• mymlis

    Rutinpottning för 9 månaders - men vet inte när?

    Hej!
    Har så smått börjat potta min dotter efter sömn och hitintills har det kommit fyra gånger i pottan (och en gång på hela toagolvet ).

    Min tanke är att sätta henne på pottan lite mer rutinmässigt, för hon ger inga tydliga signaler, inte ens när jag har henne naken och ser när det kommer så kan jag avläsa någon signal. Inte ens bajsandet faktisk.

    Men när ska jag göra det?

    Efter sömn - funkar fint på daglurarna, men inte på natten eller morgonen eftersom hon vaknar och sover vidare i vår säng och sedan blir det så att vi mornar oss ganska länge och då hinner kisset komma i blöjan (hon kastar sig av och an och är orolig innan det vaknas på riktigt)

    Efter lek- vet inte riktigt bär jag ska erbjuda här, jag tror att hon kissar mitt i leken. Jag vet att hon bajsar mitt i lek i alla fall.

    Efter mat- ja, bajsa gör hon också mitt i maten och då kan man ju inte dra upp henne liksom. Hur lång tid efter maten brukar man säga?

    Har ingen ambition att få henne blöjfri just nu, (jag vet att det går), men vill introducera pottan som något trevligt som man kan bygga vidare på.

       
     
                

  • Svar på tråden Rutinpottning för 9 månaders - men vet inte när?
  • pmb

    Min son är 9 mån, och han bajsar på toaletten. Det har vi satt som ambitionsnivå eftersom han är ganska tydlig med just den signalen. Men inte alltid. Men vi sätter honom på toaletten vid varje blöjbyte, och jag föreslår att du gör det också efter varje lur och efter maten. Och börjar hon prutta/ta i (även om det bara är litegrann) under matning, så ta en paus och sätt på toa. När man väl får in rutinen så går det snabbt och smidigt, maten blir kanske lite sval men gör det nåt? Kör så några veckor och se om hon börjar haja. Min son föredrar toan verkar det som, ibland tror jag att det är för sent men går ändå för att byta och då har har inte gjort nåt utan håller sig liksom tills han är på toan. Lycka till!

  • Mellanmjölkens land

    Vi var på toa i samband med blöjbyte och senare la vi till att dottern sattes på toa samtidigt som vi gick. Inget riktigt schema men vi vuxna går ju relativt regelbundet.

    Vi började vid 8,5 mån och dottern var helt blöjfri dagtid vid 20 mån. Jag lärde mig aldrig se några signaler utan hon höll sig (om hon ville) tills vi kom till toan.

  • mymlis

    Hej!
    Tack för svaren. Vi testar lite till, sätter på pottan är jag själv går, och så vid blöjbyte och efter sömn. Hitintills bara kiss i pottan och inte varje gång. Känns lite onödigt att sätta henne där, när jag ser att det är nytt kiss i blöjan, men vi testar lite till.

    Hon har inte börjat fatta vad det är som händer, hon kopplar inte kisset till sig själv. Hur kan jag hjälpa där?
    Jag pekar alltid ner i pottan när det kommer och säger "oh, titta, nu kom det kiss". Sedan reser vi oss, tittar i pottan och häller tillsammans ut det i toan och spolar och säger hejdå kisset.

  • Mellanmjölkens land

    Jag vet inte när dottern började förstå på riktigt, tror det var nått som skedde gradvis. Vi satt ofta på toan och lekte en bra stund tills det kom något. När böcker började intressera övergick det till bokläsande istället.

    Såsmåningom vande hon sig vid att när man sitter på toan så kissar man, precis som för oss vuxna. Innan hon lärde sig att "släppa på" med vilje (om vi t ex var ute) och inte som reflex pga att hon satt på toan dröjde det däremot ca 1 år från att vi började.

Svar på tråden Rutinpottning för 9 månaders - men vet inte när?