• EmelieS

    Sätesbjudning/ snitt

    Hej, har lite funderingar hur känner ni att era barn ligger i säte? Jag vet att våran pojk låg i säte i torsdags osv men är enormt Orolig att han ska vända sig rätt. Förstå mig inte fel men det känns Enklare att få igenom ett snitt med den anledningen än att man ska Behöva förklara varför och att den förra förlossningen var hemsk. Så de känns lättare på något sätt. Jag hade redan v 18 efter ultraljudet Ställt in mig på de eftersom moderkakan låg i framåt liggande läge. Dock vid Rutin kontrollen nu visade det sig att det var okej att de skulle kunna gå, 5 cm från öppningen och minimum gränsen är 3 cm.. Så

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-21 10:37
    Så hur kommer ni ställa er till vändningsförsök och ev snitt?
    Hur vet ni att ert barn ligger i säte? Hur känns huvudet? Jag tycker jag känner det som stort osv men man blir ju bara förvirrad tillslut . Känner knappt några spakar mest armarna som kan fara upp och klia huvudet eller så..

    Är i v 34+5

  • Svar på tråden Sätesbjudning/ snitt
  • Linches

    Mitt barn låg i säte från vecka 30 ungefär. Jag kände huvudet tydligt under bröstet, speciellt när jag böjde mig ner och sparkarna kände jag ner mot underlivet. Han vände sig lite på tvären ibland men det var precis som om det inte fanns tillräkligt med plats för att snurra runt, antagligen pga att han var för stor. Jag blev inbokad på ett vändningsförsök i vecka 36, i min kommun är det obligatoriskt innan dem ens bokar ett snitt. Vändningsförsöket misslyckades och jag fick snitt i vecka 38. Dem försökte övertala mig att föda i säte men enligt mig är det idiotiskt och borde inte göras på en förstföderska. Har ditt barn legat i säte i flera veckor så är risken väldigt liten att ett vändningsförsök lyckats, ju längre barnet ligger så desstu mer borrar den sig ner med rumpan.

  • EmelieS

    Åh vad bra tack! Jag har redan hunnit gått in i v 35 nu och barnmorskan vill skicka Mig till Auroramottagningen för att försöka få bort min rädsla men Jag är för inställd på snitt och med tanke på att jag är nästan 100% att han ligger i säte så hoppas jag inte på några vidare Disskutioner. Och har är redan så pass öm om livmodern så jag får citodon för Smärtorna ibland så känns ett vändningsförsök väldigt långt borta, Tack för du övertygade mig om hur sparkarna och dyl känns!

Svar på tråden Sätesbjudning/ snitt