• tpf10

    Utredning innan 12 månader?

    Jag och min sambo har försökt bli gravida i snart ett halvår. Jag känner på mig att något inte stämmer. Jag är nästan säker på att jag har svårt för att bli gravid eftersom jag i tidigare förhållanden haft oskyddat sex i tre år utan att bli med barn. Sen blev jag dock oplanerat gravid för tre år sen efter tre veckor med en ny partner. Jag tror dock bara att det var ren tur och tillfällighet.

    Jaja, i alla fall. Det finns privata fertilitetsutredningar här i stockholm som man kan finansiera själv innan det gått 12 månader. Är det någon som genomgått en sådan? Jag vill hellre veta nu på en gång om det är något som inte funkar.

  • Svar på tråden Utredning innan 12 månader?
  • Petriss

    Vi hade bara försökt i ett halvår men p.g.a åldern rekommenderades tidigare utredning. Men vad hindrar att ni säger att ni försökt ett år? Vet inte var du bor men vi fick hjälp i Stockholms landsting väldigt omgående. Pm:a så kan jag hänvisa dig.

  • tpf10
    Petriss skrev 2013-03-07 13:27:55 följande:
    Vi hade bara försökt i ett halvår men p.g.a åldern rekommenderades tidigare utredning. Men vad hindrar att ni säger att ni försökt ett år? Vet inte var du bor men vi fick hjälp i Stockholms landsting väldigt omgående. Pm:a så kan jag hänvisa dig.
    Jo jag tänkte på det också men det känns för det första aningen omoraliskt att ljuga då man tar någon annans plats och för det andra så var jag på GYN och tog ut min spiral förra året, så det borde väl finnas dokumenterat?
  • Pandamamma79

    Jag har alltid vetat att jag har oregelbunden mens...fick den när jag var 12 år och tills jag var 15 hade jag bara mens 7-8 gånger. När jag var 15 började jag med p-piller som jag sedan tog tills vi började försöka när jag var 29. Då blev det som jag trott...oregelbunden mens och äl testen visade positiv och negativt när de ville.
    Slutade med p-piller i aug och ringde till en privat klinik i januari. Hon jag pratade med sa att -Ja det är ju lönlöst för er att försöka när du inte har mens.
    Så då fick jag en bokad tid 2 mån senare.
    Under det besöket så gjorde läkaren ett vul och konstaterade snabbt att jag har pcos och som det såg ut då har jag ingen egen äl.
    Fick direkt börja med Provera och Pergotime. Nu blev det så att det inte tog sig ändå inom ett år. Dock fick jag veta läget långt innan det gått ett år. Vi gjorde en utredning mindre än ett år efter mitt första besök, inte långt efter blev jag gravid första gången.
    Menar bara att ibland är det ju inte lönt att hålla på att försöka när man vet att det är något som inte stämmer.
    Du kan ju alltid höra och se vad de säger.
    Lycka till!

  • tpf10
    Pandamamma79 skrev 2013-03-07 13:32:36 följande:
    Jag har alltid vetat att jag har oregelbunden mens...fick den när jag var 12 år och tills jag var 15 hade jag bara mens 7-8 gånger. När jag var 15 började jag med p-piller som jag sedan tog tills vi började försöka när jag var 29. Då blev det som jag trott...oregelbunden mens och äl testen visade positiv och negativt när de ville.
    Slutade med p-piller i aug och ringde till en privat klinik i januari. Hon jag pratade med sa att -Ja det är ju lönlöst för er att försöka när du inte har mens.
    Så då fick jag en bokad tid 2 mån senare.
    Under det besöket så gjorde läkaren ett vul och konstaterade snabbt att jag har pcos och som det såg ut då har jag ingen egen äl.
    Fick direkt börja med Provera och Pergotime. Nu blev det så att det inte tog sig ändå inom ett år. Dock fick jag veta läget långt innan det gått ett år. Vi gjorde en utredning mindre än ett år efter mitt första besök, inte långt efter blev jag gravid första gången.
    Menar bara att ibland är det ju inte lönt att hålla på att försöka när man vet att det är något som inte stämmer.
    Du kan ju alltid höra och se vad de säger.
    Lycka till!
    Tack för svar!
    Alltså jag har ju regelbunden mens och utslag på ÄLtest. Eller jag har fått utslag 5 av 6 månader så det är väl bra. Så jag har ju inga konkreta "bevis" på att något är fel förutom magkänslan och det faktum att jag faktiskt hade oskyddat sex i tre år utan att bli gravid. Jag trodde ju att jag var infertil och skyddade mig därför inte heller när jag träffade min sons pappa. Men där blev jag ju gravid, haha.

    Jag ska avvakta denna månad och blir det inget så har sambon gått med på att söka privat. Det är värt att kolla så att allt står rätt till.
Svar på tråden Utredning innan 12 månader?