gammal ! 

  • Mytime

    Ja har väntat på att köpa loss honom i många år, åtminstone 5-6 år och i somras när ja fråga va han skulle komma att kosta så blev svaret typ "kan inte svara på de nu men inte mkt iaf" så ja hade nog ställt in mig på väldigt billigt. Har ju som sagt betalat en hel del för honom under årens lopp i hyrkostnad oxå.

    Har även en vän som ska köpa loss hans bror och hästarna är likvädiga utbildningsmässigt o är båda födda 92 så även lika gamla. Men hon har blivit erbjuden att köpa honom för 8000, men vi båda hade nog gissat på runt 5000:-

     

  • Sweetmind

    Jag skulle inte köpa den för över 10000. 7000 låter mer rimligt isåfall. Inget avelsvärde heller med tanke på kön.

  • Majsan70

    5-7000 hade jag kanske kunbnat sträcka mig till om hästen gick igenom besiktningen. Den är ju gammal det kommer man inte ifrån.

Svar på tråden fjording 21 år - lämpligt pris?