• Meijhana

    Lite tips för blivande trebarnsfamilj :)

    Hej alla AP-föräldrar! 

    Har läst en hel del i den här kategorin då jag klassar mig som en AP-förälder, men det här är första gången jag valt att själv starta en tråd. Anledningen till detta är att jag anser att många här verkar vara kompetenta föräldrar med hjärtat på rätt ställe - precis den sortens föräldrar jag gärna skulle vilja få lite vettiga tips från :)

    Jag och min man har en flicka på 3,5 år och en pojke på 9 månader.  Dessutom har vi (mycket oplanerat och oväntat) blivit gravida igen och väntar nu vårt tredje barn i juni i år. Det kommer alltså bara att bli 13 månader mellan våra yngsta barn. Vi valde att ha ca tre år mellan första och andra och hade nog tänkt att ha minst tre år mellan tvåan och en ev.trea, men nu blev det som det blev och vi ser fram emot detta nya lilla barn som ska komma :)

    Till saken då: jag har lite funderingar (mest praktiska) över hur vi ska lösa saker när barn nr 3 kommer samt även under slutet av graviditeten då jag säkert kommer vara trött, stor och otymplig. I dagsläget söver vi vår lille son dagtid genom att gå med honom i famnen tills han somnar för att sedan lägga honom i hans säng. Detta har fungerat bra hittills, men jag börjar redan nu känna att det är tungt för mig och att magen är i vägen. Jag har testat att söva honom i vår säng (där han sover om nätterna), men det slutar bara med att han blir ledsen. Likadant har jag testat att lägga honom i hans spjälsäng, men efter en stund blir han bara ledsen där också. Därför tänkte jag höra om det är någon av er som har tips på andra sätt att söva dagtid eller funderingar på varför det går att söva (lätt som en plätt) i vår säng på kvällarna, men inte på dagtid?

    En annan sak jag har tänkt en del på är syskonvagn. Vi har burit våra stora barn och i stort sett inte alls använt liggvagn till dem. Däremot har vi börjat använda vagnen mer när de kunnat gå över till sittvagn (mycket för att de då börjat bli tunga och jag har problem med rygg och axlar). Nu kommer ju vår pojke bara att vara ett år när bebisen kommer och kommer alltså fortfarande att behöva vagnen. Har någon av er erfarenhet av hur det funkar att bära ett barn samtidigt som man har ett i vagn? Dessutom: är det någon som har tips på bra syskonvagnar där man kan ha barnen i individuellt vändbara sitsar? 

    Shit, det bir mycket text nu känner jag och jag börjar bli trött. Jag har säkert fler funderingar, men tror jag börjar med dessa så återkommer jag om jag kommer på fler! Hoppas på lite tips :) 

  • Svar på tråden Lite tips för blivande trebarnsfamilj :)
  • Nano07

    Vi har alltid sövt våran stora dottern i vår säng med hjälp av tv. Hon har vart svår med sömnen och vi har tom träffat en psykolog angående det. Det "pinsamma" då var att hon börjat sova jättebra 2 veckor innan mötet men fick ett bra råd "Det som funkar för er, det är är bra!"


    Vi har ett litet svorumm, det är vår säng och mitt emot står tv (ca 50 cm från sängen...) samt våra datorer på varsin sida. I början la vi dottern i sängen, nån av oss brevid och så satte vi på något lugn att titta på. Ofast djurdokumentärer på engelska (då förstår hon inte prataet utan blir bara lugnande mummel). Senare kunde vi lägga henne där och sitta vid våra respektiva datorer och hon somnade, vi satt alltså både max 50 cm ifrån henne. Jag själv älskar att somna till tv:n, har gjort det senaste 4 åren och har aldrig i hela mitt liv sovit så bra som jag gör nu :)


    Kan något liknadne funka? Sätta er i soffan och ha något lugn på eller har ni tv brevid nån säng?

  • Meijhana
    Tack för ditt svar! Grejen är dock att han bara är 9 månader och vi vill inte att han ska "titta" på tv nu när han är så liten. Dessutom är han rätt känslig för intryck så jag tror inte han skulle slappna av utav tv utan mer varva upp sig. Han är dock väldigt förtjust i musik så vi har funderat lite kring att börja vänja honom vid någon viss musik vid sovtillfällena på dagen så att han sedan kanske kan associera den med sömn. För som det är nu verkar han mest bli förvirrad om vi går och lägger oss tillsammans i vår säng på dagen, precis som att han förstår att det ju inte är natt och att han därför inte ska sova där just då. Har läst en del om föräldrar som söver mha pilatesboll - alltså sitter och guppar barnet till sömns, funderar på om gungstol skulle kunna funka kanske? Vi har en i vardagsrummet som jag testat ibland, men verkar inte som han kommer till ro där.

    Någon annan som har några tips?

    Kom på en annan sak som vi funderat en del på. Som det ser ut nu så sover lillebror inne hos oss i vår säng. Storasyster somnar i sin säng i sitt rum, men kommer in till oss varje natt. Det här funkar ok för oss, men det kommer ju bli trångt när nr 3 kommer (eftersom vi naturligtvis vill att även denna lill* ska sova hos oss). Tidigare breddade vi vår 180säng med en 90säng, men efter en renovering har vi fått mindre sovrum och får inte plats med den lösningen längre. Jag hittade något som heter baby bay som man kan fästa vid sidan av dubbelsängen som bebisen kan sova i. Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Går det att liggamma med bebisen i en sådan? 
  • Meijhana
    Men gud vad konstigt det förra inlägget var.. Testar igen:

    Tack för ditt svar! Grejen är dock att han bara är 9 månader och vi vill inte att han ska "titta" på tv nu när han är så liten. Dessutom är han ganska känslig för intryck så tror inte att han skulle slappna av utav tv utan mer varva upp sig. Han är dock väldigt förtjust i musik så vi har funderat lite kring att börja vänja honom vid någon viss musik vid sovtillfällena på dagen så att han sedan kan associera den med sömn. För som det är nu verkar han mest bli förvirrad om vi går och lägger oss tillsammans i vår säng på dagen, precis som att han förstår att det ju inte är natt och att han därför inte ska sova där just då. Har läst en del om att föräldrar söver mha pilatesboll - alltså sitter och guppar barnet till sömns, funderar på om en gungstol skulle kunna funka kanske? Vi har en i vardagsrummet, som jag testat ibland, men verkar inte som att han kommer till ro där.

    Någon annan som har några tips?

    Kom på en annan sak som vi funderat en del på. Som det ser ut nu så sover lillebror inne hos oss i vår säng om nätterna. Storasyster somnar i sin säng i sitt rum, men kommer in till oss varje natt. Det här funkar ok för oss, men det kommer ju att bli trångt när nr 3 kommer (eftersom vi vill att denna lill* också ska sova hos oss). Tidigare breddade vi vår 180-säng med en 90-säng, men efter en renovering har vi fått mindre sovrum och får inte plats med den lösningen längre. Jag hittade något som heter baby bay som man kan fästa vid sidan av dubbelsängen som bebisen kan sova i. Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Går det att liggamma när bebisen ligger i den?
     
  • Meijhana

    OMG vad gör jag för fel!! Testar en gång till.


    Tack för ditt svar! Grejen är dock att han bara är 9 månader och vi vill inte att han ska "titta" på tv nu när han är så liten. Han är dock väldigt förtjust i musik så vi har funderat lite kring att börja vänja honom vid någon viss musik vid sovtillfällena på dagen så att han sedan kanske kan associera den med sömn. För som det är nu verkar han mest bli förvirrad om vi går och lägger oss tillsammans i vår säng på dagen, precis som att han förstår att det ju inte är natt och att han därför inte ska sova där just då. Har läst en del om föräldrar som söver mha pilatesboll - alltså sitter och guppar barnet till sömns, funderar på om gungstol skulle kunna funka kanske? Vi har en vardagsrummet som jag testat ibland, men verkar inte som han kommer till ro där.


     


    Någon annan som har några tips?


     


    Kom på en annan sak som vi funderat en del på. Som det ser ut nu så sover lillebror inne hos oss i vår säng. Storasyster somnar i sin säng i sitt rum, men kommer in till oss varje natt. Det här funkar ok för oss, men det kommer ju bli trångt när nr 3 kommer (eftersom vi naturligtvis vill att även denna lill* ska sova hos oss). Tidigare breddade vi vår 180säng med en 90säng, men efter en renovering har vi fått mindre sovrum och får inte plats med den lösningen längre. Jag hittade något som heter baby bay som man kan fästa vid sidan av dubbelsängen som bebisen kan sova i. Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Går det att liggamma med bebisen i en sådan? 


     
Svar på tråden Lite tips för blivande trebarnsfamilj :)