• underverket 06

    Göra ett sista försök vid 42,5? Någon annan i samma ålder?

    Ska vi göra ett sista försök?`Läkarna ger mig oddsen 20-30% att lyckas o vid 42,5 är det väl en väldigt bra siffra? Det kostar ju en hel del så vi tvekar ju, men samtidigt kanske man ska ta chansen. Har ett fryst ägg o frågan är om vi ska ta det först eller ej. I Juni fyller jag 43 o då frå man ju inte göra IVF mer. Visst känns oddsen bra, men har någon verkligen blivit gravid med IVF vid 42? (Ja det är klart någon blivit med, men hur vanlgit är det egentligen?)
    ¨
    Vilka odds har ni andra fått som gjort IVF efter 40? Vi har en son på 4 som blev till på andra IVF försöket o seda han var 8 månader har vi försökt naturligt + gjort 4 IVF försök. 

  • Svar på tråden Göra ett sista försök vid 42,5? Någon annan i samma ålder?
  • Zinfandel

    Hej underverket! Det är en bra %-sats ni fått! Vår är något sämre men det beror på att vi inte fått barn ännu, har ni redan ett så är chanserna högre. Men häng inte upp dig för mycket vid %-satser, såg att du startat en annan tråd om det också, det säger tyvärr inte särskilt mycket. Det är nog bättre att vara "här och nu" och fokusera på försöket än %-satser. I Sverige är det möjligen inte jättevanligt men runt om i världen är det inte alls särskilt ovanligt att 42-åriga kvinnor lyckas. 42 är inte för gammalt och i länder med bättre metoder kan du göra försök till +45. Jag följer dig gärna genom sista försöket! Lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • Pippi70

    Hej Underverket!
    Har mött dig i en annan tråd om att kanske ge upp. Men det har ju inte vi gjort ännu!!
    Jag fyller 43 om ett par veckor och ska snart börja mitt första och nog sista försök med IVF.
    Skulle gjort detta redan i Aug-sep förra året men det har uppstått komplikationer så vi har fått avbryta två försök..
    Har väldigt blandade känslor inför det här.... 
    Har inte fått någon procent på våra chanser..mer än att de är små.
    Men jag har barn innan så innebär oftast lite högre chanser. 
     

  • eviglängtan5

    Hej,

    Jag följer dig gärna, känner igen dig från en tidigare tråd. Jag är själv sugen på en liten bebis till. Om det blir aktuellt har vi turen att ha ägg i frysen. Vi har ett ägg som snart är 5 år och 5 st som är lite över 1 år. Jag kommer inte köra några färskförsök utan endast FET, blir det så blir det, vi är så lyckligt lottade som redan har barn via IVF.

  • snorpan02

    Hej
    Kan också haka på här då vi nu har gjort slut på våra 4 ägg vi hade kvar då Linne ville prova att odla dem vidare till blastocyster vilket såg bra ut  men sen så bidde det inget.

    Kan dock meddela att du visst får göra ivf i Sverige efter 43, det som talat emot det är dina tdigare resultat och ditt äggreserv värde amh, pratade just med en läkare på Linne om detta igår då jag redan fyllt 43 år.

    Ska förhoppningsvis ta detta prov redan imorgon och sen får vi bestämma om vi har råd och ork med ett försök till, 20-30% spelar ingen roll känns det som, utan detta med ivf känns mer som ett lotteri där ingen vet vem som står på tur att vinna  eller försvinna.

    Kram och lycka till 
       

  • Lillstoran

    Tycker det låter sunt att lägga av vid 42 års ålder eller allra senast vid 43 år.

    Det är - inte - bara frågan om att hitta en klinik som kan tänka sig att köra. Det ska finnas realistiska förutsättningar för att lyckas också.

    Amanda Oms fick barn genom IVF vid 43 år, hon var 42 år när hon blev gravid. En och annan finns det, men all statistik i Sverige visar att det är mycket få som lyckas efter 42 år.

    Jag lyckades på första försöket, 40 år fyllda, på Karolinska Sjukhuset. Hade 2,9 i AMH och körde på Gonal - f 225 enheter. Jag gick på Mama Mia på Östermalm och ställde just frågan - hur många kvinnor har ni över 40 år? Läkaren uppgav att jag inte är ensam och att det finns flera över 40 år som väntar barn, sedan uttryckte hon sig i termer "om några procent" och att jag inte tillhörde "den vanliga kategorin förstföderskor" vid 40 år.

    Över 43 år hade de inte en enda kvinna som gick, med sina egna ägg. Inte då jag gick. Kan vara värt att notera för det säger en hel del. Sedan finns det säkerligen de över 40 år som har 3 barn och inte vill ha fler barn, men det är en annan sak.

    Chanserna är individuella. Jag fick 20 -25 % att lyckas och det är rätt bra. Många misslyckade försök drar också ned chansen att lyckas. Sedan finns det undantag men den stora massan.

              

  • Lillstoran

    Ett smart tips. Ring en stor välkänd klinik som bedriver mödravård i Stockholm, Göteborg och Malmö och ställ frågan - hur många pågående gravida kvinnor går egentligen här - som är 43 år och uppåt?

    Så får ni nog en bra uppfattning. Nu är jag fullt medveten om att de kanske inte vill lämna ut dessa uppgifter men ställer man frågan på ett smart sätt kanske man kan få ett svar. Jag fick det när jag gick på Mama Mia som patient.

    Dock så gällde också frågan - gravid vid 43 år och uppåt - med egna och inte donerade ägg.

    Lycka till!     

  • elisabet7101

    Jag blev 42år i januari i år och blev gravid men fick missfall nu i torsdags men ska försöka igen för vill väldigt gärna ha ett till.Har 2pojkar,5,5år och 3år.Ökar det chanserna att jag redan har barn?

  • annaba

    Jag har precis fyllt 43, maken är 41 - ingen av oss har barn sedan tidigare. Den gyn som utredde oss när vi försökt i 8 månader utan resultat på egen hand (vi valde att gå vidare med utredning relativt snabbt med tanke på åldern) sa så här:

    "Visst kan möjligheten finnas för er att bli gravida på naturlig väg, så länge du fortfarande har mens är det ju möjligt, men chansen är inte stor. Bästa sättet för er om ni vill ha gemensamma barn är sannolikt att överväga äggdonation."

    Mitt AMH (kvarvarande äggreserv) ligger på 0,29 då man mätte det - fortfarande mätbart, men på gränsen till där man överhuvudtaget bedömer att det kan finnas några ägg kvar, övriga värden ligger inom normalspannet. Att i det läget överväga IVF känns inte försvarbart vare sig ur ett tidsmässigt eller ekonomiskt perspektiv.

    I dagsläget går jag på akupunktur här hemma i Sverige för att förbereda kroppen inför medicinering och behandling och för att ge donerade ägg så stor chans som möjligt att fästa. Självklart finns ju en liten chans att akupunkturen i sig kickar igång kroppens egen funktion och att vi kan bli gravida naturligt. Det vore naturligtvis fantastiskt och en stor bonus - men realistiskt sett så är vi inställda på att blir det en graviditet så blir det med donerade ägg.

    Första informationsmötet och planering inför kommande behandling är inbokat med läkare i Riga den här veckan. På grund av min ålder så behöver vi vända oss utanför Sverige då man inte erbjuder ÄD till kvinnor över 40 här.

  • snorpan02

    Hej

    Jag kör igång vårt sista försök på Linne nästa vecka och vi fick 10-20% chans att lyckas trots mitt AMH värde på 1,2 ,men som min hemgyn sa, det hela är ett lotteri.

    Så nu tänker jag ta och vinna det här lotteriet.. plötsligt händer det.....

    Zin, när kör du igång igen?      

  • underverket 06

    Snorpan: Hur långt har du kommit? Börjat spruta än? HÄr blir det ÄP imorgon. Hade 15 äggblåsor o många stora på vul igår, så så här långt ser det väldigt lovande ut.

    Någon mer som är på gång med ett sista försök?  

Svar på tråden Göra ett sista försök vid 42,5? Någon annan i samma ålder?