• Mariåsa

    Ägglossningsspruta?

    Hej!

    Vi håller på och inseminerar i Danmark och har blivit tipsade om att använda ägglossningsspruta inför nästa försök (vi har försökt totalt åtta gånger med insemination i Danmark). Är det någon av er andra som har använt det? Vad är i så fall era erfarenheter?

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Ägglossningsspruta?
  • Gaytjej

    Enligt statistik jag har sett så är det lika goda chanser att bli gravid efter att ha tagit en ÄL-spruta som att man gjort dubbla inseminationer (med upptinad sperma). Lättare att pricka ägget då, eftersom de upptinade spermierna har en begränsad livslängd. ÄL-spruta eller dubbla ins har alltså lite bättre procent än enkla ins.

    Själv har jag använt det vid 9 av 10 klinikgjorda inseminationer (i Danmark och Sverige).. tyvärr inte med lyckat resultat, men det tror jag hade med mig att göra och inte ÄL-spruta eller ej (vi lyckades via IVF sedan istället).

    Lycka till! 


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Mariåsa

    Hej!

    Tack för ditt svar! Har du fått ÄL-sprutan av en läkare i Sverige? Var det du som föreslog ÄL-spruta eller var det läkaren/kliniken?

    Jag fick aldrig positivt ÄL-test utslag i denna cykel, men gjorde ultraljud och hade då två äggblåsor som var 18mm, så jag åkte till Danmark samma dag. Fortsatte dock att göra ÄL-test men fick aldrig någon stegring. Jag tänkte att det kanske kan vara fel på ÄL-testerna. Men träffade en läkarkompis i helgen som sa att jag förmodligen inte hade någon ÄL i denna cykel... Känns riktigt tråkigt när man gör allt man kan, men trots det så finns det inte ens en chans att det ska lyckas... :( Har gjort grav-test, men ska testa igen på fredag (gjorde inseminationen för två veckor sedan imorgon) men det känns som sagt otroligt att det ska ha lyckats :(

    Det lutar åt att vi tar en paus nu för att samla lite mer positiv energi.

    Grattis till er som lyckades mha IVF, första IVF-försöket om jag förstår det rätt? 

  • Draken01

    Hej! Den gången vi lyckades, tog jag ägglossningsspruta fredag kväll, inseminerades sen både lördag & söndag. Sjätte gången på Stork, fick recept av gynekolog i Sverige, det var även han som gjorde VUL. Åt även Pergotime dag 3-7, då det tog sig, vad som gjorde att de lyckades är ju svårt att säga, men tror på att testa! Hoppas att ni lyckas!

  • Gaytjej
    Mariåsa skrev 2013-03-13 10:21:05 följande:
    Hej!

    Tack för ditt svar! Har du fått ÄL-sprutan av en läkare i Sverige? Var det du som föreslog ÄL-spruta eller var det läkaren/kliniken?

    Jag fick aldrig positivt ÄL-test utslag i denna cykel, men gjorde ultraljud och hade då två äggblåsor som var 18mm, så jag åkte till Danmark samma dag. Fortsatte dock att göra ÄL-test men fick aldrig någon stegring. Jag tänkte att det kanske kan vara fel på ÄL-testerna. Men träffade en läkarkompis i helgen som sa att jag förmodligen inte hade någon ÄL i denna cykel... Känns riktigt tråkigt när man gör allt man kan, men trots det så finns det inte ens en chans att det ska lyckas... :( Har gjort grav-test, men ska testa igen på fredag (gjorde inseminationen för två veckor sedan imorgon) men det känns som sagt otroligt att det ska ha lyckats :(

    Det lutar åt att vi tar en paus nu för att samla lite mer positiv energi.

    Grattis till er som lyckades mha IVF, första IVF-försöket om jag förstår det rätt? 
    Vi fick recept av de danska läkarna, men då vi har en god vän som är läkare översatte hon recepten till svenska så att vi kunde ta medicinerna på högkostnadsskyddet... Just ÄL-sprutan är dock inte dyr (under 200 kr har jag för mig) och det går lika bra att lämna fram det danska receptet. Behöver man göra IVF måste man dock ha en svensk läkarkontakt, för de medicinerna går på 10-20 000 kronor!

    Men gjorde du en insemination 'bara' för att blåsorna var 18 mm? Utan att ta en ÄL-spruta?
    En äggblåsa kan ju bli en bit över 25 mm innan den släpper!?

    Sedan kan ju ÄL också utebli ja. Tror att det är så i snitt 2 ggr på ett år, även om man har normala cykler i övrigt? Själv tror jag att jag har ngn variant av PCO och att min egen ÄL är knepig av den anledningen.. 

    Tack för grattis! Ja, det var först IVF-försöket efter de 10 misslyckade inseminationerna! Sedan lyckades vi dessutom på första FET-försöket och fick en lite lillasyster :)

    Lycka till nu!!

    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Mariåsa
    Draken01: Tack för svar! Och grattis! Är lite nyfiken, men känn dig absolut inte tvungen att svara!

    Hur gammal var den som inseminerades? Vi vill helst hålla oss ifrån hormoner eftersom vi försöker båda två och inte vill öka "risken" för tvillingar/trillingar. Blev ni rekommenderade från Stork att göra inseminationer två dagar i rad? Hade ni tagit ÄL-spruta/ätit Pergotime vid tidigare försök? Jättetack på förhand och som sagt känn dig inte tvungen att svara på något som du inte känner dig bekväm med!

    Gaytjej: Ja tyvärr så åkte jag och gjorde inseminationen "bara" pga storleken på äggblåsorna. Dumt så här i efterhand. Det bästa hade naturligtvis varit om jag hade fått en ÄL-spruta. Men det var det liksom aldrig något tal om och jag hade inte koll på hur det fungerade.

    I förra veckan fick min sambo positivt ÄL-test och åkte till Danmark och gjorde då ultraljud på plats. Då visade det sig dock att äggblåsan var för liten 14-15mm så hon fick med sig en ÄL-spruta och fick åka hem igen. Så vi var tillbaka förra helgen och gjorde insemination. Imorgon har jag tid för ultraljud hos en svensk läkare som har sagt att hon kan hjälpa till med ultraljud och ÄL-spruta, så det är bara att hålla tummarna för att det fungerar som det ska. Det är ju onekligen lite skillnad med dyra flygbiljetter och en heldagsresa till Danmark och 350 kr för ett läkarbesök som ligger på promenadavstånd hemifrån. 

    Grattis igen till lillasystern! :) Gjorde ni IVF i Sverige eller i Danmark? Vi står i Landstingskön, men eftersom vi gärna vill bära barn båda två, ha samma donator och dessutom gärna vill att barnen ska vara nära i ålder så skulle vi verkligen vilja att det fungerade med insemination i Danmark. Men vi får väl se om det blir något barn överhuvudtaget... Dock en fördel att vara två kvinnor eftersom man då fördubblar sina chanser att få barn :)
     
  • Gaytjej

    Vi beviljades inte något IVF-försök här - i södra sjukvårdsregionen måste man betala IVF-försöken själv om man behöver donerade spermier (har man egna spermier så får man 3 försök gratis).

    Vi köpte ett trepack IVF på Trianglen i Hellerup och så köpte vi sperma med profil från European Spermbank. Har man tänkt sig syskon och det dessutom med samma donator, så är det helt klart mycket lättare och billigare i Danmark!

    Vilket landsting tillhör ni? 


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Mariåsa

    Jaha, så det skiljer sig så mycket mellan olika landsting - vad skumt! Vi bor i Sthlm, så vi kan göra IVF här. Men vi håller tummarna och hoppas att det ska fungera utan IVF! Igår gjorde vi ytterligare ett försök (med mig) med ÄL-spruta.

  • Draken01

    Hej igen! Inte varit online på ett tag, därav sent svar! Jag hade precis fyllt 39 då vi lyckades. Syskonförsök om något år på frun som är 36. Nej stork tyckte att de va lite onödigt med dubbel eftersom jag tog ägglossningsspruta. Det var efter lite diskussion med min gynekolog som vi bestämde oss för en dubbel. Lite "all in", skulle åka på semester vid nästa ägglossning samt att jag känt att vi blivit inseminerade lite tidigt. Känner av min ägglossning ganska tydligt (tror jag)... Andra kuren med Pergotime, vid VUL så hade jag 2 ägg som kunde släppa, men chans/risk för tvillingar är ju inte jättestora ändå, däremot ökar man ju sannolikheten för en bebis! Låg dos Pergotime (1tabl), brukar ju inte ge massor m ägg, ägglossningssprutan ger väl oxå äggen en sista skjuts i mognad. Svarar gärna på funderingar, det är en fantastisk resa! Kämpa på!

Svar på tråden Ägglossningsspruta?