• Anonym (ts)

    Hur mycket tid ska man spendera tillsammans som familj?

    Hej, jag har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med..

    Jag har varit ihop med min man i 7 år och vi har ett barn som snart är 4 år. Min man har eget företag (har alltid haft) och jobbar väldigt mycket, det är viktigt för honom att lyckas och att tjäna mycket pengar.

    På veckodagar så har vi ca 2 timmar tillsammans från det att vi vaknar tills barnet är på dagis och vi är och jobbar. Jag jobbar halvtid och hämtar barnet klockan 2 och min man kommer hem runt 21-22 på kvällen någon gång, han jobbar i snitt 12 timmar om dagen pluss lika många sammanlagt under helgen (minst).

    Jag är ok med att han jobbar så mycket men han har sagt att han är medveten om hur lite tid vi har tillsammans och att han tänker prioritera oss över vänner och släkt. Men jag tycker inte att det har blivit så..

    I fredags kom han hem vid 22 och vi gick och la oss direkt. I går jobbade han till klockan 14 och sen åkte han iväg för att träffa en kompis vid klockan 18. Idag har han varit iväg på en sportaktivitet som skulle vara till ca klockan 11-12 någon gång men han har fortfarande inte kommit hem (klockan är 15 här).

    Jag orkar inte bråka om detta längre, han prioriterar annorlunda och jag vet inte om det är han eller jag som tänker fel.. Jag prioriterar familjen och det gör väl han med men han ska ha lite av allt verkar det som. Jag har såklart inget emot att han träffar kompisar ibland, det vill ju jag också göra, men han väljer ju att jobba så mycket som han gör och då hinner man ju inte med allt.

    Idag har vi "väntat" på honom sen klockan 12 då han sa att han skulle ha varit hemma, så vi har liksom inte kunnat åka iväg och göra någon annan rolig aktivitet utan det blir ett "vänta-vaccum".

    Vet inte vad jag ska göra, det känns som att om jag också skulle börja göra som honom så skulle våran familj sluta att finnas till, vi skulle aldrig träffas.

    Tankar? 

  • Svar på tråden Hur mycket tid ska man spendera tillsammans som familj?
  • Lena

    Jag hade lämnat någon som inte prioriterade mig och sitt barn över alla andra.

  • Anonym

    Min tanke är som din, jag tycker att man ska prioritera sin familj och han borde dra ner på helgtimmarna och inte åka för att "Leka med vänner" inte så att jag (eller du) missunnar honom vänner eller egentid eller sånt men hans relation till dig då. och framför allt- relationen till erat barn! Det är det han borde prioritera. Visst pengar är väl fint och bra me långtifrån allt.

  • Lindsey Egot the only one

    Oj! Ja han prioriterar nog lite fel i mina ögon.
    Han verkar ju inte träffa ert barn nämnvärt mycket om han kommer hem kl 21-22 på vardagkvällarna och prioriterar kompisar på helgen efter jobbet. Att du som vuxen kan ta det är en sak även om det känns ensamt men ert barn. Stackarn.
    Hur skulle din man reagera om du sa att han får ta med sig ert barn när han ska iväg till en kompis?
    Det är ju inte meningen att du ska ha barnet med dig överallt och han ska kunna ha barnfria aktiviteter så fort han är med sina vänner. Du kanske också vill ha en fri stund och bara få vara själv och få bara vara du.

  • Majsan70

    Jag anser inte att man måste hänga ihop jämt o ständigt , men barnen är bara små en gång o jobbar han sådär går han ju miste om hela barndomen o utvecklingen.

    Jag o min man umgås inte ånga timmar varje dag o jag jobbar dessutom varannan helg, men helgerna däremellan tillbringar vi nästan all tid tillsammans. Vardagskvällarna varvar vi med odttern i stallet.

  • Flisan79

    Min första tanke är att när han blir äldre så kommer han inse att han jobbade bort sin dyrbara tid med sitt barn. Få människor på sin dödsbädd önskar att de jobbat mer, de allra flesta önskar de jobbat mindre och spenderat mer tid med sina barn.

    Så ja, han prioriterar fel. Vad ger pengarna om familjen blir splittrad? Som dr Phil sa: hur definierar han succé? Antagligen genom mängden pengar. Men varför vill man göra succé? För sin familjs skull? Han borde nog fundera mer på vad som egentligen betyder något.

  • Anonym (ts)
    Majsan70 skrev 2013-03-10 22:19:16 följande:
    Jag anser inte att man måste hänga ihop jämt o ständigt , men barnen är bara små en gång o jobbar han sådär går han ju miste om hela barndomen o utvecklingen.

    Jag o min man umgås inte ånga timmar varje dag o jag jobbar dessutom varannan helg, men helgerna däremellan tillbringar vi nästan all tid tillsammans. Vardagskvällarna varvar vi med odttern i stallet.
    Håller med om att man behöver spendera all tid tillsammans som vuxna men jag tycker att han spenderar för lite tid med sitt barn. När han väl är hemma så leker han ju mycket med barnet men sen handlar ju inte föräldrarskap om att bara leka heller.. 
  • Anonym (ts)
    LindaEfraim skrev 2013-03-10 22:17:13 följande:
    Oj! Ja han prioriterar nog lite fel i mina ögon.
    Han verkar ju inte träffa ert barn nämnvärt mycket om han kommer hem kl 21-22 på vardagkvällarna och prioriterar kompisar på helgen efter jobbet. Att du som vuxen kan ta det är en sak även om det känns ensamt men ert barn. Stackarn.
    Hur skulle din man reagera om du sa att han får ta med sig ert barn när han ska iväg till en kompis?
    Det är ju inte meningen att du ska ha barnet med dig överallt och han ska kunna ha barnfria aktiviteter så fort han är med sina vänner. Du kanske också vill ha en fri stund och bara få vara själv och få bara vara du.
    Nej det har ju blivit så att jag har huvudansvaret för barnet och om jag vill göra något med kompisar eller ibland till och med jobbet så är det jag som får se till att skaffa barnvakt.  Vill inte klaga och jag hatar verkligen att vara "jobbig" och gnälla på honom om att jag vill att han spenderar mer tid med oss. 

    Sen så är det ju inte på ett medvetet sätt som han prioriterar bort oss utan han har också väldigt svårt att säga nej till grejer som idag efter han varit och spelat fotboll med några kompisar så kunde/ville han såklart inte säga nej till att äta frukost efter och sen att skjutsa hem en kompis.. Jag hade inte klagat på om han var iväg ohc spelade fotboll några timmar på morgonen men det måste ju inte ta upp halva dagen!

    Samtidigt så känns det som att det är mitt ansvar att få igång mitt sociala liv som har fått stå tillbaka under småbarnsåren, men det känns inte som att det finns någon plats för det när hans redan tar så stor plats. 
  • The Doctor
    Lena skrev 2013-03-10 22:13:48 följande:
    Jag hade lämnat någon som inte prioriterade mig och sitt barn över alla andra.
    Samma här. Familjen är ytterst viktig för mig.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Lena
    Anonym (ts) skrev 2013-03-10 22:56:52 följande:
    Nej det har ju blivit så att jag har huvudansvaret för barnet och om jag vill göra något med kompisar eller ibland till och med jobbet så är det jag som får se till att skaffa barnvakt.  Vill inte klaga och jag hatar verkligen att vara "jobbig" och gnälla på honom om att jag vill att han spenderar mer tid med oss. 

    Sen så är det ju inte på ett medvetet sätt som han prioriterar bort oss utan han har också väldigt svårt att säga nej till grejer som idag efter han varit och spelat fotboll med några kompisar så kunde/ville han såklart inte säga nej till att äta frukost efter och sen att skjutsa hem en kompis.. Jag hade inte klagat på om han var iväg ohc spelade fotboll några timmar på morgonen men det måste ju inte ta upp halva dagen!

    Samtidigt så känns det som att det är mitt ansvar att få igång mitt sociala liv som har fått stå tillbaka under småbarnsåren, men det känns inte som att det finns någon plats för det när hans redan tar så stor plats. 
    Han har ju uppenbart jättelätt att säga nej till er så sluta se honom som en som inte kan säga nej. Han vill inte säga nej till sina vänner!
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2013-03-10 22:56:52 följande:
    Nej det har ju blivit så att jag har huvudansvaret för barnet och om jag vill göra något med kompisar eller ibland till och med jobbet så är det jag som får se till att skaffa barnvakt.  Vill inte klaga och jag hatar verkligen att vara "jobbig" och gnälla på honom om att jag vill att han spenderar mer tid med oss. 

    Sen så är det ju inte på ett medvetet sätt som han prioriterar bort oss utan han har också väldigt svårt att säga nej till grejer som idag efter han varit och spelat fotboll med några kompisar så kunde/ville han såklart inte säga nej till att äta frukost efter och sen att skjutsa hem en kompis.. Jag hade inte klagat på om han var iväg ohc spelade fotboll några timmar på morgonen men det måste ju inte ta upp halva dagen!

    Samtidigt så känns det som att det är mitt ansvar att få igång mitt sociala liv som har fått stå tillbaka under småbarnsåren, men det känns inte som att det finns någon plats för det när hans redan tar så stor plats. 
    Det blir nog aldrig bättre. Kan du inte ha ett socialt liv även om du har med barnet?
  • Lindsey Egot the only one

    Anonym

    Varför ska alltid TS ha med sig barnet när hon ska träffa sina vänner men aldrig mannen?

Svar på tråden Hur mycket tid ska man spendera tillsammans som familj?