• lindaothomas

    Cerclage...

    Hej!

    Jag och min man har blivit lovade ett cerclage vid nästa graviditet...
    Pga av ett sent missfall i v 18...
    Och 3 tidiga missfall innan dess..

    Nån som har några solskenshistorier?
    Är de värt de?
    Hur fungerar livet med ett cerclage?
    För/nackdelar..

    Tacksam för alla svar.. <3


  • Svar på tråden Cerclage...
  • giggle

    Jag ligger med cerclage nu, går in i vecka 22 idag och det är min första graviditet. Läkarna har sagt till mig att man inte kan säga om det funkar eller inte och det görs väldigt få numera.

    Men när man googlar så måste jag säga att det finns gott om solskenshistorier, så har man fastslagit försvagad livmodertapp så är det ju bra att du får ett planerat cerclage! Jag får oxå progesteronvagiatorer så det kan du oxå kolla upp.

    För min del innebär livet med cerclage att jag är sängliggande sen vecka 16.

  • lindaothomas

    Okej. Tack att du svarade..

    Hur kommer de sig att du fick ett cerclage?
    Försvagad livmoderhals med?

    Vi har inga barn sen innan heller..
    3 tidiga missfall och sen detta hemska nu i v 18...

    Hur menar du med sängliggande?
    Helt o hållet?

  • giggle

    Jag har opererat livmodertappen sedan tidigare pga cellförändringar så jag fick gå på kontroller från vecka 14 där man kollade upp tappen och mätte den. Vid andra kontrollen hade tappen krympt till under 2,5 cm vilket är det kortaste den bör vara. Så då beslutades om cerclage som gjordes några dagar senare.

    Japp jag är helt sängliggande och går bara upp för toa- och dusch och för att åka på läkarkontroller. Så jag är helt sjukskriven för första gången i mitt liv. Ibland skjutsar min sambo mig till mina föräldrar och så ligger jag där ett dygn istället för att få miljöombyte.

    Jag känner av i tappen så fort jag står så min instinkt säger oxå till mig att ligga.

  • lindaothomas

    Giggle..
    Berätta gärna allt du vet och allt du kan..
    Informera mig gärna och berätta hur de går för dig!!
    Kram!!

  • giggle

    Klart att det inte är kul. Men om det betyder att min bebis stannar kvar där inne så är det ju värt det. Det värsta är nog inte själva sängliggandet utan oron.
    Jag känner min lilla bebis ligga och sparka i min mage varje dag och tanken på att den här perfekta starka lilla bebisen kanske kommer att dö bara för att min livmodertapp inte orkar är det värsta jag varit med om.

Svar på tråden Cerclage...