Inlägg från: Takex |Visa alla inlägg
  • Takex

    Ont i ryggen av ergo

    Hej!
    Jag behöver lite råd angående min ergobaby. Jag bär sonen en hel del i den men har på senare tid fått sluta. Jag känner redan när jag bör att området bak på ryggen vid axlarna blir trött och dagen efter får jag väldigt ont över och mellan skulderbladen. Det gör så ont när jag vaknar att jag inte kan bära sonen förrän jag "värmt upp".

    Den ska ju bra ergonomisk. Därför måste jag ju bära fel.. Men hur vet jag? Någon som kan leda mig rätt? Jag måste kunna bära sonen i ergon då vi bor i ett land där barnvagn inte alltid är ett alternativ.

    Sonen väger 6.5 kilo om det spelar någon roll.


    Shingo ♥ 28/9 2012
  • Svar på tråden Ont i ryggen av ergo
  • Takex

    Hmm, det ska jag prova imorgon! Tack :) hade aldrig tänkt på att lossa på dom.

  • Takex

    Okej bra då har jag den rätt i alla fall :) tack igen, hoppas det fungerar!

    Har du använt spädbarnsinlägget?

  • Takex

    Det var youtube som lärde mig att sätta på den :)
    Min son är bara 3 månader och kan inte sitta utan i selen tycker jag men nu är han 62cm och med kudden i inlägget så sticker han ut som när tandkräm trycks ut genom tuben typ. Ergon är sjukt vanlig här där jag bor och allas ungar sover med huvudena hängandes som en ragdoll och det tycker jag inte om, tycker det verkar jätte dåligt för nacken.
    Idag provade jag utan just kudden men tyckte inte han satt bra alls, han har så korta ben.. Jag är så orolig för att han ska sitta fel och skadas, han är så mini men helt stabil i nacken sen en månad tillbaks.

  • Takex

    Smart med handduken! Är så osäker på när han är för stor och för liten, är så rädd att han ska göra sig illa och typ aldrig kunna sitta en arbetsdag på en kontors stol utan att få ont i ryggen för att jag inte bar honom rätt (haha man är ju knäpp).

    Vilket huvudstöd menar du?

  • Takex

    Nu har jag testat lite men får inte till det! Youtubar och har mig men får ont ändå och blir inte klok på hur sonen sitter heller.. Mm son protesterar jämt i ergon, han avskyr den men går att sövas rätt fort i den. Jag börjar bli lite galen för jag bor i ett land där vagn i 50% av fallen inte går. Det blev lite bättre av att låta selen hänga mer, innan hade jag honom väldigt nära bröstet men tycker ändå inte jag bär med höften...


    Shingo ♥ 28/9 2012
  • Takex

    Får ta och googla vart korsryggen sitter.. Tack för tipset! Hemsidan var riktigt intressant, blev lite besviken att länkarna under artiklar inte fungerade, jag bär min son mest hela dagarna, framför allt på höften och har köpt en Tonga för att få lite hjälp med vikten. Men samma där vet jag inte hur jag ska sätta honom suck :P

    Jag vill helst inte bära i sjal för att det känns otäckt men i maj åker vi till Thailand när sonen är 7 månader cirka och då kan det nog bli aktuellt med sjal. Jag ska prova att ta på den som du beskriver med din, vill inte skada min egna rygg då jag aldrig har några problem, inte ens under graviditeten gav den efter.

  • Takex

    Jag provade utan spädbarns tillägget idag och det är så mycket lättare att bära! Han är väldigt kort men nacken har varit helt stabil länge och knäna är i stort sett helt utanför selen så det kändes säkert. Han trivdes mycket bättre också.

    Tyckte det var något bekvämare att bära men när jag sen skulle hem fick jag ont igen, kanske är hans vikt? Han väger 7 kilo nu.. Men tror fortfarande att den ibland åker på fel så typ vikten blir felplacerad.

    Har provat nu också att sänka säkerhets spännet på ryggen så det är längre ner på skulderbladen och det känns bättre.

  • Takex

    Menar du det lilla spännet som säkrar axelremmarna från att glida av?

  • Takex

    Det är en äkta, den är köpt från en ordentlig affär, jag bor även utomlands :)

    Men nu dom senaste dagarna verkar det som att jag äntligen lyckats ställa in den så den inte gör ont.

Svar på tråden Ont i ryggen av ergo