• Papalayanz

    Landsköldpaddor♥

    Här startar jag nu en tråd för oss som har landsköldpaddor, eller som tycker om dessa underbara djur. Här skriver vi om allt som rör dessa, ställer frågor eller annat kul.

  • Svar på tråden Landsköldpaddor♥
  • Natasha71

    Jag har en landsköldpadda som jag gärna skulle vilja para ihop med någon kompis. Någon som bor i Stockholm och är intresserad? Jag har en hane (tror jag).

  • Badfantasten

    Jag är pälsallergiker och våra barn på 6,7 år har börjat prata om landsköldpadda. När jag var ung hade jag en kompis som hade en fin landsköldpadda. Vad jag minns bodde den i en badbalja nattetid, var mycket ute och fick gå i huset/trädgården- hade då ett hål i yttersta delen av skalet och var fast i ett koppel under observation då de var ute i trädgården. Mycket mer minns jag inte....

    Men nu igår var jag inne på en hemsida ang. dessa djur. Det stod om vikten av ljus i buren/vilka lampor, vilken exakt temp som ska vara i buren ner till djuret, ej promenenera runt på kallt golv i tex huset, Viktigt av riktigt inhängnad bur. Speciell kost mm.
    Önskar gärna höra av er erfarana vad som är bäst för djuret så den mår bra och växer som den ska. Ivårt fall bor vi i hus med parkettgolv. Kommer under sommarhalvåret ta ut sköldpaddan dagtid för att både njuta av sol, värme och röra sig- givetvis med sällskap så inget annat djur skadar den.
    Kost? Vad äter den. När/hur bajsar, kissar den? Vad för bur är bäst inne? Bada? Vatten? Ska man ha en el två?

  • Natasha71

    Treblirfyra, vad matar du din sköldpadda med? Min äter bara maskros och isbergssallad... Detta kan man väl inte leva på... Har försökt med ägg, det går åt, men bara i små mängder, bara ibland. Badfantasten: om du har en liten tomt så kan du lätt skaffa en sköldpadda. Gör en liten avgränsning så kommer den att bo där hela sommaren :)

  • Papalayanz

    vi har matar våra med roculla och romansallad. De får också lite nerklippt hö som de har tillgång till varje dag. Sen ger vi kalk de flesta dagar i veckan och vitamineraler vissa dagar. Jag tycker det är rätt svårt med utfodringen!!!!!!!!!!! Hoppas jag gör rätt!

  • Badfantasten

     



    Hej! Skrev här för 1 år sedan då jag funderade på landsköldpadda!!!

    Numerar har vi en 11 årig Ryss som heter Daisy!


    Matglad! Äter av allt hon får äta: Maskrosor, varierande salladstyper, blast, hö nerklippt i mat, gurka, andra ogräs.


    Har läst på otroligt mycket och förstår att varierande och  bra mat är viktigt. Pudrar på kalk nästintill dagligen, multivitamin 2 ggr/v.


    Dricker era???? Min får ju färska blad som innehåller vatten. Har aldrig sett henne dricka... Badar 2 ggr/v och gör oftast sina behov då. Kissar + bajsar även i bur lite då och då.

    Har alltid tillgång till vatten men undrar om hon aldrig dricker

  • Fjärilslarv

    Vet att detta är en gammal tråd men ruccula ska man inte ge till landsköldpaddor.
    Landsköldpaddors basföda är ogräs, helst torkat sådant med kalk på och sepiskal. sedan var tredje dag ger man färsk föda. 
    Dessa råd kommer från en av landets störta uppfödare.

    www.landskoldpaddor.se/

  • Fjärilslarv
    TreblirFyra13 skrev 2013-05-14 14:23:58 följande:
    Vi matar med sallad, gurka, paprika och tomat. De älskar röda saker så tomat är en höjdare
    ojojojoj bäddar för sjukdom! landsköldpaddor ska ha ogräs, och sallad absolut inte grönsaker.
    maten ska dessutom pudras med kalk eller vitaminer enligt ett strikt schema.
Svar på tråden Landsköldpaddor♥