• Anonym (Undrar)

    Säkert med säkra perioder?

    Hej. Jag läste nyligen i en blogg med väldigt många och unga läsare, att bloggerskan körde med "säkra perioder" istället för p-piller, kondom mm när hon har sex. Hon skrev också att om man känner sin kropp bra så vet man nog när man har ägglossning, och att det alltså är säkert att ha sex utan skydd under cykeln då man inte har ägglossning. Jag har hört från många, bl a en sexualterapeut, att det inte finns några "säkra perioder", då en orgasm kan få ett ägg att lossna om den är kraftig (detta är dock ovanligt). Någon som vet vad som stämmer eller inte? Någon som studerat om ämnet, och faktist vet? (Och inte bara tror, för att någon kompis sa så...)

  • Svar på tråden Säkert med säkra perioder?
  • lyckligmamma87

    Ne stämmer ej jag vet när jag har äl osv osv ändå blev jag gravid då det inte skulle finnas risk osv körde avbrutet under säker period o ändå tog det sig....

  • Masken84

    Det fungerade ett tag gör oss! Fick barn i mars 2012 och sen körde vi med säkra perioder hehe i november blev jag gravid igen :) så nu väntar vi Nr 2 i augusti!

    Vill man verkligen inte bli med barn använd preventivmedel :)

  • Anonym

    En av tio som använder sig av "säkra" perioder blir gravida inom ett år.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2013-03-14 22:32:49 följande:
    exakt hur skulle ägget lossna av en orgasm?
    Ja, det vet jag inte. Men hörde en sexualterapeut säga det. Undrade om någon annan har läst om detta, och kan "bekräfta" att hon hade rätt? 
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2013-03-15 13:01:26 följande:
    Ja, det vet jag inte. Men hörde en sexualterapeut säga det. Undrade om någon annan har läst om detta, och kan "bekräfta" att hon hade rätt? 
    låter väldigt osäkert och konstigt
    aldrig hört talas om det och stämmer inte alls överens med alla vetenskapligt fakta jag vet om äggmognad, ägglossning och orgasm 

    och kan du inte hitta vetenskapliga studier om det via google bland annat, så är det nog inte sant
    sen så borde hon ha förklarar hur det går till och hur just hon, och ingen annan, vet det.. 

    däremot så kan regelbundet sex och orgasm frigöra mer hormoner och göra ägglossning starkare och bättre, men inte förren ett par månader och det gör inte så att flera ägg mognar, bara att dom mognar "bättre" och sekretet som ska fånga upp det blir av bättre kvalitet, men man måste forfarande pricka in rätt och det förändrar inte när man får ägglossning och kan verkligen inte göra så att ett ägg lossnar under själva orgasmen
    (äggen är inne i blåsor och släpps ut enbart när hormonerna är uppe i en viss nivå, därför får kvinnor med för låga hormonnivåer inte ägglossning och därför måste ta tabletter för att öka den, annars får dom ingen ägglossning, hormonersättningen kan göra så att 2 ägg mognar samtidigt, men dom släpps då också precis samtidigt)
    en orgasm frigör hormoner och signalsubstanser, men inte samma eller tillräkligt, och kan inte göra så att ett ägg "hypermognar" utan det mognar precis som det brukar/ska göra.  
       
  • Anonym (Prövat)

    Vi har prövat säkra perioder ibland och det har gått bra. Men vi har samlag bara 2-3 gånger per månad, så det är förstås enklare då än om man har var och varannan dag. Min fru är lite djärvare och kan tänka sig att gå närmare ägglossningen, medan jag vill hålla stora marginaler.

  • Anonym

    Jag har använt mig av säkra perioder i 2 år nu och inte blivit gravid

    har löjligt enkelt för att veta när ägglossningen är, får alla typiska tecken så det är väldigt lätt att undvika
    men om vi skulle bli gravida så skulle inte det vara hela världen men vi försöker inte aktivt att bli det nu

    en av mina systrar använde det i 8 månader, ingen graviditet, men när dom bestämde sig för att skaffa barn så gick det på första försöket (alltså första gången dom hade oskyddat under ägglossningen)

  • Ningal

    Naturlig Familjeplanering / Billingsmetoden/Sensiplan är en mycket säker, vetenskapligt väl undersökt metod. Enligt nya mycket stora studier är Pearl Index 0,4, vid användarfel 1,7
    "Säkra perioder" är däremot rätt värdelöst och kan inte räknas som metod.
    Men det r bara före och under ägglossning man kan bli gravid. Lossar fler än ett ägg sker det inom ett dygn.
    Mensen kommer ca 14 dagar EFTER ägglossning, tiden före däremot kan variera. Men det går tydligt att se på sekretet när den fertila perioden börjar.
    Metoden innebär inget omslutande sex under fertil period. Att köra avbrutet samlag ingår INTE. Inte ens barriärmetoder.
    Fast det kan man givetvis använda, men då använder man barriärmetoder inte Sensiplan/NFP/ Billings.
    Och säkerheten blir något lägre.

    En betydligt mer miljövänlig metod än att använda syntetiska hormoner och kissa ut hormonstörande ämnen som inte går att rena men som påverkar fertiliteten både hos djur och människor.
    Det finns de som har föreslagit en hög straffskatt för de som använder p-piller. Inte för att det ska genomföras utan för att det måste komma fram vilket allvarligt miljöproblem detta är.
     

  • Anonym (sexy)
    Anonym (Prövat) skrev 2013-03-15 14:59:00 följande:

    Vi har prövat säkra perioder ibland och det har gått bra. Men vi har samlag bara 2-3 gånger per månad, så det är förstås enklare då än om man har var och varannan dag. Min fru är lite djärvare och kan tänka sig att gå närmare ägglossningen, medan jag vill hålla stora marginaler.


    Min sambo övertalade mig att vi skulle köra med säkra perioder trots att vi inte planerade barn och kondom fungerade bra.
    Första gången kändes väldigt osäkert eller ovant då vi alltid har haft kondom eller kört avbrutet.
    Men fördelarna med säkra perioder när sambon hade lätt att ha koll på sin mens cykel torde att vi kände oss trygga.
    Jag kände också att jag ville ha god marginal som du men sambon minska säkerhets dagarna.
    De gula och röda dagarna körde vi avbrutet men var det mitt i ÄL brukade vi ha kondom.
  • Anonym (Prövat)
    Anonym (sexy) skrev 2023-06-11 10:14:57 följande:
    Min sambo övertalade mig att vi skulle köra med säkra perioder trots att vi inte planerade barn och kondom fungerade bra.
    Första gången kändes väldigt osäkert eller ovant då vi alltid har haft kondom eller kört avbrutet.
    Men fördelarna med säkra perioder när sambon hade lätt att ha koll på sin mens cykel torde att vi kände oss trygga.
    Jag kände också att jag ville ha god marginal som du men sambon minska säkerhets dagarna.
    De gula och röda dagarna körde vi avbrutet men var det mitt i ÄL brukade vi ha kondom.
    Jo det kändes konstigt först att lämna kondomen och att inte följa reflexen att dra sig ur. Men tack vare att hon kände sig trygg med det så vågade också jag. Hon hade använt säkra perioder med två pojkvänner tidigare, så hon hade lärt sig att lita på det.
  • Anonym (sexy)
    Anonym (Prövat) skrev 2023-06-13 12:13:05 följande:
    Jo det kändes konstigt först att lämna kondomen och att inte följa reflexen att dra sig ur. Men tack vare att hon kände sig trygg med det så vågade också jag. Hon hade använt säkra perioder med två pojkvänner tidigare, så hon hade lärt sig att lita på det.
    Min sambo hade jättekoll på sin mens så jag kände att jag kunde lita på henne och hon litade på mig när vi körde avbrutet.
  • Anonym (sexy)

    En annan fördel med säkra perioder var ju att när vi körde med kondom så kändes det osäkert att fortsätta efter man sprutat i kondomen om den skulle spricka eller glida av.
    Vilket man inte behövde oroa sig för när vi körde med säkra perioder utan jag kunde fortsätta en bra stund efter jag sprutat 

  • Anonym (sexy)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-06-16 00:56:06 följande:

    Vad kallar man personer som kör med säkra perioder?
    Föräldrar. 


    Ja men det fungerade bra för oss 
  • Mrs Moneybags

    Det funkade för mig i alla år, vi har varit ett par i snart 20 år, har ett barn, blev endast gravid den gången jag ville bli gravid och då skedde det på en gång.

    Men - man måste vara noga och både testa sekret och ta tempen varje morgon och fylla i sin tempkurva. Tar 1-2 minuter per dag, men man måste vara konsekvent och göra det dagligen. Det går inte att gå på känsla! 

  • Anonym (Prövat)
    Anonym (sexy) skrev 2023-06-16 00:18:00 följande:

    En annan fördel med säkra perioder var ju att när vi körde med kondom så kändes det osäkert att fortsätta efter man sprutat i kondomen om den skulle spricka eller glida av.
    Vilket man inte behövde oroa sig för när vi körde med säkra perioder utan jag kunde fortsätta en bra stund efter jag sprutat 


    Jo det rekommenderas att man ska byta kondom om man fortsätter. Jag har aldrig kunnat köra två gånger, men min fru var en gång med en kille som fortsatte med samma kondom med följden att den gled av
  • Anonym (sexy)
    Anonym (Prövat) skrev 2023-07-20 12:32:56 följande:
    Jo det rekommenderas att man ska byta kondom om man fortsätter. Jag har aldrig kunnat köra två gånger, men min fru var en gång med en kille som fortsatte med samma kondom med följden att den gled av
    Jag menade inte att vi körde två gånger men fortsätta de sista stötarna när man sprutat väldigt osäkert när vi hade kondom.
Svar på tråden Säkert med säkra perioder?