• Anonym

    Kan ej bekosta mina formgjutna skoinlägg

    Hej!

    Jag är 16 år och har problem med mina fötter. Är väldigt plattfotad och höger ben är ca 2 cm kortare. Har slängts fram och tillbaks mellan olika sjukhus, ortopeder och sjukgymnaster under flera år. 

    Nu har de tillslut kommit fram till att jag behöver formgjutna skoinlägg för korrektion av felställningar(?).
    Tidigare har dem sagt att besvären ev. kan bli värre med inlägg, men tydligen inte.

    Nu till saken. Dessa inlägg kostar 1500:-, och ska bytas ut varje år. Jag bor tillsammans med min mamma som är ensamstående och sjukskriven, som ni förstår har vi alltså inga pengar till att kunna köpa ett par inlägg.(Det är på gränsen att pengarna räcker till räkningar och mat varje månad, + att "vi" lånar pengar från mormor och morfar. 
    Kan man på något sätt ansöka om ersättning, eller få någon hjälp? Jag behöver verkligen dessa inlägg då jag har väldiga problem, men jag kan inte stå för för kostnaden själv. 

     Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kan ej bekosta mina formgjutna skoinlägg
  • SupersurasunkSara

    Nu vet jag inte om ni har för höga kostnader eller om det är en för låg inkomst för vanliga utgifter så kan man få jälp av soc.

    www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/riksnormen

    Här kan du räkna ut om ni ligger under norm även i vanliga fall och då ser du också om ni hamnar under norm när ni nu måste köpa dessa inlägg. Gör ni det kan ni alltid söka om hjälp.
    Annars kanske majblomman kan hjälpa till med iaf en del av pengarna, eller är det för de under 15 år kanske? Det finns fonder att söka men jag vet inte vilken som kan komma i fråga i just det här fallet. jag tror man kan låna en bok om olika fonder på biblioteket.

  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-21 17:04:53 följande:
    Söka extrajobb? 
    Suck... Jag jobbar så ofta jag hinner och kan. Men när jag står för all kostnad(förutom hyra och mat här hemma) så känns det inte "jättekul" att lägga pengarna på ett par inlägg. Som dock kommer hjälpa mig en hel del, men jag hoppas du förstår. 
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-02-21 17:06:33 följande:
    Nu vet jag inte om ni har för höga kostnader eller om det är en för låg inkomst för vanliga utgifter så kan man få jälp av soc.

    www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors...

    Här kan du räkna ut om ni ligger under norm även i vanliga fall och då ser du också om ni hamnar under norm när ni nu måste köpa dessa inlägg. Gör ni det kan ni alltid söka om hjälp.
    Annars kanske majblomman kan hjälpa till med iaf en del av pengarna, eller är det för de under 15 år kanske? Det finns fonder att söka men jag vet inte vilken som kan komma i fråga i just det här fallet. jag tror man kan låna en bok om olika fonder på biblioteket.
    Tack för tipset!Glad
  • Anonym

    Men vad har ni för inkomster? Ligger ni under existensminimum?

  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-21 17:09:11 följande:
    Din pappa, kan inte han hjälpa dig?
    Jag vet inte vem min pappa är, han vet inte om att jag finns...
Svar på tråden Kan ej bekosta mina formgjutna skoinlägg