• Anonym (När?)

När tycker ni man slutar ta tempen i rumpan på barn ?

JAg har 4 barn alla är nu över 5 år . Jag slutade ta tempen i rumpan på samtliga ungefär när dom var blöjfria. Var hemma hos en vännina för några dagar sen och hon har en son på 9 snart 10 år. Vänninan tyckte han var varm i pannan och han var allmänt hängig. Då tyckte hon att hon skulle kolla tempen på honom då sa hon att hon skulle ta tempen på honom i rumpan för det brukade hon göra fast han inte tyckte om det. Även sonen sa att han inte tyckte om det att han ville ta i armhålan eller i munnen. Men vänninan sa nej vi tar i rumpan. jag sa då åt hon att det kan hon vel inte göra om han inte vill.

sa det så sonen hörde så tog jag tempen på honom i munnen istället. Bara att lägga till en halv grad eller vad det är . om hon nu tycker att rumpan är tillförlitligast. Eller köpa öron termometer.

Tänkte mycket på detta efter jag vart hos henne. Tycker det är konstigt att ta tempen i rumpan på en sån stor pojk
    Även oxå för att han inte vill det. Det är vel förnedrande och respektlöst mot honom. Vilken ålder tänker hon sluta med det liksom.  

Min åsikt är iaf att man slutar ta tempen i rumpan ungefär när barnen blir blöjfria. Sen börjar dom bli för stora för det. Är min åsikt iaf. VAd tycker Ni??????  Är det inte konstigt att ta tempen på en sån stor pojk ? Och vilken ålder tycker ni man ska sluta med det ??

• Svar på tråden När tycker ni man slutar ta tempen i rumpan på barn ?
  • Elin 885
    Cadencee skrev 2013-02-16 19:48:23 följande:
    Jag har inga dåliga minnen av rumptermometer. Tror jag var runt 7-8 när det slutades med det och mamma hjälpte mig varje gång. Jag tyckte det kändes lite obehagligt när den stacks in men mamma var väldigt försiktig och hade alltid någon salva på. Sen la hon alltid en tunn filt över så man inte behövde känna att man låg led rumpan bar.

Jag kommer ta i rumpan på mina barn tills de säger ifrån. Men för att svara på TS fråga: jag skulle aldrig tvinga mitt barn till tempen i rumpan och jag kan också tycka att en 9-åring kan göra det själv om det inte finns någon annan temp tillgänglig.
    ok men om barnen inte vågar säga ifrån då?, om de inte vet om att det finns ett alternativ.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Aileen Allannah
    Anonym (.....) skrev 2013-02-16 19:35:42 följande:
    Handlar inte om att det skulle göra ont utan att jag har obehagliga minnen från min barndom. Behöver inte.edu så exakt temp så det argumentet biter inte på mig heller.
    Ja, det är det många som har, och då menade jag inte heller dig. Eftersom örontermometern visar så sjukt olika värden vid olika mätningar så använder jag rektaltemp på vår tvååring. Han kan ha 40,5 och fortfarande fara omkring, medan örontempen visar på knappt 38 grader.
  • Elin 885
    Cadencee skrev 2013-02-16 19:48:23 följande:
    Jag har inga dåliga minnen av rumptermometer. Tror jag var runt 7-8 när det slutades med det och mamma hjälpte mig varje gång. Jag tyckte det kändes lite obehagligt när den stacks in men mamma var väldigt försiktig och hade alltid någon salva på. Sen la hon alltid en tunn filt över så man inte behövde känna att man låg led rumpan bar.

Jag kommer ta i rumpan på mina barn tills de säger ifrån. Men för att svara på TS fråga: jag skulle aldrig tvinga mitt barn till tempen i rumpan och jag kan också tycka att en 9-åring kan göra det själv om det inte finns någon annan temp tillgänglig.
    snäll mamma du har, men alla har inte sådanna minnen. min mamma var som du beskriver men inte min pappa. han bara tryckte in den, utan salva och inte särskillt försiktigt heller, trots att jag skrek.
  • NollÅtta

Vi slutade med det när sonen var runt 2 år. Han uttryckte ett obehag och det kändes som ett övergrepp. Både jag och sambon har dessutom dåliga minnen från rumptermometrar från barndomen....hua. Det finns dessutom bra örontermometrar nu för tiden som även används i sjukvården.

Vi köpte den som fått bäst i test och visst den kostade 400 kr men så värt pengarna! Precis efter vi köpt den var sonen sjuk i en vecka nästa med feber och vi behövde kolla honom flera gånger per dyng. Var så himla smidigt att hålla den i örat i typ 1 sek, sen var det klart!

• Border
    M Y L F skrev 2013-02-16 19:33:46 följande:
    Rumptemp? Är inte det förlegat nu när det finns örontermometrar. 
    Rumptempen är ändock den metod som visar mest exakt och korrekt temp. Tar man i örat kan det diffa på flera grader upp eller ner.
  • NollÅtta
    M Y L F skrev 2013-02-16 19:33:46 följande:
    Rumptemp? Är inte det förlegat nu när det finns örontermometrar. 

Men de rekomenderar väl fortfarande att man använder i rumpan på spädisar? Det gjorde bm med vår son i alla fall och jag sökte även info på nätet. De har för små hörselgångar för örontemp och är dessutom väldigt känsliga i öronen då.

Men sen kan man ju använda i örat Mycket smidigare och bättre
  • Anonym (m,)

Vi tempar fortfarande vår fyraåring i rumpan, av den enkla anledningen att han inte tycker det är jobbigt. Den dagen han säger ifrån löser vi det med en alternativ metod.

• Elin 885
    Anonym (m,) skrev 2013-02-16 20:20:53 följande:
    Vi tempar fortfarande vår fyraåring i rumpan, av den enkla anledningen att han inte tycker det är jobbigt. Den dagen han säger ifrån löser vi det med en alternativ metod.
    hur vet du att han inte tkr det är jobbigt?
  • NollÅtta
    Border skrev 2013-02-16 20:18:52 följande:
    Rumptempen är ändock den metod som visar mest exakt och korrekt temp. Tar man i örat kan det diffa på flera grader upp eller ner.

Inte på Brauns senaste örontemp, den diffar knappt något. De har testat den jättetmycket och den visar rätt. Det är Braun som sjukvården använder sig av och de skulle inte göra det om den diffade på flera grader.

Det finns däremot sämre märken av örontemp. Man får se till att köpa rätt bara
  • Anonym (m,)
    Elin 885 skrev 2013-02-16 20:21:50 följande:
    hur vet du att han inte tkr det är jobbigt?
    ?

Han är fyra år och kan mycket väl tala för sig.
Svar på tråden När tycker ni man slutar ta tempen i rumpan på barn ?