• kitkat

    När ska man gå och påska?

    När brukar man klä ut sig till påskkärring och gå och knacka dörr?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När ska man gå och påska?
  • Vinterankan

    Som sagts i den andra tråden där det här tas upp, det beror på var man bor. Så man borde ju egentligen ange det också. Röstade på skärtorsdagen eftersom att jag inte bor i Västsverige som har andra traditioner än övriga landet.

  • kitkat
    Vinterankan skrev 2013-03-28 09:19:35 följande:
    Som sagts i den andra tråden där det här tas upp, det beror på var man bor. Så man borde ju egentligen ange det också. Röstade på skärtorsdagen eftersom att jag inte bor i Västsverige som har andra traditioner än övriga landet.

    Vinterankan skrev 2013-03-28 09:19:35 följande:
    Som sagts i den andra tråden där det här tas upp, det beror på var man bor. Så man borde ju egentligen ange det också. Röstade på skärtorsdagen eftersom att jag inte bor i Västsverige som har andra traditioner än övriga landet.

    Haha! Skulle precis skriva till det. Skriv gärna vilken dag, och var ni bor. I Örebro verkar påskafton gälla?
  • Fru Mamma

    När jag bodde i Blekinge var det skärtorsdagen som gällde, när jag bodde i Halland var det skärtorsdagen som gällde, när jag bodde i Småland var det skärtorsdagen som gäller och här i Sörmland är det skärtorsdagen som gäller, förutom dom få som kommer på helt fel vecka helt och hållet, och dom få som tror att det är lördagen som gäller...

  • kitkat

    På min Facebook ställde jag frågan. Fem har svarat påskafton och en har svarat olika, men jag gjorde på skärtorsdagen. Hon som svarade skärtorsdagen är ifrån Stockholm. De andra är från Västmanland, Närke och Västra Götaland.

  • Margaux

    Trodde det var på torsdagen som påskkärringarna åkte till Blåkulla? Så då borde det ju vara Skärtorsdagen som gäller....?

  • annca

    Där jag växte upp, i Eskilstuna på 70-talet, gick vi på påskaftons förmiddag.

    Här i Östergötland går ungarna idag på skärtorsdan.


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Loriyana

    Bor i Skåne, och det är skärtorsdagen som gäller.

  • Celes

    Skärtorsdag. Bor i Stockholm, är uppväxt vid gränsen Västmanland/Dalarna.

Svar på tråden När ska man gå och påska?