• maria91

    Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((

    Det är nu bara ca 11 veckor kvar tills det är min bf. Jag har pratat med min bm två gånger om att jag är livrädd för att föda vaginalt och jag vill verkligen ha planerat snitt. Har även pratat med aouromatagningen i Örebro och dom skulle kontakta mig i vecka 29. Min barnmorska sa till mig idag att (ingen kan tvinga dig) men det är inte bara att få snitt. Hon vill träffas nästa vecka å prata med mig om bara själva förlossningen men jag vet att jag vill inte!! De skrämmer mig, jag får panik å börjar gråta! Jag är rädd för att något ska gå fel, att jag inte klarar av smärtan att jag gör fel att barnet fastnar (min sambos syster fick syrebrist å blev hjärnskada) så min sambo är född med snitt! Jag är rädd för att jag får panik å allt blir fel så de blir akut snitt eller att jag typ dör! Eller att barnet dör å då är det mitt fel!! :( De låter sjukt fånigt men jag är inte stark när det gäller smärta. vill så gärna ha snitt så att jag kan vara lugn å vet att smärtan som jag även får av snitt valde jag själv! Fick ni beviljat snitt pga rädsla? Hjälp mig..

  • Svar på tråden Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((
  • Mary Jo

    Klarar av smärtan gör man. Det gör ont,det ska jag inte sticka under stolen, men tänk så ovanligt det är att nåt händer. Tänk så många barn som föds och förlossningen går bra.

    Jag kan förstå din rädsla. Jag var rädd efter barn nr 1 och ville ha planerat snitt men blev nekad. Så jag hade inget annat väl än att föda . Övade profylax och avslappning och min andra förlossning var en drömförlossning

    Det finns ju smärtlindringsmetoder.  
    Jag är jätte smärtkänslig,får ont av minsta lilla.

    Hoppas det löser sig för dig. Tjata på.  


    Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Furstinna

    Se till att vara ordentligt påläst! Du kan hänvisa till att faktiskt 50% av alla kvinnor som föder vaginal får bestående men. Stå på dig!

  • Mithra

    Det låter inte alls fånigt!

    Och som din barnmorska sade.. dom kan inte tvinga dig till något du inte vill, men dom vill försöka så långt det går att få dig att försöka med en vaginal förlossning. Jag var rädd för att inte ha kontroll, jag fick panik, grät mig till sömns etc.. så vi pratade först om planerad igångsättning så att jag hela tiden är på sjukhuset, vad som än händer.. men jag fick mer och mer panik och bad då om planerat snitt (har ett akutsnitt i bagaget).

    Dom förstod min oro, min panik och ångest så jag fick ett snitt beviljat.. men det gäller att stå på sig! Nu vet inte jag om jag hade lättare pga tidigare snitt och att dom även tog hänsyn till min psykiska diagnos som gör att jag kan gå ned mig totalt om jag hamnar i depression.

    Hur som helst, stå på dig.. prata om det hela även om det är jobbigt. Prata om hur en vaginal förlossning går till, alla skeden, smärtlindring man kan få, vilka man kan ha på plats för att få snabb hjälp.

    Det där kommer gå bra, oavsett hur ditt barn kommer till världen!

  • Leola
    Furstinna skrev 2013-04-09 10:21:01 följande:
    Se till att vara ordentligt påläst! Du kan hänvisa till att faktiskt 50% av alla kvinnor som föder vaginal får bestående men. Stå på dig!
    Vad bra att det kommer in någon i en förlossningsrädsla-tråd och slänger sig med det där igen.. Bra jobbat, du kanske dock ska se till att förklara närmare vilka men du menar samt i vilken grad "menet" är, samt hur många som blir helt återställda under vilken tid? Men nej, det är visst bättre att skrämma upp en förlossningsrädd kvinna ännu mer..

    TS: Har du läst in dig på hur en förlossning går till, har du läst böcker t.ex. Gudrun Abascals böcker om ämnet? Du kanske kan få bort din rädsla om du känner dig mer förberedd och vet hur man ska minska risker vid förlossning. Jag kan även rekommendera att du kollar upp "dyk-tekniken". Jag ska föda om 11 veckor och känner mig inte särskilt rädd, men den lilla rädslan jag har tycker jag blir bättre av att läsa hur andra kvinnor använt den tekniken och många rekommenderar den! Jag hoppas jag kommer kunna använda mig av den på rätt sätt och hoppas det ska hjälpa mig under förlossningen.

    Vill du ändå verkligen få snitt så hoppas jag verkligen inte att de nekar dig, för det får de väl inte?

  • maria91

    Jag kommer stå på mig! Både jag och min sambo är helt fast i detta. han stöttar mig till tusen å han fyller i med ord jag tappar när jag försöker att förklara mig inför min bm med gråten långt uppe i halsen. Jag vet att det alltid är bäst för barnet å komma ut vaginalt men har läst en sida där en sektionchef på obsteriksektionen sker om för- och nackdelar. Och inget överväger mig till att ändra mitt beslut! Jag är rädd å jag kommer stå för det ända in i de sista. Jag önskar bara att sjukvården kunde se med lite andra ögon ibland.. att man ska behöva kämpa så för att inte må dåligt å vara orolig! Men som sagt, jag vet vad jag vill!

  • maria91

    Jag har inte läst så mkt bara här på fm och jag önskar att de vore så lätt att bara läsa men de sitter inte vara i huvudet på mig! De sitter i kroppen å i hela mig.. jag vill lära mig å kunna hantera mig själv när jag blir upprörd. Som jag läst är det många som får men för livet efter en vagina förlossning men det är inte BARA det som skrämmer mig! De är själva situationen som skrämmer mig..

  • Leola
    maria91 skrev 2013-04-09 10:37:41 följande:
    Jag har inte läst så mkt bara här på fm och jag önskar att de vore så lätt att bara läsa men de sitter inte vara i huvudet på mig! De sitter i kroppen å i hela mig.. jag vill lära mig å kunna hantera mig själv när jag blir upprörd. Som jag läst är det många som får men för livet efter en vagina förlossning men det är inte BARA det som skrämmer mig! De är själva situationen som skrämmer mig..
    Okej, tänkte bara att det kan vara bra för dig att sätta dig in i hur en förlossning går till och de olika tekniker man kan använda. Att bara läsa på ett forum där privatpersoner skriver är ju inte samma sak som att läsa böcker och artiklar av barnmorskor och läkare som har många många års erfarenhet av förlossningar.

     Men det låter som du har bestämt dig, sen att det beror på din rädsla och att du faktiskt inte kan veta i förväg hur en vaginal förlossning skulle gå för dig är inget man kan göra något åt då! Stå på dig och berätta om hur rädd du är så borde det inte vara något problem, dock har jag ingen erfarenhet av om de kan neka någon snitt.. Det kanske någon annan kan svara på...?
  • straw2008

    Har själv snittats med 2 pga rädsla. Som sagt de KAN inte tvinga dig, du får i värsta fall hota med att hoppa från en bro eller göra det som krävs De måste förstå att du vägrar o att DE kommer bli skyldiga om de inte banar rätt väg för dig till KS. O till alla er som gapar högt att hon ska möta rädslan inte vara rädd osv, ni FATTAR INTE hur det känns.


    I kinamockaskogen.....
  • Mary Jo
    straw2008 skrev 2013-04-24 08:06:48 följande:
    Har själv snittats med 2 pga rädsla. Som sagt de KAN inte tvinga dig, du får i värsta fall hota med att hoppa från en bro eller göra det som krävs De måste förstå att du vägrar o att DE kommer bli skyldiga om de inte banar rätt väg för dig till KS. O till alla er som gapar högt att hon ska möta rädslan inte vara rädd osv, ni FATTAR INTE hur det känns.
    Fast jo,jag HAR blivit nekad snitt och JA man kan bli det. Jag grinade mig igenom hela förlossningen,fick depression och mådde dåligt. Fick ett Nej fast jag sa hur dåligt jag mådde och jag grinade tröstlöst i 1 timme på varje möte hos aurora. Så man kan bli det. I slutändan så kan jag ändå ta till varför jag blev nekad och jag fick en drömförlossning men nekad blev jag.
    Vilja 10-02-17 Tintin 12-03-11
  • straw2008
    Mary Jo skrev 2013-04-24 10:16:50 följande:
    Fast jo,jag HAR blivit nekad snitt och JA man kan bli det. Jag grinade mig igenom hela förlossningen,fick depression och mådde dåligt. Fick ett Nej fast jag sa hur dåligt jag mådde och jag grinade tröstlöst i 1 timme på varje möte hos aurora. Så man kan bli det. I slutändan så kan jag ändå ta till varför jag blev nekad och jag fick en drömförlossning men nekad blev jag.
    Vilja 10-02-17 Tintin 12-03-11

    Då hade du inte tillräckliga skäl. Jag hade hotat med att ta livet av mig o söka upp DR efter DR tills jag fick godkänt snitt. Jag hade gjort abort om jag inte fått mitt snitt o således sluppit ta livet av mig utan tar då hellre livet av barnet, förstår du kanske DÅ hur rädd jag är ?
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((