• Anonym (M)

    Hur få igång sexlivet igen med en hämmad och osäker man?

    Lång historia kort:
    Par på ca 35 år, varit tillsammans i 8 år. Mannen är mycket hämmad och osäker på det sexuella planet, låg sexlust. Kvinnan mer experimentell, stor sexlust. 1 barn som kom till via provrör, inte främst pga det sexuella men visst hade chanserna säkert kunnat ökas med mer sex.
    Inte ens som nykära hade vi mycket sex, varannan dag som mest, men åtminstone en gång i veckan. Sen dalade det mer och mer för att till slut bli så gott som obefintligt. Och med obefintligt menar jag max 1 gång om året, om ens det. När barnet fötts var vi helt utan (gemensam) sex i drygt 3 år... Nu har vi haft sex kanske 3 ggr på 2 år. Dödstråkigt och fruktansvärt frustrerande!

    Vi har det väldigt bra i övrigt, sexet är egentligen det enda vi har varit osams om genom åren. På något sätt har jag väl ändå accepterat att leva utan sex eftersom jag inte har lämnat honom. Jag älskar honom och vill naturligtvis leva med honom, därför har jag "stått ut". Men det är skittrist att se att mitt tidigare fantastiska sexliv (dvs med tidigare partners) tvärdog före 30.
    Jag kan nöja mig med "vaniljsex" (även om jag gärna vill ha mer än så), bara det blir av! Men ju längre tiden går, desto svårare blir det att ta tag i saken och få igång det igen. Mannen känner sig ännu mer hämmad och får prestationsångest om jag försöker styra och pusha honom, han kan alltså i dagsläget inte ta till sig direktiv eller bli dominerad och jag har därmed slutat försöka och lagt över det på honom. Och eftersom han nu är så osäker så tar inte han heller några initiativ...

    Jag ser gärna porr, det gör inte han. Nej, det är inte något han bara säger, han gör bara inte det. Jag vet dock att han runkar i duschen ibland för det har han berättat, så helt utan lust och behov är han ju inte! Vi försöker prata om det emellanåt, eller jag försöker prata om det och han känner sig förlägen och tycker att det är jobbigt att prata om och så kör vi fast ännu en gång. Han säger att han också vill komma igång med sexet igen men vet inte hur vi/han ska göra.

    Nu har vi kommit till ett läge där vi måste bestämma oss om vi vill ha fler barn då frystiden för våra kvarstående embryon snart går ut. Vi är väl på samma våglängd att vi vill ha ett barn till, men om vi ska ha fler barn så vill jag att vi också fixar till det som inte funkar i vår relation. Vi hade ett ganska okej samtal om saken häromdagen, men allt han har att säga är att han inte vet hur han ska fixa det. Jag känner att jag redan har försökt med det jag kan göra, och om han bara slår ifrån sig det så kan inte jag göra mer utan det måste ligga på honom att hitta anledningen till varför han känner och beter sig som han gör runt den sexuella frågan. Han vill inte gärna prata med någon utomstående då han har dåliga erfarenheter av terapi/familjerådgivning från ett tidigare förhållande. Han frågade dock nu om jag trodde att det kunde hjälpa och jag sa att det kan det säkert göra, men att det är upp till honom att ta tag i saken och boka en tid i så fall för jag tänker inte tvinga honom till något han inte vill för då kommer det inte att ge ett bra resultat.

    Och där står vi nu. Han tar inte tag i saken, dvs allt är som vanligt och tiden rullar på. Jag börjar känna mer och mer att jag endast har alternativet att lämna honom kvar, jag är för uttråkad och frustrerad och blir mer och mer missnöjd med livet pga detta.

    Hjälp oss, vad ska vi göra?! Jag har tidigare fått rådet att söka till familjerådgivning med sexologkompentens e dy. Men var hittar man en sådan? Kan man räkna med att hitta det på "vanliga" familjerådgivningen? (vi bor i en större stad i mellansverige)

    Har du några andra tips att ge, som inte involverar samtal med utomstående?

  • Svar på tråden Hur få igång sexlivet igen med en hämmad och osäker man?
  • Sexolog Camilla

    Hej.


     


    Jag har inga ”tips”, utan rekommenderar på grund av er problematik samtal med en utomstående. På hemsidan www.svensksexologi.se och ”hit kan du vända dig” finns sexologer representerade för de flesta städer i Sverige, en av dem är:


     


    Charlotte Makboul


    Socionom, Kognitiv terapeut, Klinisk sexolog (90 hp)


    Närhetsakuten AB


    Sabbatsbergsvägen 8, 11361 STOCKHOLM


    Tel 0707217598


     


    Hälsningar


    Camilla


     


     


     

Svar på tråden Hur få igång sexlivet igen med en hämmad och osäker man?