• Stålmamma

    Organisation & Ledarskap kan ni hjälpa?

    Läser Organisation och Ledarskap och håller på med en uppgift som är så här:


    Beskriv de två organisationsformer som du ser i de schematiska bilderna.


    Vilka är deras fördelar och nackdelar? Försök att ge praktiska exempel när du jämför organisationsformerna.


    Använd gärna varianter av organisationsformer från aktuella företag. (ska försöka få till bilderna ungefär)


    bild 1.         


                                          VD


      Norra sverige - mellersta sverige - södra sverige


     


    bild 2.


                            VD


    Inköp - försäljning - ekonomi


    Fattar inte ens skillnaden på dessa 2 organisationer i mina ögon är det ju samma sak dom har ju bara bytt ut namnen under VD?
  • Svar på tråden Organisation & Ledarskap kan ni hjälpa?
  • Vinterankan

    Skillnaden i organisationerna är att den ena är indelad efter region och den andra efter funktion. Fördelar och nackdelar med dessa olika former bör stå i din kurslitteratur och bör inte ges av oss på fl.

  • Stålmamma
    Vinterankan skrev 2013-02-25 09:10:57 följande:
    Skillnaden i organisationerna är att den ena är indelad efter region och den andra efter funktion. Fördelar och nackdelar med dessa olika former bör stå i din kurslitteratur och bör inte ges av oss på fl.
    Känner mig dö korkad, i min lärobok finns det ett stycke som heter funktionsorganisation. Där är det en påhittad historia om några ungdomar som fått jobb på ett hotell. deras arbetsuppgifter blir att hålla i frukosten. Dom gör detta bra och det blir större o större dom utser själva en som blir "chef" över restaurangen och delar ut de olika arbetena mellan varandra mm. Hur ska jag omvandla denna historia så jag på ett enkelt sett kan använda den i mitt svar? Det står ju inte en fakta om vad funktionsorganisation är utan det står en överskrift "funktionsorganisation" och sedan fortsätter historien. Och det andra du skrev Region finns inte alls med. Bad min lärare om hjälp men inte heller hennes svar gjorde mig klokare
  • Kjell2

    Hur många lager behöver respektive organsiation?
    Hur långa transporttider blir det mellan lager och kund i respektive organsiation
    hur många lagerchefer behöver respektive org

  • Stålmamma

    är jag ute o cyklar nu? den övre kan det vara tex en kedja som finns i hela sverige tex H&M eller scandic Lindex mm? dom har ju organisationer i de flesta städer men har dom sin ledning på ett ställe? Eller är det typ när chefen även äger rörelsen?

  • Kjell2
    Stålmamma skrev 2013-02-25 13:51:31 följande:
    är jag ute o cyklar nu? den övre kan det vara tex en kedja som finns i hela sverige tex H&M eller scandic Lindex mm? dom har ju organisationer i de flesta städer men har dom sin ledning på ett ställe? Eller är det typ när chefen även äger rörelsen?

    Ja - tänk dig samma företag men olika typer av organisationer.

    T ex ett företag som importerar och säljer öl.
  • Stålmamma
    Kjell2 skrev 2013-02-25 13:56:07 följande:

    Ja - tänk dig samma företag men olika typer av organisationer.

    T ex ett företag som importerar och säljer öl.
    vad heter en sån organisation? Måste ju stå i min bok så man kan läsa på om det, känner jag blir frustrerad på mig själv =) men lärare svarade att den är geografiskt fördelad med ledningen samlat på ett ställe och att den andra var en funktionsorganisation. så nu kan jag svara på fördelar o nackdelar om den eftersom det gick att googla sig fram vad det var och  innebär men den första hittar jag ju inte ens i boken gaah =)
  • Stålmamma

    Nackdelen med den övre är att det finns flera små chefer som man måste rapportera till så allt tar längre tid. Är jag på rätt spår?

  • Kjell2
    Stålmamma skrev 2013-02-25 14:58:58 följande:
    Nackdelen med den övre är att det finns flera små chefer som man måste rapportera till så allt tar längre tid. Är jag på rätt spår?

    Vaför finns det fler småchefer i den övre?

    Nu börjar du tänka själv viket är bra.
  • Kjell2
    Stålmamma skrev 2013-02-25 14:07:58 följande:
    vad heter en sån organisation? Måste ju stå i min bok så man kan läsa på om det, känner jag blir frustrerad på mig själv =) men lärare svarade att den är geografiskt fördelad med ledningen samlat på ett ställe och att den andra var en funktionsorganisation. så nu kan jag svara på fördelar o nackdelar om den eftersom det gick att googla sig fram vad det var och  innebär men den första hittar jag ju inte ens i boken gaah =)

    Sluta googla, tänk istället!
  • Stålmamma
    Kjell2 skrev 2013-02-25 15:15:18 följande:
    Vaför finns det fler småchefer i den övre? Nu börjar du tänka själv viket är bra.

    Eftersom det är utspritt runt hela sverige men ändå är innom samma organisation så behövs ju "små chefer" på varje ställe även om högsta ledningen sitter på ett ställe.
Svar på tråden Organisation & Ledarskap kan ni hjälpa?