• Anonym (Rädd)

    ALS

    Jag är så otroligt rädd för att ha fått ALS. Det började i december med skakningar i benen o yrsel. Sedan försvann yrseln så det var kanske ngt annat. Men i mellandagarna började jag få ryckningar överallt, i ett ben som jag kände mig svag i kunde man se fascikulationer i foten (jag vet att det är fascikulationer eftersom läkare bekräftat detta). Jag fick snabbt göra en EMG undersökning, neurografi ( som kan visa tecken på ALS) samt magnetkameraundersökning av hjärnan (för att utesluta annat). Allt var normalt. Saken är den att svagheten o ryckningarna nyss börjat då o jag är rädd för att det gjorts för tidigt. Först blev jag glad över provresultsten, men symtomen fortsatte inte utan blev värre. För en månad fick jag komma till neurolog som jag upplevde viftade bort allt. Jag fick gå på tå o häl, han knackade på reflexerna o sa att symtomen berodde på min situation ilivet (!). sedean dess har mitt brn blivit sämre, jag har blivit fumligare i höger hand o har nu så mkt ryckningar att det är svårt att sova. Jag gick till en sjukgymnast som konstaterade uttalad svaghet i höger höft o även svaghet i låret. Har fått ny tid hos neurologen om en månad nu, men förstår inte hur jag ska orka med rädslan. Finns det någon som haft liknande besvär o det inte har varit ALS??? När jag googlar o hittar någon person jag känner igen mig i slutar alltid tråden abrupt o mam får inte veta hur det gick. Jaha, det var säkert ALS tänker jag. Jag har barn o blir så förtvivlad över tanken på att dö ifrån detta, även om jag förståt att det händer en del ...;(

  • Svar på tråden ALS
  • Anonym (Rädd)

    Ursäkta slarvfelen, skriver från min iphone. Det ska exempelvis stå att symtomen inte slutade utan blev värre.

  • Aimee68

    usch då, vilken oro! Får innerligt hoppas att det finns nån bra och annan förklaring på dina symptom. Jag håller tummarnaSolig

  • Anonym

    Hej!

    Jag har liknande symptom!!!

    Det började i december och jag känner, stickningar, domningar och ryckningar i ben, fötter, armar och händer. balansen är ej densamma, känner mig svag i armarna och ibland benen, har tappat aptit och sämre minne. är fumlig och slår i mig och tappar saker. Är livrädd för ALS och MS! har inte sökt läkare än men skall höra av mig imorgon. jag är 33 år och ha en 8 månaders bebis hemma och så rädd för att det skall vara nått allvarligt. är ledsen och orolig hela tiden!

    hur fick du göra dessa undersökningar? genom remiss från en VCT?

    usch detta knäcker en helt...

    även jag googlar runt och det är ju inget bra, blir ju bara mer orolig då men fortsätter ändå...

    skönt att du har fått ett återbesök hos neurologen, håller tummarna att det inte är nått allvarligt!

  • Anonym (Rädd)

    Hej, jag tror inte domningar brukar höra till ALS. Jag vände mig till husläkaren, fick remiss därifrån till neurografi och EMG samt Magnetröntgen, dock röntgen utan kontrast så det går inte att se MS på den.
    Sedan var jag till neurolog, dit jag ska nu igen.
    Håller tummarna för oss båda, det är hemskt med den här rädslan...  

  • Doriz40
    Anonym (Rädd) skrev 2013-03-24 13:34:36 följande:
    Hej, jag tror inte domningar brukar höra till ALS. Jag vände mig till husläkaren, fick remiss därifrån till neurografi och EMG samt Magnetröntgen, dock röntgen utan kontrast så det går inte att se MS på den.
    Sedan var jag till neurolog, dit jag ska nu igen.
    Håller tummarna för oss båda, det är hemskt med den här rädslan...  

    Är själv under utredning och har också muskelryckningar, muskelsvaghet, talsvårigheter samt sväljsvårigheter . Men de trodde jag hade någon form av Parkinsons. Jag har visserligen inte gjort emg ännu .
  • Anonym

    jobbar i sjukvården och tycker inte detta låter som ALS als.

    Als ger inte skakningar som du beskriver 

  • Anonym (Usk)

    Har jobbat med als patienter i norge och Tycker heller inte det låter som ALS . Tycker du ska be dom kolla upp om du kan ha fått disbråck i nacken ist..

  • Anonym (Rädd)

    Tack för lugnande svar! Väntar ännu på Emg. Doriz40: har du fått något säkert besked än?

  • Anonym (Rädd)

    Har gjort emg i dag, o undersökningen visade inga tecken på ALS! Puh! Hoppas det kan lugna andra med samma besvär.

  • Anonym (minna)

    har exakt samma historia som du! Alla undersökningar mm! Efter fem år fick jag min diagnos. Fibromyalgi!
    Vissa får den varianten som är mer skakningar och nerv problem och inte så mycket ont! Gå genast och läs Olins bok om fibromyalgi. Tårarna rann när jag läste den.,,,
    Idag mår jag bra. Tränar varje morgon en timma.  

  • USSR

    Hej TS hur går det för dig med muskelryckningarna.

    Själv har jag lidit i 8 månader nu, jag är väldigt kunnig inom ALS och muskelryckningar, behöver du hjälp kan jag hjälpa dig.

     

  • USSR

    Stickningar och domningar är inte ett symptom på ALS,

    Domningar och stickningar är sensoriska nerverna medan ALS drabbar motoriska nervsystemet.

  • USSR

    Nu läste jag att du har gjort två EMG test:)) som är clean

    Då har du absolut inget att vara orolig över 

  • tjorven01

    Hej Lyckades hitta denna tråd efter att bara googlar runt på ALS Är helt säker på att det är vad min man lider av Han har en uttalad svaghet i höger fot och hand som han haft i snart två år nu Han har varit på utredning på neurologen sedan mars 2011 men de har inte lyckats Diagnostisera honom Han har genomfört EMG två ggr senast i nov 2012 Eneg och MEP som visade svag central muskelaktivering Svagheten började i höger fot efter en längre promenad på ca 40 min Han blev väldigt trött i foten och ff dorsalflexion Och numera finns svagheten alltid där Promenader är inte att tänka på Från början tyckte han att det kunde variera ganska mycket tom från timme till timme men nu är det konstant Från början hade han även muskelryckningar men de är helt borta Till saken hör att han blev sjuk efter att vi varit ofrivilligt barnlösa i fem år Vi han inte ens börja glädjas åt min spontangraviditet innan vi började oroa oss för hans symptom Vi har själv varit inne på att det skulle kunna vara psykosomatiskt men det säger de att det Inte är Får oss att fundera på vad de vet men inte säger Hans psykoterapeut säger att han nästan har drag av PTSD Det går dock inte att utläsa ngt från hans journaler bara att de kollat efter bland annat motorneuronsjukdom men inte hittat hållpunkter för det På neurologen kan de inte säga något utan bara att vi får göra om undersökningarna om ett halvår om det inte blir bättre men Vad är det som ska bli bättre?????? Finns det någon som har någon tröst???? Ledsen och ångestfylld

  • USSR

    Muskelryckningar försvinner inte vid ALS, du säger att din man känner si svag i benet, hur svag? Svaghet vid als är att man inte kan gå, man faller och muskelryckningarna forsätter tills muskeln är död, Muskelryckningar kommer inte och går vid als När muskelryckningar har väl börjat forsätter det tills muskeln är Död

  • tjorven01

    Tack för att du svarar USSR 

    betydligt svagare i höger sida jmf vänster 
    svårt att flektera foten och blir väldigt fort uttröttad i fotmuskulaturen 
    detsamma gäller hand
    både grov kraft och finmotorik nedsatt 
    när det hela började gjorde en sjukgymnast en mätning och sa att han var 25% svagare i höger sida och detta var två år sedan 
    nu är det betydligt sämre och läkarna bara avvaktar då de inte lyckats ställa diagnos mha EMG Eneg MEP och MR
    MEP har dock visat svagare central muskelaktivering och min fråga (okunnig inom ämnet) börjar inte ALS så???? Dvs att musklerna inte får några signaler från hjärnan och till följd av det förtvinar och dör??????
    Man vet ej vad de såg på MR men det kunde ha ett samband.
    Rädslan finns dock för att det trots allt ska visa sig vara ALS då symptomen stämmer in.Har även läst att det kan ta tid innan ALS diagnos kan fastställas 
    Har en ettåring hemma och är livrädd för att bli ensam med henne :(


    2012 ska bli ett bättre år
Svar på tråden ALS