• Lindyn

    Bra bok till 10 åring

    Som rubiken lyder- vad köper man för lite småspännande bok till en 10 åring?


     


    Tips

  • Svar på tråden Bra bok till 10 åring
  • pigglet

    Oj du - det beror ju helt på barnet. Vad det gillar och hur bra det läser.

    Jag brukar ta hjälp av biblioteken, de är suveräna på att leta fram böcker som barnen gillar. Man berättar lite om vad som funkat förr, intressen osv.

    Har du ett hum om vad du är ute efter?   

  • BFmars2012

    När jag var i den ålder hade jag två favoritböcker; "Tordyveln flyger i skymningen" och "Mormorsmysteriet". Jag har alltid (sedan jag lärde mig läsa) läst mycket. Just tordyveln är en sån bok som jag läst många gånger även som vuxen.

  • Lindyn

    Det är en kille som gillar lite småläskiga saker. . . Jag är rädd att jag ska köpa något som är lite för "mesigt" eller att det ska vara för "tufft".

  • SIN74

    Thorsten Bengstsson, Pia Hagmar, Thomas Halling eller Petter Lidbeck skriver bra böcker för den åldern.

  • I969

    Min kille gillade Spiderwick, att läsa själv. Vargbröder läste vi tillsammans, också uppskattad men lite för tungläst för honom då, men då var han lite sen med läsningen.

  • YokohamaNr2

    Min son gillar Roald Dahl, han som skrev Kalle och chokladfabriken. Just nu läser vi Danny, champion of the world, jättespännande om en kille som bor med sin pappa i en husvagn

  • Indianica

    Min tjej har nyss läst Apstjjärnan och älskade den, den handlar visst om en tjej som blir adopterad av en gorilla och det blir en massa förvecklingar.

    Hon gillade också en bok som heter "Aldrig mera Krig, Emma" som handlar om andra världskriget.

Svar på tråden Bra bok till 10 åring