• Mallla

    Bärpåse, eller annat enkelt "bärdon"

    Har precis sytt en bärpåse då vår son är som en klisterlapp och ska vara nära (läs PÅ någon) hela dygnet. Använde beskrivningen här, och här.

    Problemet är bara att jag inte "får till det". Han ser inte alls ut att ligga bekvämt utan snarare helt ihoptryckt. Han halvligger som en ostkrok, typ som att hakan trycks in mot bröstet så mycket att det inte borde vara optimalt för att kunna ta djupa ordentliga andetag. Förstår ni hur jag menar?

    Jag har en annan bärsjal i trikå, den från Minimundus som är 5 meter lång. Den funkar jättebra, men är lite krånglig att knyta och framför allt väldigt varm. Om jag ska bära länge använder jag den, men jag ville hitta en sjal/påse som är lätt att stoppa in och ut bebisen i. Den ska vara lätt och smidig att använda om jag t.ex. ska gå och diska, eller något annat som max tar fem minuter.

    Har ni några tips?!     

  • Svar på tråden Bärpåse, eller annat enkelt "bärdon"
  • Flickan och kråkan

    Jag hade satsat på en bärsele som komplement till sjalen istället. När de bli äldre så är det ju mer i och ur generellt så då är det praktiskt. Vi har burit våra på heltid och inte använt vagn alls så har burit mycket....och vet hur det är med barn som bor i sjal . Vagga-postion har jag aldrig fått till så bärpåse passar inte mig.

     

  • Mallla

    Vi ska investera i en bra bärsele så småningom. Men just nu är min lille plutt så liten (föddes 10 veckor för tidigt) så en sådan är inte stadig nog än. Har läst på deras hemsida att bebisarna ska väga minst 3,5 kilo. Och vår bebis väger 3 kg nu. Fram tills dess ska jag prova sy en easy hug, det verkar inte speciellt komplicerat! Tack för tipset :)

  • ModestyB

    Det är olika storlek på easy hug, min L är på 75 cm runt om. Me väldigt liten bebis skulle jag sy e ännu tightare, men i ett kanske inte helt stumt material... Jag har haft olika sommar och vinter, på vintern flanell och på sommaren tunn bomullsväv.

  • Mallla
    ModestyB skrev 2013-01-11 02:21:10 följande:
    Det är olika storlek på easy hug, min L är på 75 cm runt om. Me väldigt liten bebis skulle jag sy e ännu tightare, men i ett kanske inte helt stumt material... Jag har haft olika sommar och vinter, på vintern flanell och på sommaren tunn bomullsväv.

    Jag såg i ett annat forum (sjalbarn.se) någon som skrev måtten för Easy Hug i stl. M - 138 cm lång, 55 cm bred. Det skulle kunna stämma om din L är 75 (blir visserligen 150 cm lång)? Jag är "rätt stor" (klär stl. 42/44, är 175 cm lång) men som du säger, med tanke på att bebben är så mini än är det bättre med en mindre variant.

    Bomullsväv som i typ "lakanstyg"? Jag har jättefina tyger från Gambia som jag gärna skulle sy i, om det håller.
  • ModestyB

    Dom måtten verkar stämma bra... Du är lika stor som mig, men mina bebisar har vägt 3,5 vid förlossningen, så dra av 5-10 cm, nåla tyget och prova (utan bebis i

    Det ska vara tyg som du kan tvätta 60 C innan du syr, så det krymps (och du måste kunna tvätta 60 C).
    Ja, precis, lakanstyg. Det ska vara mjukt för bebis och bekvämt för dig. Jag syr alltid först med sicksack, sen fållar och sedan syr jag ihop öglorna med en trippel söm. Ett bra, fållat lakanstyg som är krympt och av god kvalitet håller för många kilo, det gäller att sömmen också gör det.
    Jag bar vår dotter i Easy Hug på resor till hon var över 3, sjalarna höll fint, även till lillebror.

  • Mallla

    Jag kanske kör en blandning då, 145 cm. Mitt emellan stl M och L. Samtidigt vill jag ju kunna ha den ett tag i takt med att han växer, och inte "slösa" på ett fint tyg som ändå bara kan användas en månad typ :) För om en månad borde han utan tvekan väga 3,5 kilo!

    Har en overlockmaskin. Den och en förstärkt trippelsöm borde göra att det blir bra!

    Du som burit mycket i easy hug, och sytt dem själv, har du någonsin provat göra tygpartiet som hänger över axeln smalare än 55 cm? Det känns som att det blir så mycket tyg över axeln, men det kanske behövs för att den ska vara stadig och inte göra ont för bäraren.

    Strongt förresten att alltid bära och inte använda barnvagn. Jag var ut med bebben i sjalen idag, under bylsiga jackan och utan halsduk. Snön ven rakt in vid halsen och det var allmänt otrevligt, vi vände om efter 50 meter och gick och hämtade vagnen... :(

    Jag vet inte om det är för att han är så liten (har verkligen nyföddhetsihopkrypet) för han ligger inte helt bra i bärsjalen heller. Längtar tills han rättar ut sig litegrann, och får en aning styrsel i nacken. Då blir det nog lättare att bära!

  • Flickan och kråkan
    Mallla skrev 2013-01-11 19:24:21 följande:
    Jag kanske kör en blandning då, 145 cm. Mitt emellan stl M och L. Samtidigt vill jag ju kunna ha den ett tag i takt med att han växer, och inte "slösa" på ett fint tyg som ändå bara kan användas en månad typ :) För om en månad borde han utan tvekan väga 3,5 kilo!

    Har en overlockmaskin. Den och en förstärkt trippelsöm borde göra att det blir bra!

    Du som burit mycket i easy hug, och sytt dem själv, har du någonsin provat göra tygpartiet som hänger över axeln smalare än 55 cm? Det känns som att det blir så mycket tyg över axeln, men det kanske behövs för att den ska vara stadig och inte göra ont för bäraren.

    Strongt förresten att alltid bära och inte använda barnvagn. Jag var ut med bebben i sjalen idag, under bylsiga jackan och utan halsduk. Snön ven rakt in vid halsen och det var allmänt otrevligt, vi vände om efter 50 meter och gick och hämtade vagnen... :(

    Jag vet inte om det är för att han är så liten (har verkligen nyföddhetsihopkrypet) för han ligger inte helt bra i bärsjalen heller. Längtar tills han rättar ut sig litegrann, och får en aning styrsel i nacken. Då blir det nog lättare att bära!
    Nu är jag inte alls något fan av easy-hug (men det är självklart en smaksak), men att bära barn på heltid är absolut inget problem. Har tänkt att göra det med trean med. 

    Jag tycker att det låter som du knyter sjalen alldeles för löst. Vanligt nybörjarfel man gör. Bär du upprätt i groda eller i vagga? Vagga är lurig att få till riktigt bra, rekommenderar att du bär upprätt om du inte gör det. Och sjunker han ihop mycket så knyter du för löst. 

    Skaffa en bärjacka förresten ! Men halsduk eller polo kan man behöva ändå.
  • Mallla

    Jag bär i upprätt, så han sitter i grodposition. Tycker att jag knyter hårt, gör den så tight jag kan. Men det är bökigt att få in honom i den, känns som att jag ska "knäcka" honom när jag försöker tråkla in benen och göra så att huvudet kommer högt upp och inte hasar ner :(

    Blir såååå frustrerad när jag inte får det att funka för vi bor praktiskt taget i sängen och soffan och det börjar bli tröttsamt.

    Har sytt en easy hug ikväll, men så läste jag detta på deras hemsida:

    Ett nyfött barn ska bäras liggandes. Från ca 2 månader, eller när barnet börjar bli stabilt i rygg och nacke, kan du bära det upprätt.

    Damn! Jag behöver något att bära i NU. Får öva mer med den lååånga sjalen från minimundus antar jag.

  • Mallla
    ModestyB skrev 2013-01-11 23:19:51 följande:
    Testa liggandes, jag har kunnat amma i min utan att det varit minsta problem...


    Har du någon bild på när du har din bebis liggande i en easy hug? Jag må vara lite trög, för jag förstår inte riktigt hur jag ska lägga in honom i påsarna då, haha.

    Har någon slags fobi för att bära honom hopkurad med hakan, då vi spenderat alla veckor på neo med övervakning och jag såg hans syresättning gå ner när han låg illa. 

  • Mallla

    Har förresten beställt en manduca bärsele nu. Den var dyr men jag har fått många rekomendationer om den. Och min rygg är lite skruttig så stödet genom midjebältet verkar toppen!

Svar på tråden Bärpåse, eller annat enkelt "bärdon"